logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۵
[ شناسه خبر : ۳۲۱۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
کشاورزان و مردم هر دو به دلالان می‌بازند؛

فرش قرمز بحران زیر پای گوجه‌فرنگی کاران زنجان

فرش-قرمز-بحران-زیر-پای-گوجه‌فرنگی-کاران-زنجان-
با فرار رسیدن فصل برداشت گوجه‌فرنگی از مزارع شهرستان زنجان، سناریوی قیمت پایین این محصول در حال تکرار است و کشاورزان در حال برداشت ضرر و زیان از زمین‌های خود هستند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» کشور ایران به دلیل داشتن شرایط اقلیمی مناسب و ظرفیت بالای کشت محصولات کشاورزی می‌تواند با برنامه‌ریزی بهتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی را رونق بخشیده و درآمد قابل توجه ارزی را به کشور وارد نماید، از سویی دیگر سبب می‌شود تا فشاری که بر منابع نفتی وارد است کاسته شود.با این وجود توسعه صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند راهکاری مناسب برای ورود ارز به کشور باشد.

بیشتر بخوانید

اما در طول سال‌‌های اخیر کشاورزان این استان تجربه بسیار تلخی را در کشت محصول متحمل شدند زیرا عدم صادرات محصولات کشاورزی از یک سو و کاهش شدید قیمت محصولات از سوی دیگر تمام دارایی‌ها و زحمات چند ماهه کشاورزان را به یغما برده است با اینکه کشاورزان هزینه‌های بسیار هنگفتی را در راستای تولید محصولاتی همچون گوجه فرنگی از کاشت تا برداشت هزینه کرده‌اند اما در نهایت، در زمان برداشت حتی نتوانسته‌اند سود زحمات خود را برداشت نمایند.

اگر به نحو دیگر به این مسئله و عدم دور‌ ریزی محصولات کشاورزی پرداخته شود به یک نکته اساسی می‌رسد و آن نبود کارخانه‌های فرآوری اغلب محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی در استان است. استانی که سالانه بیش از ۵ هزار هکتار محصولی همچون گوجه‌ فرنگی را به زیر کشت می‌برد تنها دارای یک کارخانه فرآوری است که زمان بندی مناسب جهت بازگشایی و خرید محصول تولیدی از کشاورزان را نیز ندارد زیرا کشاورزان طارمی در سال جاری بعد از یک ماه از برداشت گوجه و چشم انتظاری برای بازگشایی کارخانه قسمت اعظمی از محصول تولیدی خود را با قیمت‌های بسیار ناچیز که حتی هزینه تولید را هم تامین نمی‌کرد به دست دلالان سپردند تا به بازارهای مصرف برسانند. داستانی که هر سال تکرار می‌شود.

با این حال تنها کارخانه‌ فرآوری استان نیز با قیمت پایین محصول را می‌خرد اما بعد از فرآوری محصول تولیدی را به چند برابر قیمت روانه بازار می‌کند و هیچ توجهی به حال آشفته کشاورز و ضرر و زیانی که متحمل می‌شود، ندارد.

با این وجود سریال تکراری قیمت پایین گوجه فرنگی تنها به عدم خرید توسط کارخانه خلاصه نمی‌شود بلکه دلالان همواره پای ثابت نرخ‌گذاری با پایین‌ترین قیمت بر روی محصولات کشاورزی‌اند و رنج حاصل از کشاورزان را همچون گنج پیشه خود می‌کنند و مانع از سودآوری محصولات برای کشاورزان می‌شوند داستانی که امسال هم آغاز شده و قصد اتمام هم ندارد. 

نزول قیمت گوجه ‌فرنگی در بازار همچون سال گذشته در حال رخداد است. با این وجود کشاورزان طارمی با هزار درد‌ و رنج و دلی پر از خون برداشت گوجه را به اتمام رساندند و حال نوبت به برداشت گوجه از مزارع زنجان رسیده است و این بار کشاورزان زنجانی هستند که در آشفته بازار فروش محصولات کشاورزی گرفتار شده‌اند و متاسفانه تنها کارخانه فرآوری استان نیز قیمت خرید گوجه از کشاورزان را ۳۲۰۰ تومان در کیلوگرم اعلام کرده است قیمتی که حتی نمی‌تواند یک سوم هزینه تولید را فراهم نماید.

از سوی دیگر واسطه‌ها و دلالان در نقطه نقطه استان خصوصاً در بخش زنجانرود در حاشیه جاده حضور یافته‌اند تا با قیمت گذاری‌های نا‌متعارف که حتی پایین‌تر از نرخ کارخانه فرآوری استان است، گوجه تولیدی را از کشاورزان خریداری و به استان‌هایی همچون مشهد، کرج و ارومیه ارسال نمایند و سود حاصل را به نفع خود مصادره کنند چرا که کارخانه‌های فرآوری در استان‌های دیگر رغبت بیشتری برای خرید گوجه فرنگی تولیدی استان زنجان به لحاظ کیفیت مناسب آن دارند.

هزینه تولید گوجه‌فرنگی با قیمت خرید هم‌خوانی ندارد

مهدی خانمحمدی یکی از کشاورزان بخش زنجانرود است که این روزها در حال برداشت گوجه فرنگی از مزارع خود می‌باشد، وی در گفتگو با خبرنگار موج رسا با انتقاد شدید از عملکرد ارگان‌های ذیربط در نحوه ارائه الگوی کشت، قیمت‌گذاری به موقع محصولات و حتی متقائد نکردن کارخانه تولید رب زنجان در خرید گوجه به قیمت مناسب اذعان کرد: در سال جاری گوجه‌فرنگی نصف قیمت سال گذشته از کشاورزان استان خریداری می‌شود چراکه سال گذشته کارخانه‌های رب در استان و سایر استان‌ها گوجه‌فرنگی را به قیمت بالاتر از ۵ هزار تومان خرید می‌کردند اما امسال قیمت خرید بین ۲۹۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان است.

خانمحمدی ادامه داد: این در حالی است که هزینه‌های تولید در سال زراعی جاری از همان عملیات نخست کاشت تا برداشت همانند شخم زنی تا ماشین حمل گوجه چندین برابر شده است.

این کشاورز گفت: یک کیسه ۵۰ کیلویی کود‌ دی‌آمونیوم فسفات در سال گذشته به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری می‌شد اما امسال همین کود با دو برابر افزایش به قیمت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. 

وی خاطر نشان کرد: سوپر فسفات تریپل سال گذشته قیمت ۵۵۰ هزار تومان را داشت اما امسال به قیمت یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد، کود دامی همچون کود مرغی از ۱۵۰۰ تومان به ۳۰۰۰ هزار تومان در هر کیلو گرم رسیده است، نوار تیپ سال گذشته قیمت ۴۰۰ هزار تومان را داشت اما امسال ۷۰۰ هزار تومان توسط کشاورزان خریداری می‌شد.

اگر پای صحبت کشاورزان که بنشینیم هر کدام مطالبه‌ای ازمسئولان امر داشته باشند که البته بیشتر آن‌ها بی‌پاسخ می‌ماند. 

با تمام این‌ها شاید در یک نگاه توجه به این موضوع این نکته را در ذهن تداعی کند که کشاورزان به الگوی کشت بی‌توجه هستند و به همین دلیل ضرر و زیان می‌کنند اما کشاورزان اذعان دارند تا حال حاضر نتوانسته‌اند هیچ الگوی کشتی از جهاد کشاورزی که از آن صحبت می‌شود؛ استفاده نمایند.

۵۱۰۰ هکتار از مزارع استان زنجان زیر کشت گوجه‌فرنگی

با این وجود در این راستا مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا اذعان کرده بود: برنامه الگوی کشت گوجه فرنگی استان زنجان در سال زراعی جاری ۵۱۰۰ هکتار با پیش‌بینی تولید ۲۹۸ هزار تن جهت اجرا در استان ابلاغ شد.‌

به گفته سعید ناصروفائی طبق الگوی کشت اعلامی در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱، برنامه ابلاغی الگوی کشت شهرستان طارم در کشت گوجه فرنگی ۲ هزار هکتار با پیش‌بینی تولید ۱۱۷ هزار تن بود. و ۳ هزار هکتار مابقی نیز در سایر شهرستان‌ها زیر کشت رفته است.

با این وجود، یوسفی‌پور معاون بازرگانی جهاد کشاورزی استان زنجان نیز میزان تولید گوجه فرنگی در استان را 300 هزار تن اعلام کرده و گفته است: ظرفیت کارخانه تبدیلی گوجه فرنگی در استان 120 هزار تن است که با افتتاح کارخانه در دست احداث در ابهر این ظرفیت به 270 هزار تن افزایش خواهد یافت و مشکل فروش گوجه کشاورزان حل می‌شود!

قیمت کنونی گوجه فرنگی مناسب نیست

همچنین روح‌الله حسنی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا»در پاسخ به سوالی پیرامون دغدغه کشاورزان مبنی بر عدم خرید گوجه‌فرنگی توسط کارخانه پایا گفت: کارخانه رب پایا خرید گوجه‌فرنگی از استان اردبیل با قیمت ۳۶۰۰ تومان را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه قیمت خرید گوجه فرنگی از کشاورزان بر اساس عرضه و تقاضا خواهد بود گفت: سازمان جهاد کشاورزی نقشی در قیمت‌گذاری گوجه‌فرنگی ندارد.

وی با بیان اینکه قیمت بر اساس عرضه محصول اتفاق می‌افتد تصریح کرد: سازمان در خصوص اینکه اجازه فعالیت به کارخانه رب پایا داده نشود تصمیم‌گیر نبوده و رایزنی‌های لازم با وزارتخانه برای تامین سرمایه در گردش برای رب پایا انجام شده تا خرید گوجه‌فرنگی استان با حداکثر قیمت انجام شود.

حسنی ادامه داد: توافق کلی قیمت خرید گوجه فرنگی توسط کارخانه ۳ هزارو ۸۰۰ تومان است.

وی خاطر‌نشان کرد: سازمان اعتقاد دارد این قیمت برای گوجه فرنگی مناسب نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه تمام تلاش وزارتخانه بر این است که با رایزنی با انجمن کارخانجات رب از کاهش قیمت جلوگیری بکند گفت: فعلا دولت سیاستی برای ورود به خرید حمایتی ندارد.

و اما بی‌برنامگی در تنظیم بازار و نبود الگوی کشت صحیح و صنایع تبدیلی گوجه‌فرنگی را زمینگیر کرد. گوجه‌فرنگی کیلویی ۳ هزارو ۲۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شود، اما کیلویی حدود ۱۵‌ هزارتومان و رب‌گوجه کیلویی به چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد. این اختلاف قیمت به جیب چه کسانی می‌رود؟

با تمام این‌ها، اما آنچه که شاهد آن هستیم و کشاورزان بر آن اذعان دارند خرید گوجه‌فرنگی با قیمت بسیار پایین‌تر از نرخ اعلامی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در حال انجام است. اما انتظار کشاورزان این است با توجه به افزایش هزینه‌های تولید از کاشت تا برداشت؛ کشاورزان حداقل در خرید و قیمت‌گذاری محصولاتی همچون گوجه‌فرنگی که سالانه با چالش بازاررسانی مواجه می‌شوند، مورد حمایت قرار گیرند.

گزارش از زهرا بیات

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر