logo
امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۲
[ شناسه خبر : ۳۲۲۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
کارشناس حوزه علمیه خواهران خدیجه کبری(س) در گفتگو با موج‌رسا:

سيره نبي اكرم(ص) الگوي کاملی براي جوانان است

سيره-نبي-اكرم(ص)-الگوي-کاملی-براي-جوانان-است
کارشناس حوزه علمیه خواهران خدیجه کبری(س) با بیان اهداف جمیع انبیا در توحید است و در قرآن کریم هم اجتناب از طاغوت مورد تأکید است گفت: سیره رسول خدا، توجه ویژه به جوانان است.

زهرا اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه برقراری قسط و عدالت، رفع اختلاف از مردم و دعوت به پرستش خدای یگانه از اهداف مشترک انبیاء بوده است گفت: جایگاه پیامبر اکرم (ص) در قرآن کریم خلق شریف حضرت است و دوم امین بودن و سوم ذکر نام حضرت بلافاصله بعد از نام پروردگار در قرآن و امر به اطاعت از حضرت و صلوات ملائکه بر ایشان است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: اخلاق و رفتار پیامبر در سه اصل و محور کلی سیره و سیرت و سریره حضرت خلاصه می‌شود بیان داشت: مفهوم "سیره"، اخلاق اجتماعی حضرت و "سیرت" اخلاق شخصی و فردی پیامبر مانند عبادات و مناجات ایشان و "سریره" که صفات و محسنات باطنی حضرت است و تأکید پیامبر اکرم بر خودسازی جوانان هم در همین سه خصلت است.

کارشناس حوزه علمیه خواهران خدیجه کبری (س) عنوان کرد: دلایل بسیاری از کتب روایی و تاریخی؛ چه از شیعه و چه از اهل سنت وجود دارد که شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر اکرم (ص) را تأیید می نماید، اما به این نکته نیز باید توجه داشت که اگر شهادت را همانند آنچه قرآن کریم بیان فرموده؛ به معنای کشته شدن در راه خدا و رسول تعریف نماییم، بدیهی است که مقام و منزلت شخصی پیامبر(ص) که کشته شدن در راه اطاعت او شهادت است، به مراتب بالاتر از مقام شهیدان خواهد بود، هرچند که آن مرد الهی با مرگ طبیعی از دنیا رحلت کرده باشند.

اسماعیلی ابراز کرد: با این وجود، باید بدانیم که موضوع شهادت پیامبر (ص)، از اصول دین و یا بدیهیات آن نبوده که ایمان و اعتقاد بدان، واجب و لازم بوده و انکار آن، موجب خروج از دین شود و به همین دلیل نیز، تعداد اندکی از مسلمانان، در شهادت پیامبر(ص) تردید نموده و رحلت ایشان را ناشی از عاملی طبیعی؛ مانند بیماری ذات الجنب (سینه پهلو) و یا تب شدید دانسته اند، با این که خود پیامبر تأکید نموده بود که من به برخی از این بیماری‌ها هرگز مبتلا نخواهم شد!

وی گفت: اما در هر صورت؛ چه این مرد بزرگ الهی به شهادت رسیده باشند، و چه با مرگ طبیعی از دنیا رفته باشند، باید بدانیم که مقام ایشان، بسیار بالاتر و برتر از شهدای دیگر است؛ زیرا خداوند در قرآن کریم، ابتدا جایگاه پیامبران را بالاتر از شهداء بیان کرده است و بعد شهیدان به دلیل این که در راه خدا و با پیروی از رسول او، جان خود را از دست داده‌اند. نزد خداوند قرب و منزلت کسب می‌کنند؛ بدیهی است که اگر خداوند، شهدا را به دلیل پیروی از پیامبران، شایسته رحمت و ثواب بی نهایت بداند، باید خود پیامبران از مقامی بسیار والاتر و برتر برخوردار باشند.

کارشناس حوزه خدیجه کبری(س) تاکید کرد: بنابراین پیامبر ما آن مرادی که تمام زندگی خود را وقف تلاش در راه خدا نموده تا حدی که مریدان او چنین منزلتی در درگاه الهی پیدا کردند، نه تنها از آن منزلت بی‌نصیب نیست بلکه از مقامی بسیار والاتر و برتر برخوردار است.

اسماعیلی تصریح کرد: تبلیغ تبیین درسیره پیامبر و روش پیامبر اکرم(ص) در برخورد باجوانان، در تبلیغ جوانان توجه به این نکته بسیار ضروری است که جوانی توأم با غرور و عصیان و خام فکری است و از این رو جوانان دوست دارند در برابر پدر و مادر، معلّم و مبلّغ و رهبران مذهبی، اظهار نظر کنند و با افکار و کردار آنان مخالفت و عصیان نمایند، تا شخصیت خود را ظاهر و آشکار سازند.

وی عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از پدر و مادرها، اولیا و مربیان بدون توجه به این غرائز، در برابر جوانان زود عصبانی می‌شوند و با آنها به ستیزه جویی و خشونت می‌پردازند و غرور آنها را درهم می‌شکنند و با این عمل به آتش عصیان و غرور جوانان دامن می‌زنند و احترام خود را از بین می‌برند.

کارشناس حوزه خدیجه کبری(س) افزود: مبلّغ دانا باید بداند که جوان در این دوران یک حال استثنایی دارد و باید با روشی عاقلانه همراه با احترام به شخصیت و غرور جوان آنها راتبلیغ و ارشاد کرد.

اسماعیلی گفت: جامعه صالحی که برای اولین بار در مدینه تشکیل شده و سپس تمامی شبه جزیره عربستان را گرفت، عالی ترین جامعه‌ای بود که در تاریخ اسلام تشکیل یافت، جامعه‌ای بود که در عهد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در آن نماز به پا و زکات داده می‌شود و امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود، بی‌تردید امّت زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم)، بارزترین افراد است.

 وی ابراز کرد: دلیل اصلی پردازش به مقوله سیره سیاسی پیامبر(ص) در مورد نحوه تعامل با دشمنان و مخالفانش را به اختصار می‌توان چنین بیان کرد که راهکارهای جدید را پیش روی ما قرار می‌دهند، مجموع سئوالات ذیل پاسخ شفاف خود را در سایه تشریح سیره سیاسی پیامبر می‌یابند.

کارشناس حوزه خدیجه کبری(س) عنوان کرد: ظرفیت جریان مُدارا و نرمش به عنوان اصلی قرآنی تا چه حدودی می‌تواند کاربرد داشته باشد و از مجوز قرآنی برخوردار باشد؟ آیا این یک اصل مطلق است؟ و همه جا حتی در اصول و قوانین دینی نیز جاری است؟

اسماعیلی تاکید کرد: بدون تردید این اصل، نمی‌‏تواند مطلق باشد و حتما حدودی دارد که اجرای فراتر از این حدود، آن را تبدیل به یک پدیده ضدارزشی یعنی مداهنه، مصانعه و سازشکاری در حق می‏‌گرداند.

وی ابراز کرد: اما این اصل هرگز باعث نمی گردید که آن حضرت در برابر دشمنان کینه توز و توطئه‌گر، در هر شرایطی طبق همین اصل رفتار نماید؛ بلکه در صورت کشف توطئه دشمن، پیمان شکنی، تجاوز آنها به مقر حکومت اسلامی و تهدید کیان اسلام، پیامبر(ص) نیز با قاطعیت و سختگیری تمام رفتار می‌کردند.

کارشناس حوزه خدیجه کبری (س) تصریح کرد: "مدارا ونرمش وصلابت و قاطعیت" دو شاخص ویژه از برخورد سیاسی پیامبر(ص) در سیره نبوی در ارتباط با مخالفان به شمار آمده و در حیات سیاسی و اجتماعی پیامبر(ص) چه در فقدان قدرت و حکومت، و چه پس از تشکیل حکومت و کسب اقتدار، در گفتار و رفتار ایشان به معنای قرآنی آن استمرار داشته‏ است.

اسماعیلی عنوان کرد: ضمن بررسی و تحلیل مختصر مدیریت سیره سیاسی پیامبر(ص) به بیان مطالبی در مورد مدارا و تسامح اسلامی و الفت و انعطاف، و نمونه‌‏هایی از موضعگیری‏‌های مدارا و ملایمت و قاطعیت و صلابت اسلامی در احادیث وسنت پیامبر(ص)، در رابطه با دشمنان و مخالفانش پرداخته و از سیره سیاسی نبوی و راهکارهای تحلیلی آن در این زمینه سخن به میان آورد و به جای تأکید و تمرکز تنها بر روایت تاریخ و آموزه‌های آن، به "تحلیلی سیاسی" آن نیز روی آورده شود تا در پرتو آن بتوان به ژرفای پرگستره سیره جامع و شامل نبوی در همه جوانب دست یابد.

وی تصریح کرد: بیان سیره اخلاقی پیامبر و سیرت و سریره حضرت از ضروریات امروز جامعه است و بویژه که در سیره ایشان توجه به روحیات لطیف و حساس جوانان دیده می‌شود. 

وی گفت: امید است که با الگو گرفتن از سیره و شیوه پیامبر اکرم(ص) مسئولین به جوانان توجه بیشتری کنند تا زمینه پیشرفت و آبادانی کشور بیش از پیش فراهم شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر