logo
امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۴
[ شناسه خبر : ۳۱۴۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در گفتگو با موج رسا:

زنان مسلمان فهیم و عاقل درس آزادگی را از زینب کبری (س) آموخته‌اند

زنان-مسلمان-فهیم-و-عاقل-درس-آزادگی-را-از-زینب-کبری-(س)-آموخته‌اند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر گفت: زنان مسلمان، فهیم و عاقل که در پی نمایشگری و ابراز وجود خویش با ظاهر ساختگی و آرایش یافته نیستند بلکه درس آزادی و آزادگی را از زنان آزاده‌ای چون زینب کبری(س) آموخته‌اند.

سیاوش طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: حماسه کربلا یک رویکرد بزرگ سیاسی، اجتماعی و تربیتی است که اگر این حماسه را احیا کننده اسلام بدانیم باید سهمی عظیم برای زنان در آن قائل شویم، زیرا اگر زنان شجاع، با ایمان و پاکباخته در صحرای کربلا نبودند، رسالت عظیم حسینی ناتمام می‌ماند و چه بسیار دلاوری‌ها و جان‌فشانی‌ها که دراین صحنه، از زنان بروز و ظهور پیدا کرده است و تا ابدیت بر تارک تاریخ حک شده است.

بیشتر بخوانید

وی تصریح کرد: امام حسین(ع) فرمودند: «من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم»، حقیقت امر به معروف را حضرت در خطبه «منا» دو سال قبل از واقعه عاشورا با قرائت آیه ۷۱ سوره توبه فرمودند: با امر به معروف و نهی از منکر تمام امور واجب محقق می‌شود. 

طاهری افزود: بستر‌ ساز تحقق احکام الهی در اجتماع همان امر به معروف و نهی از منکر است، تا جایی که اقامه نماز که نظام عبودیت خداوند در جامعه است و پرداخت زکات که مربوط به نظام اقتصادی و اطاعت خداوند است با مقدمه‌ی امر به معروف و نهی منکر است که توانایی اجرا و تحقق دارد.

وی با بیان اینکه اگر حضرت برای این هدف قیام کردند به شیعیانی که خود را محب و پیرو او می‌دانند نیز همین هدف و تلاش برای رسیدن به آن فرض و واجب است، گفت: نه تنها زنان از این تکلیف استثنا نیستند بلکه این مسئولیتی است که درکنار مردان، آن هم در سطح کلان و نه خرد و فردی بر عهده آنها هم گذاشته شده است.

طاهری افزود: حضرت زینب(س) در عصر آن زمان که هیچ رسانه و تکنیک‌های رسانه ای نبود چنان صدای قدرتمندی داشت که حتی تا امروز خواندن و تعمق در خطابه‌های فصیح و بلیغ ایشان موجب شگفتی، پرسش و حتی اشک ریختن بر این واقعه می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر با بیان اینکه امام حسین(ع) در سال ۶۱ هجری قمری به شهادت رسیدند، در دورانی که رسانه فاقد معنا بود، گفت: اما برای وقوع چنین حادثه دردناکی آماده‌سازی افکار عمومی دارای اهمیت است. حاکمان آن دوران با تکیه به شیوه‌های رسانه‌ای همچون عملیات روانی و شایعه‌سازی سعی در اقناع افکار عمومی برای همراهی مردم با برنامه ایشان داشتند و از همین رو مردم کوفه به یکباره تغییر رویکرد داده و از همراهی با امام (ع) منحرف شدند.

وی افزود: آنها که خود حسین بن علی(ع) را دعوت کرده بودند تحت تاثیر القائات آن زمان رفتاری مغایر با آنچه تعهد کرده بودند اتخاذ کردند و عملیات روانی گسترده دستگاه حاکم و القای دروغ در پوشش واقعیت، افکار عمومی آن دوران را برای همراهی در جنگ علیه خاندان رسالت متقاعد کرد تا علیه کسی وارد جنگ شوند که در برابر حکومت خروج کرده است و «قیام علیه ظلم» را به «خروج علیه خلیفه» تغییر عنوان دادند، بنابراین استفاده از تکنیک‌های مختلف رسانه‌ای پیش از وقوع حادثه کربلا، نقش مهمی در وقوع آن ایفا کرد.

طاهری تصریح کرد: نقش رسانه‌ای حضرت زینب (س) پس از عاشورا برکسی پوشیده نیست، ایشان پیام عاشورا را با وجود شرایط حاکم بر زمان آن روز، به گوش افکار عمومی می‌رساند و با خطبه‌های تاریخی خود و رفتار توأم با صبر و وقار به گوش دنیا می‌رساند تا به اینکه آنچه به آنها گفته شده دروغ بوده و آن‌ کس که در دشت کربلا به شهادت رسیده امام حسین(ع) بوده آگاه شوند و آنجاست که مردم متوجه می‌شوند چه روی داده و عمق فاجعه کربلا را حضرت زینب به گوش همگان رساند.

وی افزود: واژه حجاب و عفت در اصل به معنای منع و امتناع مشترک هستند و تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است تفاوت بین ظاهر و باطن است یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است ولی منع در عفت، مربوط به باطن است.

این مسئول با بیان اینکه عفت یک حالت درونی است، گفت: با توجه به اینکه تاثیر ظاهر بر باطن و تاثیر باطن بر ظاهر یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است، بنابراین بین حجاب در تقویت و پرورش روحیه باطنی و درونی، عفت تاثیر بیشتری دارد و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیشتر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‌شود.

طاهری با بیان اینکه اساسا حجاب ذهنی و عقیدتی به منزله سنگ بنای دیگر حجاب‌ها، از جمله حجاب و پوشش ظاهری است، گفت: افکار و عقاید انسان شکل دهنده رفتارهای اوست و با توجه به مفاهیم ظاهری و باطنی این واژه، مسلم است زنان و دختران نجیب و با اصالت خود را در معرض تماشا و قضاوت بیگانگان قرار نمی‌دهند تا با تظاهر و خودنمایی ارزش‌های ظاهری و‌ باطنی خود را به دیگران عرضه کنند.

وی تصریح کرد: زنان مسلمان، فهیم و عاقل در پی نمایشگری و ابراز وجود خویش با ظاهر ساختگی وآرایش یافته نیستند بلکه درس آزادی و آزادگی را از زنان آزاده ای چون زینب کبری (س)آموخته‌اند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر