logo
امروز : پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۳
[ شناسه خبر : ۳۱۳۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس دانشگاه پیام نور واحد زنجان در گفتگو با موج رسا:

امام حسین (ع)، پرچمدار جهاد تبیین است

امام-حسین-(ع)،-پرچمدار-جهاد-تبیین-است
رئیس دانشگاه پیام نور واحد زنجان با بیان اینکه در برهه زمانی کنونی که با جنگ نرم و جنگ‌های ترکیبی از ناحیه استکبار جهانی روبرو هستیم گفت: امام حسین (ع)، پرچمدار جهاد تبیین است.

رویا کرمی در گفتگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه مسائل دینی واقعه کربلا را به سه مقطع تاریخی قبل، حین و بعد از روز عاشورا تقسیم کرد اظهار کرد: در هر برهه سیدالشهدا(ع)  به تبیین شرایط پرداخت، قبل از آغاز قیام، در شهرهای مکه و مدینه با افراد مختلف صحبت کرده و شرایط زمانه و دلیل خروج خود از شهرهای مکه و مدینه را تبیین کرد و بیان داشت که به دنبال اصلاح امت جدم هستم

بیشتر بخوانید

وی افزود: یکی از مولفه‌های اصلی در دین مبین اسلام  حقیقت وحدت می‌باشد و قرآن به وحدت توجه فراوانی داشته است و وحدت میان دل‌های مؤمنان را ضروری دانسته و راه کارهای گوناگونی را برای این کار پیش‌بینی کرده است.

رئیس دانشگاه پیام نور واحد زنجان عنوان کرد: محور وحدت در دیدگاه قرآنی "توحید" و دین اسلام است و قرآن کریم می‌فرماید: "ای پیامبر! به اهل کتاب بگو، بیایید بر اساس کلمه‏ای که بین ما و شما مشترک است، غیر از خدا را نپرستیم و یک‏دیگر را در برابر خداوند به عنوان رب و پروردگار نگیریم پس اگر روی برگرداندند بگویید، شاهد باشید که ما اهل تسلیم در برابر حق هستیم" آل عمران، 64 براساس آیات قرآنی، وحدت امت، سبب مصونیت دین، تأیید الهی و نصرت است و نعمتی است که هیچ مسئله‌ای با آن برابری نمی‌کند.

کرمی گفت: اهل بیت (علیهم السلام) همواره از بنیانگذاران وحدت و از منادیان آن بوده و در سیره خود بر این امر مهم تاکید داشته است.

وی تاکید کرد: ائمه معصومین علیهم السلام با توجه به شرایط اجتماعی و موقعیت‌ها و پیشامدها در پی ایجاد وحدت بوده و بر برادری و حفظ وحدت تاکید داشتند.

رئیس دانشگاه پیام نور واحد زنجان ابراز کرد: در سیره امیر المومنین علی علیه السلام می‌بینیم ایشان جهت حفظ این مولفه بزرگ و جلوگیری از به هم ریختگی جامعه اسلامی از حق مسلم خویش صرف نظر کرده و بیست و پنج سال خانه‌نشینی را متحمل می‌شوند.

کرمی تصریح کرد: این رفتار امیر المومنین علی(ع) حاکی از اهمیت وحدت در جامعه مسلمین است و در ادامه این مسیر امام حسن مجتبی(ع) نیز همچون پدر بزرگوار خویش با نرمشی قهرمانانه در مقابل معاویه این میراث بزرگ رسوال الله(ص) را نگاهبانی کرده و از گسست جامعه مسلمین جلوگیری نمودند.

وی عنوان کرد: پس از شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و بروز انحراف وسیع در دین اسلام توسط آل امیه و شخص یزید که ابایی از افشای منکر در جامعه اسلامی را نداشت، امام حسین علیه اسلام در استمرار سیره اهل بیت علیهم السلام به قیام روی آورد و هدف خود را اصلاح دین جد خویش عنوان نمود.

رئیس دانشگاه پیام نور واحد زنجان ابراز کرد: آنچه بر سیدالشهدا(ع) در واقعه عاشورا گذشت، از جان گذشتگی برای پایداری و وحدت دینی و کلمه توحید بود چرا که با بر مسند نشستن حاکمان جور و ستم، دین و ارزش‌های دینی که مورد توجه قرآن و پیامبر(ص) بود به حاشیه رانده و ارزش‌های دینی از فرهنگ عمومی مردم جدا شد و دین خدا در حال نابودی بود.

کرمی ابراز کرد: با بررسی و مطالعه در اتفاقات روز عاشورا و آنچه در این روز بر اصحاب و خانواده سیدالشهدا(ع)  گذشت می‌توان از نگاه درون دینی و برون دینی به آن توجه کرد.

وی تصریح کرد: اصول و مشترکات انسانی چون آزادی، کرامت و عزت انسانی که در همه جوامع بشری مورد تحسین و موجب وحدت می‌باشد در این واقعه عظیم به عینه دیده می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام نور واحد زنجان عنوان کرد: بررسی این واقعه عظیم ازمنظر فطرت که مشترک میان همه انسان‌ها است ما را به این نتیجه می‌رساند که شهادت امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش، اسارت اهل بیت پیامبر صلوات الله و هتک حرمت آنان، به عنوان محرک‌های فطری در رسیدن مسلمانان و انسان‌ها به وحدت و هم دلی است.

کرمی تاکید کرد: همچنین فضیلت‌های اخلاقی چهره‌های عاشورا، از جمله امام حسین(ع)، به خاطر خدامحوری، اخلاق کریمانه و ایثار، هم چنین اوصاف اخلاقی اصحاب و زنان، چون وفاداری، تعهد و اخلاص، از عوامل عمده اخلاقی و عاطفی وحدت نه تنها بین مسلمانان، بلکه در جوامع غیر مسلمان نیز برشمرد.

وی گفت: این وحدت و انسجام برآمده از واقعه عاشورا پس از سپری شدن چند قرن بیش از پیش به راه خویش ادامه داده و امروز عاشورا  از رویدادهای مهم در وسعت جهان به شمار می‌رود و در همه بلادهای غیر اسلامی نیز به پاسداشت آن اهتمام ورزیده و کنگره بزرگ پیاده روی اربعین تصویر کاملی از وحدت مسلمانان و فطرت و وجدان‌های بیدار است و مکتبی جز مکتب سیدالشهدا (ع) قادر به ایجاد این همبستگی و انسجام نیست.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر