logo
امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۹
[ شناسه خبر : ۳۰۹۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
در نشست خبری مدیران عامل صنعت برق استان زنجان مطرح شد:

مصرف ۷۳ درصد انرژی برق در بخش مولد‌سازی

مصرف-۷۳-درصد-انرژی-برق-در-بخش-مولد‌سازی-
در استان زنجان ۷۳ درصد انرژی در بخش مولد یعنی صنعت و کشاورزی استفاده می‌شود.

به گزارش موج رسا; امروز ۶ تیرماه نشست خبری مدیران عامل شرکت توزیع برق و برق منطقه‌ای استان زنجان به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق و اطلاع‌رسانی در این راستا برگزار شد.

بیشتر بخوانید

پیام جوادی، مدیرعامل شرکت توزیع برق زنجان در این جلسه اظهار داشت: برقی که در نیروگاه‌ها تولید می‌شود تحویل برق منطقه‌ای می‌شود که بیش از یک استان را پوشش می‌دهد و برق منطقه‌ای زنجان؛ استان زنجان و استان قزوین را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه خطوط برق همانند شاهرگ انرژی هستند که در جای جای استان توزیع شده‌اند گفت:شرکت توزیع برق، برق را شرکت توزیع از برق منطقه‌ای گرفته و به صورت مویرگی توزیع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان بیش از ۱۰ هزار پست تبدیل وجود دارد که برق فشار متوسط را به فشار ضعیف تبدیل می‌کند گفت: ۱۴ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف و فشار متوسط در استان وجود دارد که با این شبکه قریب به نیم میلیون نفر جمعیت خدمات دریافت می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق زنجان با اشاره به اینکه وظیفه نگهداری، سرویس، نوسازی بر شبکه بر عهده شرکت توزیع برق قرار دارد گفت: مدیریت مصرف بهترین راهکار در جهت مقابله با ناترازی تولید و مصرف است.

جوادی با اشاره به اینکه استان زنجان استانی است که مصرف انرژی برق به بهترین نحو در آن انجام می‌شود گفت: در استان زنجان ۷۳ درصد انرژی در بخش مولد یعنی صنعت و کشاورزی استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: ۵۴.۹ مصرف انرژی برق در صنعت ۱۸.۳ درصد در بخش کشاورزی استان به کار می‌رود و این نقطه قوت برای استان است‌.

وی در ادامه با بیان اینکه برای صرفه‌جویی در مصرف برق برنامه‌های مختلف تشویقی و بازدارندگی در نظر گرفته شده است گفت: وزارت نیرو مدیریت مصرف برق را از خود آغاز کرده است.

جوادی با بیان اینکه ادارات دولتی موظف شده‌اند تا در ساعات اداری ۳۰ درصد و بعد ساعات اداری ۶۰ درصد مصرف خود را نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش دهند گفت: در استان زنجان در این خصوص همکاری خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد مشترکان در بخش خانگی و کمترین میزان مصرف برق در بخش خانگی است یادآور شد: تامین برق خانگی خط قرمز شرکت برق است و امسال علاوه بر ارایه تشویق به افرادی که کمتر از الگو مصرف برق دارند حتی به مشترکان پر مصرف نیز بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده است.

جوادی میزان هدررفت انرژی در استان را ۶.۷ درصد اعلام کرد و گفت: خوشبختانه استان زنجان جزو استان‌هایی است که هدررفت برق در ان بسیار پایین است.

وی در خصوص سرقت برق از شبکه نیز یاداور شد: با اینکه سرقت برق از شبکه در استان به شدت پایین آمده است اما باز نمی‌توان منکر عدم سرقت شد با این حال همکاران مداوم در حال پایش هستند تا مانع از سرقت برق در شبکه شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق زنجان با اشاره به اینکه بسته‌های تشویقی در سال گذشته باعث صرفه‌جویی ۴.۵ درصدی شد تصریح کرد: امسال با ۲۰ برابر شدن مشوق‌ها و فراگیر شدن آن، پیش‌بینی می‌شود میزان صرفه‌جویی بالاتر رود.

وی در پاسخ سوالی مبنی بر اعمال تعطیلی در صنایع گفت: طبق تعاملی که با صنایع انجام شد روز تعطیلی برق صنایع از جمعه به یکی از روز‌های هفته انتقال یابد با این وجود در طی سال گذشته از محل صرفه‌جویی در بخش صنعت ۲۰ میلیارد تومان پاداش تعلق گرفت.

جوادی در پاسخ به سوالی دیگر بیان کرد: از لحاظ توزیع و رساندن برق و نصب کنکور، توزیع برق استان زنجان پیشرو است و هر واحد مسکونی که ساخته شود و درخواست تامین برق کند شرکت توزیع برق مشکلی در این راستا ندارد و حتی در تامین برق، شرکت توزیع برق یک قدم رو به جلو است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در پاسخ به سوالی دیگر با بیان اینکه برق مصرفی چاه‌ها در بخش آب شرب را به دلیل بدهی قطع نمی‌کنیم، گفت: هزینه برق چاه‌های کشاورزی نیز در حد رایگان بوده و تعرفه ناچیزی دارد و از مشترکان تقاضا داریم بدهی خود را پرداخت کنند.

وی در مورد کاهش روشنایی معابر و پارک‌ها و نبود تعادل در مناطق مختلف شهر ابراز کرد: برق مصرفی معابر ۱ درصد کل مصرف است و در بعضی خیابان‌ها به دلایل امنیتی، ترافیکی و یا محدودیت تجهیزات قطعی برق کمتر بوده و در برخی مناطق بیشتر است.

مدیر‌عامل شرکت توزیع برق زنجان در پاسخ به سوالی دیگر، اذعان کرد: برای نتیجه‌گیری بهتر با صنایع، سعی شده خودمان را با صنایع تطبیق دهیم. با این وجود برای صنایع کوچک برنامه نداریم و از صنایع خاص مثل دارو سازی نیز درخواست کرده‌ایم تا اگر می‌توانند مصرف را کاهش دهند و اگر امکان نیز وجود نداشته باشد، سختگیری اعمال نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر یادآور شد: بحث صادرات برق به سایر کشور‌ها بیان دقیقی نیست چراکه ما صادرات برق نداریم بلکه مبادله برق انجام می‌شود.  

وجود ۱۳ مشترک برق با مصرف ۷ مگابایت در استان زنجان

منصور اجاقی، مدیر‌عامل شرکت برق منطقه‌ای استان زنجان نیز در این جلسه اظهار داشت: مهم‌ترین ابزار جهاد تبیین است بر این اساس باید به ازای هر طرحی پیوست رسانه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم تاکنون ۷ هزار مگابایت ظرفیت تولید جدید ایجاد شده و کلا به ۹۱ هزار مگا بایت رسیده است گفت: در ایام عادی میزان مصرف ۴۵ هزار مگابایت است به همین دلیل در روزهای عادی هیچ مشکلی به لحاظ تامین برق نیست اما با گرم شدن هوا ۳۰ هزار مگابایت اضافه بار تحمیل شده و ناترازی در مصرف برق ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان گفت: شرکت برق منطقه‌ای زنجان وظیفه توسعه نگهداری و سرویس دهی را بر عهده دارد و با مشتران جز مشترکان با مصرف سنگین بیش از ۷ مگابایت در ارتباط نیست‌.

وی یاداور شد: در کل دو استان زنجان و قزوین ۱۷ مشترک با مصرف بالای ۷ مگابایت وجود دارد که ۱۳ مشترک در زنجان ۴ مشترک در قزوین است.

اجاقی با بیان اینکه در سطح کشور در بحث مدیریت مصرف ۳۰۰ صنعت بالای ۷ مگا بایت مصرف برق دارند گفت: برنامه کاملا مصوب و تدوین شده است و خوشبختانه همکاری خوبی با صنایع وجود دارد‌. 

وی در پاسخ به سوالی بیان کرد: ناترازی کنونی در برق به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه در طول سالیان گذشته بوده است و به این ناترازی رسیده است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر