logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۲
[ شناسه خبر : ۳۰۷۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اداره کنترل سیلاب و آبخوانداری استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا خبر داد:

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۲۴ هزار هکتار از اراضی استان زنجان

اجرای-عملیات-آبخیزداری-و-آبخوانداری-در-۲۴-هزار-هکتار-از-اراضی-استان-زنجان
رئیس اداره کنترل سیلاب و آبخوانداری استان زنجان گفت: سال گذشته در سطح استان در حدود ۲۴ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز؛ عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده است‌.

رضا مکاریان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: آبخیزداری و آبخوان‌داری اقداماتی است که در راستای کنترل و مدیریت سیلاب به منظور تزریق ذخیره‌سازی، تزریق آب به آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود، با این وجود در سال گذشته در سطح استان در حدود ۲۴ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز؛ عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده است‌.

بیشتر بخوانید

وی افزود: با انجام عملیات آبخیزداری در سال گذشته در استان در حدود ۲۵ میلیون متر مکعب نفوذ آب‌های سطحی و رواناب‌ها در دل زمین در محل ذخیره آبخوان‌ها انجام شده است.

رئیس اداره کنترل سیلاب و آبخوانداری استان زنجان گفت: سیلاب در استان زنجان واقعیتی انکار ناپذیر است و با توجه به شرایطی که در استان حاکم است وقوع سیلاب قطعی است، اداره آبخیزداری استان سعی دارد با اقدامات پیشگرانه در زمینه کنترل سیلاب و آبخوانداری تا حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از خسارت وقوع سیل جلوگیری کند.

وی بیان کرد: امسال نیز طرح‌های مختلفی در زمینه کنترل سیلاب و آبخوانداری در دست اجرا قرار دارد که در حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

مکاریان بیان کرد: ۱۷ طرح آبخیزداری در سطح شهرستان‌ها در دست اجرا قرار دارد که از سه محل اعتباری استانی، ملی و سفر ریاست جمهوری تزریق اعتبار می‌شود.

وی تصریح کرد: در پنج نقطه استان زنجان مطالعات تفضیلی و اجرایی سیل‌خیزی شناسایی شده‌ و در برنامه اجرایی سالیان آینده گنجانده شده است. که این پنج حوزه در اندآباد اولیا و سفلی در زنجانرود، یک حوزه در شهرستان خدابنده، حوزه حاج سیران و سالاراباد در قره‌پشتلو زنجان، حوزه دستجرده و شقاقی اولیا در طارم و یک حوزه در شمال ابهر در دست مطالعه قرار دارد.

رئیس اداره کنترل سیلاب و آبخوانداری استان زنجان اذعان کرد: بارندگی‌هایی که در فصل بهار رخ می‌دهد رگباری با شدت بالا است این بارش‌ها اگر با استفاده از پروژه‌های آبخیزداری در حرکت آب تاخیر ایجاد کند فرصت بیشتری برای نفوذ و تزریق آب به آب‌های زیرزمینی داده می‌شود که علاوه بر کاهش اثر تخریبی سبب افزایش سطح آب در قنوات و چاه‌های آب کشاورزی می‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر