logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۱
[ شناسه خبر : ۳۰۸۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]

اژه‌ای: دولت به جد دنبال اصلاح گلوگاه‌های فساد است

اژه‌ای:-دولت-به-جد-دنبال-اصلاح-گلوگاه‌های-فساد-است
رئیس دستگاه قضا گفت: دولت به جد دنبال اصلاح گلوگاه‌های فساد است و با این همه گرفتاری‌ها و مشکلات اقتصادی در حال حاضر وصول مالیات ما بهتر و بهتر شده است.

به گزارش موج رسا; حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضائیه امشب به محل صداوسیما رفت تا از آنجا در قالب گفتگوی تلویزیونی به تبیین و تشریح برنامه‌ها و دستاورد‌های قوه قضاییه برای مردم بپردازد.

بیشتر بخوانید

در این خبر مسائلی که رئیس قوه قضاییه در گفت‌وگو تلویزیونی مطرح کرده است را می خوانید.

رئیس قوه قضاییه درباره حضور بدون تشریفاتش در صدا و سیما گفت: من از سالیان دور تا به امروز در این فکر هستم که آیا همه آنچه به عنوان حفاظت انجام می‌شود واقعا همه آنها جنبه امنیتی و حفاظتی دارد؟ یا فقط مسئول محدودیتی بین خود و جامعه ایجاد کرده است.

وی گفت:کارهایی که می‌شود با هزینه و زحمت کمتر برای دیگران کرد باید تا جایی که می‌شود انجام داد؛ باید از فرصت ها بهتر استفاده کنیم. مسائل را کم هزینه تر اداره کنیم. بنا بر این بود که در حد توان خودم سنت شکنی کنم. دیدم مسئولین صدا و سیما به زحمت هستند و به مرکز تهران بیایند و در این شلوغی نفراتی اعزام شوند. لذا گفتم برای اینکه زحمت را کم کنم من به صدا و سیما می آییم. بنابراین این موضوع عادی است؛ بعضی پروتکل ها و تشریفات ضرورتی ندارد و برای دیگران زحمت ایجاد می‌کند.

رئیس عدلیه بیان کرد: این مقدار رفت و آمد و نشست و برخاست رئیس یک قوه با نمایندگان مجلس را به یاد ندارم. با تمام وزرا حتی تا سه بار نشست خصوصی داشته‌ایم. نتیجه این دیدارها اشتراک نظر نسبت به موضوعات بوده است. تعامل باعث شده در دادگستری‌ها و زندان‌ها را به روی نماینده‌ها باز کنیم، حتی گفته‌ایم بیایید معاونت‌های ما را ببینید. تفاهم نامه‌ای با مجلس داریم و بسیاری از مشکلات مردم به ما منتقل می‌شود. نشست‌های مشترک فهم مشترک نسبت به موضوعات ایجاد می‌کند.

رئیس عدلیه گفت: سال 1400 یک انبار را در تهران دیدم اگر ان را نمی‌دیدم هیچوقت اگر وضع ان انبار را تعریف میکردند متوجه اوضاع ان نمی‌شدم و ان اتفاقی که تا امروز افتاده نمی‌افتاد. بلافاصله معاون اول رئیس جمهور خودش رفت انبار‌ها را دید و به سازمان‌ها دستور داد این حرکت خوبی بود، اما کافی نبود. بعضی کالا‌ها نیاز مردم است و در فضای باز خراب شده و باید پول بدهیم که ان را از بین ببریم. در بازدید از انبار‌ها و اموال تملیکی واقعا انقلاب افتاده. اگر این سیستم اصلاح شود جلوی فساد بسیار بزرگی را گرفته.

وی گفت: یکی از قضات عالی ما می‌گفت در شان رئیس قوه قضاییه نیست که برود پرونده‌ای که بازپرس به ان رسیدگی می‌کند در کنار آن بنشیند عرض کردم من میخواهم این سنت‌ها را بشکنم.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: برخی انتقاد می‌کنند و می‌گویند چرا خودت می‌روی مثلا در بندرعباس به یک انبار سر می‌زنی؛ اگر در مورد انبارهای اموال تملیکی خودم نمی‌رفتم، نمیدیدم و گزارش نمی‌دادم اتفاق( خارج شدن صدها تن از اموال بیت المال که در آستانه فساد بود ) امروز در مورد این انبارها رخ نمیداد. اگر خودم نمی‌دیدم، هر گزارشی به من می‌دادند این حس را به وجود نمی‌آورد. باقی ماندن تعداد زیادی کانتینر در انبارها خودش بستر فساد بود. باید آسیب‌هایی که به آن‌ها رسیده‌ایم اصلاح شوند. با یک اقدام نهایتا 4 روز همه موارد دیده شده و بخش قابل توجهی از آن‌ها اصلاح شده است.

رئیس عدلیه بیان کرد: در مبارزه با فساد باید بتوانیم امنیت سرمایه گذاری را هم تامین کنیم. به بانک مرکزی گفته‌ایم چه چیز از نظر شما اخلال در نظام اقتصادی کشور است. قانون در برخی موارد تشخیص را برعهده دستگاه مربوطه گذاشته و در برخی موارد بر عهده قاضی. مورد داشته‌ایم قاضی به متهم 20 سال حبس داده است اما در برهه‌ای بانک مرکزی آمده گفته فلان موارد از نظر ما اخلال نیست و دیوانعالی کشور احکام را نقض کرده است.

رئیس قوه قضاییه گفت: رئیس بانک مرکزی وقت می‌گفت ارز نداریم و صادرکننده ارز را برنگردانده است، خب چرا این کار را نکرده؟. گفتیم به فرض که گرفتاری ارزی کشور از اینجا باشد، نقش شما چیست؟ چقدر پیگیری کرده‌اید؟ وزارت مربوطه چکار کرده است؟. در آن زمان در این سمت نبودم و گفتم همه این‌ها را معرفی کنید با استفاده از قوه قهریه ارز را برمی‌گردانیم.

وی افزود: در لیستی که دادند حتی بازنگرداندن دو دلار هم بود، گفتیم ما دنبال دو دلار بودیم؟.سه اتفاق با این کار افتاد، اول اینکه متوجه شدیم کدام شرکت‌ها ارز را برنگردانده‌اند. دوم اینکه محرز شد برخی با کارت دیگران یا صادرات کرده‌اند یا واردات. سومین مورد پیگیری و دنبال کردن موضوع بود که باعث شد خیلی از افراد خودشان را جمع کنند.

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند حاکمیت به یکدستی رسیده و باعث می‌شود در برخی موراد به علت مصلحت اندیشی‌ها چشم پوشی صورت بگیرد، چقدر این احتمال وجود دارد؟، گفت: بین کار و دوستی و رفاقت مرز قائل می‌شوم. من هیچ وقت در یک جناح خاص سیاسی نبوده‌ام. اگر امروز یک فسادی در دستگاه اجرایی ببینیم به هیچ وجه به این معنا نیست که از این فساد صرف نظر کنیم و ظرف این دو سال هم این را نشان داده‌ایم. آقای رئیسی هم توقع بی جای من از دولت را انجام نمی‌دهد.

وی گفت: قوه مجریه در تنگناست و من هم متوجه این هستم که ایشان می‌خواهد کاری را انجام دهد، اما نمی‌تواند.سازمان بازرسی کل کشور باید بازرسی داشته باشد و این بازرسی‌ها اثرگذار باشد.

رئیس قوه قضاییه گفت: موردی داشته‌ایم که حتی با دو بازرسی شاهد اثرگذاری وسیعی بوده‌ایم که این به روحیه تعامل قوه قضائیه و مجریه برمی‌گردد. ما مصلحت نظام و مردم را به دوستی خودمان فدا نمی‌کنیم.

رئیس عدلیه گفت: تغییر و تحول کاملی در مبارزه با فساد ایجاد کرده‌ایم. با رها کردن سرچشمه نمی‌شود جلوی فساد را گرفت با بستن بعضی گلوگاه‌های فساد از به وجود امدن پرونده‌های فساد بزرگ و پرتعداد جلوگیری کردیم. باید علل فساد را جستجو کرد. از روز اول عهده دار شدن مسئولیت ریاست قوه گفتیم فقط با فساد اقتصادی مبارزه نمی‌کنیم و با هرگونه فسادی مقابله می‌کنیم. گفته‌ایم با آسیب شناسی از بررسی پرونده‌ها مشکلات را شناسایی کنیم. رفتیم بستر‌ها و گلوگاه‌ها را شناسایی کردیم. در نشست‌هایی که با قوای دیگر داشتیم این مسائل را بررسی کرده‌ایم.

وی گفت: تجربه 40 ساله ما می‌گوید باید روی بسترهای فساد سوار شد. به بازرسی گفتیم که روی منابع و مصارف متمرکز شو.210 گلوگاه فساد را شناسایی کردیم و به دولت اعلام کردیم. دولت به جد دنبال اصلاح این گلوگاه‌های فساد است.این همه گرفتاری‌ها و مشکلات اقتصادی در حال حاضر وصول مالیات ما بهتر و بهتر شده است. گرفتن مالیات کار دولت است اما ما هم به دولت کمک کرده‌ایم. گفته‌ایم بروید ببینید ابربدهکار بانکی از کجا به وجود می‌آید؛ مقصر بانک است یا ابربدهکار؟. در برنامه سال 1402 برنامه‌ای تدوین کرده‌ایم و به بانک‌ها هشدار داده‌ایم که از سال بعد بیشتر به بانک‌هایی می‌پردازیم که ابربدهکار به وجود آورده‌اند و فرد تسهیلات گرفته اما پول را برنگردانده است.

وی گفت: با ابربدهکار برخورد می‌کنیم اما برخورد ما با بانک متخلف شدیدتر خواهد بود.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر