logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۳
[ شناسه خبر : ۳۱۹۸۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

زینب کبری‌(س) بنیان‌گذار حفظ حوادث با ادبیات و هنر است

-زینب-کبری‌(س)-بنیان‌گذار-حفظ-حوادث-با-ادبیات-و-هنر-است-
مقام معظم رهبری می‌فرماید: در جمهوری اسلامی روز پرستار را با ولادت حضرت زینب (س) برابر قرار داده‌اند؛ این هم معنای بزرگی دارد. زینب کبری‌ یک فرد برجسته‌ تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهم‌ترین مسائل تاریخ نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا»عاشورا ۲ قهرمان دارد؛ امام حسین(ع) و حضرت زینب(س). اگر حماسه عاشورا توسط سیدالشهدا(ع) رخ داد، رسالت تبلیغ این حماسه عظیم را هم حضرت زینب(س) بر دوش گرفت و آن وظیفه خطیر و مهم را به نحو احسن ادا کرد. در کتاب خواندنی و مهم «جاذبه‌های حسینی» رهبر معظم انقلاب در گفتارهایی به سیره حضرت زینب(س) و عظمت ماجرای اربعین پرداخته است که در ادامه بخشی از این کتاب را با موضوع الگو بودن حضرت زینب(س) برای زنان خواهیم خواند.

بیشتر بخوانید

حضرت زینب(س) بانوی موقعیت‌شناسی بود

زینب کبری(س) یک زن است، یک زن بزرگ! عظمتى که این زن بزرگ در چشم ملّت‌هاى اسلامى دارد از چیست؟ نمی‌شود گفت به‌خاطر این است که دختر علىّ‌بن‌ابیطالب است یا خواهر حسین‌بن‌على و حسن‌بن‌على (علیهم‌ السّلام) است. نسبت‌ها هرگز نمی‌توانند یک چنین عظمتى را خلق کنند. همه‌ ائمّه‌‌ ما دخترهایى داشتند، مادرهایى داشتند، خواهرهایى داشتند. کو یک نفر مثل زینب کبریٰ؟ ارزش و عظمت زینب کبریٰ به‌خاطر موضع و حرکت عظیم انسانى و اسلامى او بر اساس تکلیف الهى است.

کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، او را این‌جور عظمت بخشید. هرکس چنین کارى را کند، ولو دختر امیرالمؤمنین (علیه‌ السّلام) هم نباشد، عظمت پیدا می‌کند؛ بخش عمده‌ این عظمت از اینجا است. اوّلاً موقعیّت را شناخت؛ هم موقعیّت قبل از رفتن امام حسین (علیه‌‌السّلام) به کربلا، هم موقعیّت لحظات بحرانى روز عاشورا، هم موقعیّت حوادث کُشنده‌ بعد از شهادت امام حسین(ع) را، و طبق هر موقعیّتى یک انتخاب کرد. این انتخاب‌ها زینب(س) را ساخت.۱۳۷۰/۰۸/۲۲

تلفیق هنر و حماسه

به نظر من بنیان‌گذار بنای حفظ حوادث با ادبیات و هنر، زینب کبری (سلام‌اللَّه‌علیها) است. اگر حرکت و اقدام حضرت زینب(س) نمی‌بود و بعد از آن بزرگوار هم بقیه‌ اهل بیت (علیهم‌السّلام) - حضرت سجاد و دیگران - نمی‌بودند، حادثه‌ عاشورا در تاریخ نمی‌ماند. خطبه‌ حضرت زینب(س) در شهر کوفه و شهر شام، از لحاظ زیبایی و جذابیت بیان، غایت بیان هنری است؛ طوری است که اصلاً هیچ‌کس نمی‌تواند این را نادیده بگیرد.

یک مخالف یا یک دشمن وقتی این بیان را می‌شنود، مثل تیر بُرنده و تیغ تیزی، خواهی‌نخواهی این بیان کار خودش را می‌کند. تأثیر هنر به خواست کسی که مخاطب هنر است، وابستگی ندارد. او بخواهد یا نخواهد، این اثر را خواهد گذاشت. حضرت زینب (سلام‌اللَّه‌علیها) و امام سجاد(ع) در خطبه‌ شام و در بیان رسا و بلیغ و شگفت‌آور مسجد شام این کارها را کردند.۱۳۸۴/۰۶/۳۱

زینب کبری‌(س) یک نمونه‌ برجسته‌ تاریخ است که عظمت حضور یک زن را می‌دهد

در جمهوری اسلامی روز پرستار را با ولادت حضرت زینب کبری‌ (سلام اللَّه علیها) برابر قرار داده‌اند؛ این هم معنای بزرگی دارد. زینب کبری‌(س) یک نمونه‌ برجسته‌ تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهم‌ترین مسائل تاریخ نشان می‌دهد. اینکه گفته می‌شود در عاشورا، در حادثه‌ کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد عامل این پیروزی، حضرت زینب(س) بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثه‌ نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامیِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعیِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری‌(س)؛ نقشی که حضرت زینب(س) بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است.

این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددی به این نکته ناطق است؛ لیکن این مربوط به تاریخ نزدیک است، مربوط به امم گذشته نیست؛ یک حادثه‌ زنده و ملموس است که انسان زینب کبری‌ را مشاهده می‌کند که با یک عظمت خیره‌کننده و درخشنده‌ای در عرصه ظاهر می‌شود؛ کاری می‌کند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او میزند و پیروزی او را تبدیل می‌کند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری‌ است. زینب (سلام اللَّه علیها) نشان داد که می‌توان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ.

 

فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر