logo
امروز : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۸
[ شناسه خبر : ۳۲۴۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری (ع) در گفتگو با موج‌رسا:

ولایت مهمترین تدبیر امام حسن عسکری(ع) برای عصر غیبت است

ولایت-مهمترین-تدبیر-امام-حسن-عسکری(ع)-برای-عصر-غیبت-است
کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری(ع) با بیان اینکه سلسله فعالیت‌های دینی، سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی امام حسن عسکری(ع) مهمترین عامل تداوم ولایت در عصر ایشان است گفت: ولایت مهمترین تدبیر امام حسن عسکری(ع) برای عصر غیبت است.

زهرا اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه آماده سازی جوامع اسلامی برای دوران عصر غیبت حضرت مهدی موعود (عج) مهمترین دغدغه امام حسن عسکری(ع) بود گفت: امروز باید مبلغان، مسجدی‌ها، هیئات مذهبی و فعالان حوزه دین برای آمادگی شرایط مصلح جهانی و ظهور آخرین منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) تلاش کنند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: عبادت امام عسکری آن چنان قلب‌ها را مجذوب خود می‌نمود که عبادت ایشان دیگران را به یاد خدا می‌انداخت و حتی افراد گمراه و منحرف را به راه صحیح هدایت نموده و اهل عبادت و تهجد می‌نمود و بدترین افراد در اثر جذبه ملکوتی آن بزرگوار به بهترین انسان‌ها تبدیل می‌شدند. 

کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری(ع) عنوان کرد: بخش مهمی از سبک و سیره‌ی مورد نظر امام حسن عسکری(علیه‌السّلام) از محتوای نامه‌های حضرت به شیعیان، قابل برداشت است. 

اسماعیلی گفت: امام حسن عسکری(ع) در یکی از نامه‌ها این­گونه مرقوم فرمودند که «شما را به رعایت تقوا، کوشش در راه خدا، ادای امانت، طول سجود، به جا آوردن حق همسایه سفارش می‌کنم هرکه اینگونه باشد شیعه است و مرا خوشحال می‌کند». در ادامه‌ی این نامه، حضرت با تأکید بر این‌که زینت ما باشید نه مایه‌ی شرمندگی ما، فرمودند «هر محبتی را به سوی ما کشیده و هر زشتی را از ما دور سازید. 

وی افزود:  از یاد خدا غافل نشوید، زیاد یاد مرگ کنید، قرآن بخوانید، صلوات بفرستید. آنچه را به شما سفارش کردم حفظ کنید که شما را به خدا می‌سپارم و بر شما سلام می‌فرستم.

کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری(ع) تاکید کرد: مطابق روایتی، آن امام در حالی که زندانی بودند، خطاب به یکی از پیروان در بند اسارت، او را با این کلام از نگرانی درباره غربت شیعیان یاری رساندند که «به خدا قسم خواهد آمد فرزندم؛ او که جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود درحالی که ظلم و ستم آن را فرا گرفته است. 

اسماعیلی تاکید کرد: از رهبر معظم انقلاب نقل شده است که بر ظرفیت الگوگیری جوانان از چنین شخصیت والایی که تنها ۲۸ سال حیات نمود تاکیدات ویژه داشتند. 

وی عنوان کرد: پیش از اشاره به برخی محورهای شخصیت حضرت که می‌تواند اسوه جوانان امروز تلقی شود، شایسته است به تأکید و تصریح خود آن امام بر اهمیت و اولویت داشتن الگوگیری از ائمه اطهار یاد کرد. 

کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری (ع) ابراز کرد: برای نمونه امام حسن عسکری(علیه‌السّلام) در این راستا از سیره حضرت علی(علیه‌السّلام) یاد می‌کردند که با آن مقام والا خود بر دست مهمانش آب می‌ریخت تا دست‌شان را پس از غذا بشویند و هنگامی که فرد خجالت می‌کشید، امیرمؤمنان او را به خدا قسم می‌داد که راحت باش و بگذار این تکلیف را به جا آورم. 

اسماعیلی تاکید کرد: همراه با طرح این موضوع، امام یازدهم تأکید داشتند که بدانید هر که بر حقوق برادرانش آشنا باشد و در ادای آن کوشاتر باشد نزد خداوند جایگاه والاتری دارد. 

وی ابراز کرد: هر چه از دوره امامت، به غیبت امام زمان (عج) نزدیک‌تر می‌شدند علاوه بر اینکه فشار بنی‌عباس بر علویان، بیشتر می‌شد، برداشت‌ها و روایت‌ها از دین و در نتیجه فرقه‌های انحرافی بیشتری در جامعه شکل می‌گرفت و به عبارت دیگر، جنگ روایت‌ها، امور را بر مردم مشتبه می‌کرد.

کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری (ع) ابراز کرد: به همین جهت، وظیفه امام عسکری علیه‌السلام نیز در امر تبیین، پررنگ‌تر دیده می‌شود و ایشان با ایجاد سازمان ارتباطی منظمی با مراکز شیعیان در مناطق مختلف ارتباط بر قرار کرده و پیوند شیعیان را با حوزه امامت و نیز ارتباط آنان را با همدیگر برقرار می‌ساخت و از این رهگذر، آنان را از نظر دینی، سیاسی و رهبری  سازماندهی کردند. 

ایشان با بیان معارف اسلامی، می‌کوشید صبر و آگاهی آنان در برابر فشارها، تنگناها و تنگدستی‌ها فزونی یابد، تا بتوانند مسئولیت بزرگ اجتماعی، سیاسی و وظایف دینی خود را به خوبی انجام دهند. 

اسماعیلی گفت: از آموزه‌های دینی اعم از قرآن و روایات به دست می‌آید که پیامبران برای مقاصد و برنامه‌های بس والا از طرف خداوند، برای زندگی این جهانی و آن جهانی انسان‌ها مبعوث شدند که مهمترین رسالت و اهداف آنان عبارت‌اند از دعوت انسان‌ها به پرستش خدای یگانه و دوری از طاغوت‌ها، شکوفایی و پرورش عقل و خرد آدمی، برقراری قسط و عدالت، مبارزه با ظلم و فساد، آزادی انسان و ترویج و گسترش فضایل اخلاقی که بدیهی است که بشر بدون تعالیم پیامبران الهی، در دست‌یابی به این اهداف ناکام است.

وی عنوان کرد: بهترین دلیل بر این مطلب، ملاحظه سرگذشت ملت‌هایی است که از تعالیم انبیا دوری چسته‌اند و دچار انحرافات شده‌اند.  

کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری(ع) تصریح کرد: در حدیثی از امام صادق علیه‌السلام آمده که تقوا «وصیت اهل بیت» است و در روایات تأکید شده است که خود و کسان خویش را به تقوای الهی توصیه کنید. 

اسماعیلی گفت: امام صادق(ع) در حدیث دیگری، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، فرموده که خداوند هر چه را که قابل توصیه است در امری واحد جمع آورده و آن تقوا است.  

وی تاکید کرد: همین مضمون در بیانات حضرت علی علیه‌السلام نیز آمده است. آنچه در منابع روایی شیعه و سنّی در خصوص تقوا آمده، توصیه مؤکد و موعظه به تقوای الهی است. 

کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری(ع) تاکید کرد: پیامبر اکرم(ص) تقوا را در رأس تمام امور می‌دانستند و از ایشان و حضرت علی(ع) و امام صادق(ع) نقل شده که تقوا جمع تمام نیکی‌ها است و توصیه به تقوا در صدر وصایای ائمه شیعه بوده است.

اسماعیلی عنوان کرد: سلسله فعالیت‌های دینی، سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی امام حسن عسکری(ع) مهم‌ترین عامل تداوم ولایت در عصر ایشان و بعد از حیات با برکتشان شد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر