logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۶
[ شناسه خبر : ۳۲۴۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
دبیر جایزه ملی جمعیت کشور:

نرخ باروری در استان زنجان پایین است +فیلم

نرخ-باروری-در-استان-زنجان-پایین-است-+فیلم
دبیر جایزه ملی جمعیت کشور با اشاره به اینکه نرخ باروری استان زنجان با نرخ جانشینی چهاردهم فاصله دارد گفت: با این شرایط نرخ باروری در استان زنجان وضعیت خوبی ندارد.

حجت‌الاسلام علی گودرزی در گفتگو با خبرنگار «موج رسا» با اشاره به موضوع جوانی جمعیت در کشور اظهار کرد: یکی از مسائل مهم و راهبردی که امروزه مورد توجه مسئولان و سیاست‌گذاران حوزه فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته مسئله جمعیت است.

بیشتر بخوانید
وی با تاکید براینکه متاسفانه در مقطعی نسبت به موضوع جمعیت در کشور غفلت کردیم و سیاست‌های کنترلی جمعیت تا یک محدوده زمانی باید انجام می‌شد و بعد از مدتی متوقف می‌شد غفلت شد.
حجت‌الاسلام گودرزی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های حوزه جمعیت ابراز کرد: سیاست‌های حوزه جمعیت در سال ۹۳ ابلاغ و در سال ۱۴۰۰ این سیاست‌ها منجر به تصویب قانونی تحت عنوان حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شد.
وی به وضعیت فعلی حوزه جمعیت در سطح کشور اشاره و ادامه داد: متاسفانه به دلیل غفلت‌هایی که در سالهای گذشته به ویژه در دهه ۷۰ تا ابتدای دهه ۹۰ انجام شد نرخ جمعیت را به جایی رسانده که متاسفانه در وضعیت زیر نرخ جانشینی قرار گرفته است عنوان کرد: در این وضعیت تعداد فرزندان خانواده‌ها کاهش یافته و تعداد فرزندان خانواده‌ها به دو فرزند و کمتر رسیده است.
عضو ستاد ملی جمعیت با تاکید براینکه در استان زنجان براساس آمار اعلامی سال ۱۴۰۰ نرخ باروری به ۱.۷ رسیده است بیان داشت: این وضعیت استان زنجان با نرخ جانشینی چهاردهم فاصله دارد.
وی با بیان اینکه این وضعیت در کشور بیشتر بوده و فاصله استان زنجان با میانگین کشوری نیز ۰.۵ بوده است  گفت: در استان زنجان نرخ باروری به لحاظ وضعیت جمعیتی از شرایط خوبی برخوردار نیست.
حجت‌الاسلام گودرزی با اشاره به اینکه نرخ باروری در سطح ملی نیز وضعیت خوبی ندارد ادامه داد: در برنامه اول توسعه که به تصویب رسید بنا شد در برهه‌ زمانی نرخ باروری کاهش یابد و قرار شد این اقدام در برهه زمانی ۲۰ ساله اتفاق بیفتد که در کمال ناباوری این اقدام در مدت ۳ ساله انجام شد که این اقدام شرایط فعلی جمعیت را بدتر کرده است.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر