logo
امروز : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۶
[ شناسه خبر : ۳۱۴۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
امام جمعه ماهنشان در گفتگو با موج‌رسا:

عاشورا ماندگاری خود را مرهون فداکاری‌های خانواده امام حسین‌(ع) به ویژه زینب کبری‌(س) است

عاشورا-ماندگاری-خود-را-مرهون-فداکاری‌های-خانواده-امام-حسین‌(ع)-به-ویژه-زینب-کبری‌(س)-است
امام جمعه ماهنشان گفت: نهضت امام حسین‌(ع) را نمی‌توان در قلمر و قشر خاصی محدود کرد، بلکه بانوان و دختران در نهضت عاشورا سهمی عمده و قابل ملاحظه بر دوش داشتند.

حجت‌الاسلام محمد‌رضا علی‌اکبری در گفتگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: تکلیف اجتماعی یک مسلمان، مخصوص مردان نیست زنان نیز بنا به تعهد دینی و مسلمانی خویش موظفند نسبت به جریان حق و باطل در جامعه و مسئله ولایت و رهبری موضع داشته باشند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: بنابر این نهضت امام حسین (ع) را نمی‌توان در قلمر و قشر خاصی محدود کرد، بلکه بانوان و دختران در نهضت عاشورا سهمی عمده و قابل ملاحظه بر دوش داشتند و عاشورا ماندگاری خود را تا حد زیادی مرهون فداکاری‌ها و قهرمانی‌های خانواده امام حسین‌(ع) به ویژه زینب کبری‌(س) و دیگر بانوان فداکار حاضر در این نهضت است.

امام جمعه ماهنشان گفت: زنان در کربلا نقش‌های مختلفی چون صبر، مقاومت، پایداری، شهامت و دلیری در افشای حق، پیام‌رسانی و تبیین و روشنگری، کارهای، پرستاری و روحیه بخشی و مدیریت در شرایط بحران را بر عهده داشتند.

وی اذعان کرد: در تداوم خطی که حضرت زهرا‌(س) در حمایت از امام معصوم‌(ع) و افشاگری علیه رویه‌های ناسالم حکام داشتند، حضرت زینب (س) نیز در نهضت امام حسین (ع) دوشادوش امام خود حسین بن علی (ع) مشارکت داشت، برای ایفای این نقش در معیت امام خویش از مدینه تا مکه و از آنجا تا کربلا آمد و در صحنه‌های مختلف حضوری فعال و تأثیر‌گذار داشت.

حجت‌الاسلام علی‌‌اکبری یادآور شد: مدیریت در شرایط بحران، که عمدتا نقش حضرت زینب بود. ایشان به عنوان قافله سالار اسیران، سرپرست کودکان، حفظ و مدیریت آن مجموعه داغدار در شرایط سخت دوران اسارت و در مقابل نیروهای دشمن، کوچ دشوار شهر به شهر تا رسیدن به شام و سپس به مدینه بود.

وی تصریح کرد: اولین نقش زنان در نهضت امام حسین‌(ع) صبر و پایداری و مقاومت در برابر سختی‌ها و مصیبت‌ها چه در طول نهضت وچه پس از حادثه عاشورا، روحیه بخشی نسبت به رزم‌آوران با ترغیب مادران یا همسران شهداء نسبت به دفاع از امام و فداکاری در راه حق، در عمل زنان اهل بیت بود.

امام جمعه ماهنشان گفت: زینب و ام کلثوم و فاطمه دختر امام حسین (ع) اسیران آرامی بخش بودند و ذهنیت مردم را نیز از اسیران جنگی متحول ساختند. آخرین مراعات حدود الهی و عفاف متانت یک زن مسلمان و متعهد حتی در شرایط اسارت و زیر سلطه سربازان دشمن، عمل بخشیدن به بعدتراژدیگ حادثه که حاصل، صبر و نفس حضور زنان و دختران در یک ماجرا است. 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر