logo
امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۸
[ شناسه خبر : ۳۰۹۸۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
کارشناس حوزه علمیه خواهران زنجان در گفتگو با موج رسا:

روز عرفه روز رسیدن به قرب الهی است

روز-عرفه-روز-رسیدن-به-قرب-الهی-است
کارشناس حوزه علمیه خواهران زنجان با بیان اینکه یکی از پیام‌های این روز این است که ما خداوند را از روی عادت عبادت نکنیم گفت: روز عرفه روز رسیدن به قرب الهی است.

به گزارش موج رسا; امروز، عرفه است، روز شناخت، بندگی، عبودیت، استغفار، اعتراف و حضور در محضر او که همیشه و هماره حاضر است. روز نیایش و بیعت دوباره با اوست که هزاران بار پیمان شکسته و باز آمده‌ایم تا شاید رافت و رحمتش را بر ما جاری سازد.

بیشتر بخوانید

عرفه شهود بر جمال الهی، وقوف بر خویشتن ناساز خویش، بر عصیان و غفلت عمدی و سهوی خویش، بر کرم و جود او، نعمتهای بی انتها و رحمت واسعه و الفت پروردگار جهانیان است اگر انسان به عرفه برود، به معرفت دست یابد و از آن جا هم به مزدلفه و مشعرالحرام رفته و به آن شعور برسد، به تمام کدهایی که موجب رضای خداوند است نایل می شود.

در این راستا زهرا حاتمی کارشناس حوزه خواهران اظهار داشت: روز عرفه روزی است که انسان از روی خضوع و خشوع به عبادت مشغول می‌شود و چه بهتر از این که انسان بندگی خود را به خداوند ثابت نموده و روز عرفه فرصتی برای اثبات این مهم است.

وی افزود: در آموزه‌های اسلامی برخی مکان‌ها و زمان‌ها از جایگاهی خاص و ویژه برخوردارند که به واسطه آن‌ها گاه بنده راه صد ساله را یک روزه و یا یک شبه طی می‌کند.

کارشناس حوزه علمیه خواهران استان زنجان عنوان کرد: چنانچه اوج عظمت دعا از حیث زمان، روز عرفه است و اوج ارزش مکانی در آن روز، بعد از کربلا و حرم حسینی، صحرای عرفات است.

حاتمی افزود: عرفه از ماده (ع، ر،ف) به معنای شناخت نشات گرفته است و چنین می‌توان استنباط نمود که روز عرفه که نهمین روز از ماه ذی الحجه بوده روزی است که قرین شناخت و عرفان حق و خود است.

وی اذعان کرد: در خصوص ویژگی‌ها، جایگاه و برکات این روز در روایات آمده است که ، روز برآورده شدن دعا و حاجات است  یا روزی است که در جایگاه و برکات با ماه مبارک رمضان برابری می‌کند.

کارشناس حوزه علمیه خواهران استان زنجان تاکید کرد: چنانچه امام جعفرصادق(ع) در این باب فرمودند: «مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ اِلی قابِلٍ اِلاَّ اَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ؛ کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، تا سال آینده بخشیده نمی‌شود، مگر اینکه "روز عرفه "را درک کند.

حاتمی تاکید کرد: از این رو روز  عرفه باعنوان روز بخشش و روز تغییر شقاوت به سعادت یاد شده چنانچه علی (علیه السلام) فرمودند: مِنَ الذُّنُوبِ لا تُغْفَرُ اِلاَّ بِعَرَفاتٍ؛ برخی از گناهان جز در روز عرفه بخشیده نمی‌شود.

وی ابراز کرد: لذا زمانی که امام سجاد(ع) به سائلی که روز عرفه، از مردم درخواست مال می‌کرد، فرمود: وَیْحَکَ أَ غَیْرَ اللهِ تَسْأَلُ فِی هَذَا الْیَوْمِ إِنَّهُ لَیُرْجَی لِمَا فِی بُطُونِ الْجِبالِ فِی هَذَا الْیَوْمِ أَنْ یَکُونَ سَعِیداً.وای بر تو! آیا در چنین روزی از غیر خدا طلب می کنی؟ حال آنکه امروز آنچنان رحمت حق، شامل و عام است که امید آن می‌رود آنچه در شکم کوه‌ها است مشمول رحمت عامه حق گردد و خوش بخت و سعادتمند شوند.

کارشناس حوزه علمیه خواهران استان زنجان تصریح کرد: از همین رو در کنار غسل و عبادت به عنوان اعمال وارده در خصوص این روز، دعا یکی از مهمترین اعمال آن محسوب می‌شود  و از میان ادعیه، دعای امام حسین(ع) در روز عرفه از جایگاهی خاص برخوردار است.

حاتمی اضافه کرد: عرفه آکنده از مفاهیم، ارزش‌های قرآنی و تعالیم آسمانی است با خواندن دعای عرفه، در می‌یابیم که چه مقدار ائمه (علیهم السلام) با قرآن مأنوس بوده و چگونه با مکتب دعا، انسان را هدایت و راهبری می‌کنند.

وی گفت: این دعا، بیانگر راز و نیاز عاشقانه سرور آزادگان عالم با محبوب و معبودِ یکتاست و متضمن گوهرهای ارزشمندی است که به انسان، روح حیات می‌بخشد.

کارشناس حوزه علمیه خواهران استان زنجان اذعان کرد: پس عرفه یعنی شناخت و شناخت یعنی آشنا شدن با وظایف و با آنچه که باید انجام داد سر تا سر دعایی که در این روز خوانده می‌شود در بر دارنده همین موضوع است.

حاتمی ابراز کرد: امام حسین (علیه السلام) در سر تا سر دعا به بیان نعمت‌هایی می‌پردازند که خداوند بدون هیچ منتی آنها را در اختیار انسان قرار داده است و از رهگذر این شناخت که مهمترین عامل جذب انسان به سوی خداوند متعال است، رستگاری رقم خورده است.

وی اذعان کرد: بنابراین یکی از مهمترین و اصلی‌ترین بیاناتی که در دعای عرفه وجود داشته و دارای جنبه تربیتی است، خداگرایی ذاتی است.

کارشناس حوزه علمیه خواهران استان زنجان تاکید کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) به موضوع گرایش ذاتی و فطری انسان به‌سمت خداپرستی و ستایش خالق یکتا توجه ویژه دارند و همین نیاز اساسی را مبنای تربیت در دعای عرفه قرار داد چرا که انسان میل به کمال دارد و همین میل و گرایش ذاتی که همراه با نیاز به پرستش خالق یکتا و کمک خواستن از او همراه می‌شود می‌تواند زمینه تربیت و رشد حقیقی انسان را فراهم کند و وجود شریک در فرمانروایی خدا موجب می‌شود در آفرینش به ناسازگاری با وی برخیزد.

حاتمی افزود: در عین حال در فرازهای مختلف دعا ایشان به نعمت رشد و تکامل بشری از دوره جنینی تا بزرگسالی اشاره می‌کنند تا انسان با این شناخت از خود ولی نعمتش را بهتر بشناسد.

وی ابراز کرد: مضامین این دعا در بردارنده سه نوع معرفت تجربی، عقلی و شهودی به خدا است. امام(ع) معرفت تجربی و عقلی را شرط لازم می‌داند اما مکرر اذعان و تذکر می‌دهد شرط کافی نیست، زیرا ماحصل این دو نوع معرفت به وساطت آثار خلقت و مفاهیم عقلی صورت گرفته است.

کارشناس حوزه علمیه خواهران استان زنجان تصریح کرد: بلکه معرفت اصلی کامل‌تر و صحیح تر همان معرفت شهودی که به حسب ظرفیت بنده، خداوند رحمان و رحیم نور معرفت خودش را به قلب بندگان عرضه می‌کند البته شناخت ذات خدا از نظر امام نه تنها مقدور کسی نیست بلکه محال است.

حاتمی گفت: اینجا است که معنای این بیان که دعا مغز عبادت است، روشن می‌شود در این روز است که انسان به گناهان خود اعتراف و بازگشت می‌کند و روز عرفه، تبدیل به عیدی می‌گردد كه حق تعالي بندگان خويش را به عبادت و اطاعت خود دعوت كرده و از آن سوي، سفره جود خود را براي آنها گسترانده است.

وی ابراز کرد: روزی که زائران کوی دوست، با تضرع به درگاه خداوند متعال، خواهان بخشش گناهان و تولدی دوباره می‌شوند عرفه روز نیایش و مناجات با خالق هستی است.

کارشناس حوزه علیمه خواهران استان زنجان عنوان کرد: چرا که در این روز، درهای رحمت الهی بر روی همه بندگان به ویژه گنهکاران گشوده است و همه گنهکاران در این روز، چشم امید خود را به خدای خود دوخته و از دنیا بریده و به خدا نزدیک می‌شوند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر