logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۳
[ شناسه خبر : ۳۰۸۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون حوزه خواهران استان زنجان در گفتگو با موج رسا:

نقش پر رنگ امام جواد(ع) در جامعه اسلامی منجر به تحولات فکری و فرهنگی عمیق شد

نقش-پر-رنگ-امام-جواد(ع)-در-جامعه-اسلامی-منجر-به-تحولات-فکری-و-فرهنگی-عمیق-شد-
معاون حوزه خواهران استان زنجان با اشاره به نقش امام جواد(ع) در تحولات فرهنگی جامعه اسلامی گفت: نقش پر رنگ امام جواد(ع) در جامعه اسلامی منجر به تحولات فکری و فرهنگی عمیق شد.

خدیجه حسنلو در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان اینکه اوضاع سیاسی و اجتماعی حاکم بر دوران امام جواد (ع) از زمان امام کاظم (ع) شروع شده است اظهار کرد: یکی از دشوارترین مراحل زندگی امامان شیعه(ع) با دوران حکومت عباسیان مصادف بوده است.

بیشتر بخوانید

حسنلو گفت: امام جواد (ع) دوران عمر شریفشان را در زندان‌ها و زیر شکنجه‌های حاکم پلید و ظالم عباسی هارون الرشید بود.

وی تصریح کرد: دشمنان بخصوص بدخواهانی که از نزدیکان آن حضرت بودند باعث شد دوران بدی را ایشان سپری کنند و متاسفانه ریشه‌های انحرافی و اعتقادی محمد بن اسماعیل بن جعفر که در زمان امام کاظم (ع) مشهور و معروف است و دشمنی‌هایی که با امام (ع) داشت باعث شد که امام موسی بن جعفر(ع) زندانی شده و در زندان به شهادت نائل شوند.

معاون حوزه خواهران استان زنجان ابراز کرد: بعد از دوران امام کاظم (ع) با شهادت ایشان و امامت حضرت امام رضا (ع) آغاز شد.

حسنلو اذعان کرد: شهادت امام کاظم (ع) دارای دو گرایش عمده بود اولی گروه قطعیه نام داشت که متشکل از گروهی بودند که شهادت امام موسی کاظم (ع) را پذیرفته و تائید کرده و امامت امام رضا(ع) را قبول کردند و دومین گروه واقفیه نام گرفت که اعتقاد به واقفیه داشتند و شهادت امام کاظم (ع) را قبول نکرده و بر این باور بودند که امام کاظم (ع) همچنان امام است و به عنوان منجی در نظر دیگران جلوه می‌دادند و باعث یک سری انحرافات در شیعه شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه تشکیل فرقه‌های مختلف در آن دوران باعث شد روحیاتی مانند ریاست طلبی، عوام زدگی، جهل زدگی،  زیادی خواهی و تجمل طلبی بین شیعیان حتی دوستان اهل بیت(ع) جلوه و شدت یابد و در تشخیص خود دچار اشتباه شوند.

معاون حوزه خواهران استان زنجان عنون کرد: زمانی که امامت امام رضا (ع) اعلام شد با توجه به این نکته که امام رضا (ع) خود در سنین بالا صاحب فرزند شدند و یک سری بحث بین شیعیان رونق گرفت که امام رضا (ع) چون صاحب فرزند نیستند پس ریشه امامت قطع خواهد شد و بعد از امام رضا(ع) امام دیگری نخواهد بود.

حسنلو اضافه کرد: از حسین بن بشار روایت شده که یک فردی به نام واسطی از سران واقفیه در طی نامه‌ای به امام هشتم (ع) نوشته بودند که چه طور است که شما دارای مقام امامت هستید ولی فرزندی از خود ندارید؟ امام هشتم (ع) جواب دادند از کجا می‌دانید که من دارای فرزند نخواهم بود؟ قسم به خدا که این ایام خواهد گذشت و خداوند بر من پسری عطا خواهد نمود که طرفدار حق و باطل است.

وی گفت: دیده به جهان گشودن امام جواد(ع) نیز همراه با برکت و نور الهی بود و باعث از بین رفتن انتشعابات فراوان فکری و فرهنگی بین مسلمانان شد وبدین گونه پیروان اهل بیت (ع) از حالت سرگردانی خارج شدند.

معاون حوزه خواهران استان زنجان تصریح کرد: به لحاظ سیاسی و فرهنگی مامون بعد از شهادت امام رضا (ع) برای تسلط بر امام جواد (ع) همچنان که ولایت عهدی را بر ایشان تحمیل کرد دختر خود را به عقد امام جواد (ع) در آورد تا بر ایشان مسلط شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر