logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۴۷
[ شناسه خبر : ۳۱۲۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
سفیر ایران در ترکیه مطرح کرد:

متد‌های صادراتی کشور ایران بسیار ضعیف است

متد‌های-صادراتی-کشور-ایران-بسیار-ضعیف-است
سفیر ایران در ترکیه گفت: صادقانه باید اعتراف کرد که متد‌های صادراتی کشور ایران در بحث صادرات بسیار ضعیف است و با قوانین بین‌المللی پیش نرفته‌ایم.

به گزارش موج رسا; محمد حسین حبیب‌الله‌زاده امروز ۲۸ تیرماه در جلسه مدیران اقتصادی استان زنجان اظهار داشت: ترکیه برای ایران کشور بسیار مهمی است و شریک سوم تجاری ایران است به طوری که ۱۴ درصد از حجم صادرات و ۱۰ درصد واردات کشور به ترکیه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی افزود: ۲۴ درصد از حجم تجارت کشور با ترکیه انجام می‌شود.

سفیر ایران در ترکیه با اشاره به اینکه حجم معاملات انجام شده کشور ایران در حدود ۳۱۲ میلیارد دلار بود گفت: این رقم قابل توجه است.

وی با بیان اینکه ترکیه از جهات مختلف برای ایران مهم است و زمینه‌های مختلفی برای همکاری وجود دارد گفت: بحث همکاری استانی، تجاری، ترانزیت، استفاده از بنادر ترکیه برای انتقال کالا؛ از همه جهات برای ما مهم می‌باشد‌.

حبیب‌الله‌زاده با اشاره به اینکه طبق صحبت‌های مدیران اقتصادی استان زنجان اهمیت رابطه با ترکیه برای بنده بیش از پیش محرز شد گفت: در سطح ملی با ترکیه تعاملات می‌تواند به حجم عظیمی افزایش یابد و طبق آمار موجود ۶۵ درصد صادرات زنجان به ترکیه انجام می‌شود و رقم بالایی است.

وی با اشاره به بحث ایرانیان مقیم ترکیه یاداور شد: با اینکه آمارها مختلف است اما بیش از یک میلیون نفر ایرانی در ترکیه زندگی،کار، تردد دارند و افرادی که از زنجان در ترکیه هستند نیز می‌توانند ظرفیت خوبی برای استان به لحاظ کار برای استان باشند، بنابراین باید این ظرفیت‌ها شناسایی و در استان زنجان از آن‌ها استفاده کرد.

سفیر ایران در ترکیه با اشاره به اینکه از استان‌ زنجان افراد برجسته وجود دارد که استان زنجان می‌تواند در بیشتری از مسائل به ویژ در بخش اقتصادی، علم استفاده کند ادامه داد: با شناسایی و تعامل با این افراد بیشتر مسائل قابلیت حل شدن دارد.

وی گفت: صادقانه باید اعتراف کرد که متد‌های صادراتی کشور ما بسیار ضعیف است و مقداری با قوانین بین‌المللی پیش نرفته‌ایم اما ترک‌ها در این زمینه پیشرفت بالایی دارند.

حبیب‌الله زاده بیان کرد: صادرات ترکیه در ۲۰ سال گذشته از ۲۵ میلیارد دلار به ۲۶۵ میلیارد دلار رسیده است، بنابراین ما اگر بتوانیم از ایرانیانی که در ترکیه هستند و یا از همان زنجانی‌ها که در ترکیه هستند برای بحث صادراتی استفاده کنیم که با قوانین صاداتی آشناییت کامل دارند در بحث صادرات استان کاملا موثر خواهند بود.

وی در ادامه بیان کرد: اتاق بازرگانی زنجان باید در این زمینه فعال شود و در این زمینه شرکت‌هایی که با ترکیه کار می‌کنند، باید همگی شناسایی شوند.

سفیر ایران در ترکیه گفت: یک مشکلی که باز به اتاق بازرگانی بر‌می‌گردد و در تهران نیز وجود دارد ضعف کار در بحث صادرات است و متاسفانه در بحث صادرات کالا ضعف داریم و این موضوع ما را رنج می‌دهد. 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر