logo
امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۴۸
[ شناسه خبر : ۳۰۱۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان در گفتگو با موج رسا:

دانشگاه‌ها باید از ساختار آموزش محور خارج شوند

دانشگاه‌ها-باید-از-ساختار-آموزش-محور-خارج-شوند
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید از ساختار آموزش محور خارج شوند گفت: در کنار این اتفاق نباید از ارتباط بین صنعت و دانشگاه غافل شد.

داود مرادخانی در گفت‌وگو با موج رسا; با بیان اینکه ایراداتی در سیستم آموزش دانشگاهی وجود دارد اظهار کرد: باید برنامه ریزی‌های دقیق از طرف دانشگاه‌ها ومراکز واحد صنعت برای رفع موانع در نظر گرفته شود.

وی افزود: در همه دنیا دانشگاه‌ها دسته بندی‌های مختلفی دارد برخی دانشگاه‌ها مختص آموزش هستند و برخی دیگر در غالب آموزشی و پژوهشی فعالیت دارد و برخی مانند دانشگاه علمی کاربردی تکنسین و نیروهای مهارت محور آموزش می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان عنوان کرد: اشتباهی که در این موارد می‌توان به آن اشاره داشت دانشگاه‌هایی هستند که بر محور آموزش فعالیت دارند که ساختار دانشگاه‌ها اساسا باید اصلاح شود چرا که دانشگاه نباید فقط بر محور آموزش باشد.

مرادخانی گفت: در بخش صنعت نیز مشکلاتی وجود دارد بخش عمده صنعت از گذشته وارداتی بوده و بر این محور حرکت کرده است لازم به ذکر است دانشگاه و صنعت هر دو برنامه خاص خود را پیگیرهستند.

وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان شرکت‌هایی هستند که دانش به وجود آمده را تبدیل به محصول می‌کند و محصول یا در داخل کشورعرضه می‌شود یا به خارج کشور انتقال می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان تاکید کرد:  نیازی که امروز در دانشگاه‌ها احساس می‌شود ایجاد فصل مشترک بین دانشگاه‌ها و بخش صنعت است فصل مشترکی که بخش صنعت و دانشگاه را به هم در هم آمیزد.

مرادخانی تصریح کرد: در این صورت رویکرد دانشگاه و صنعت تغییرمی‌کند دانشگاه باید نیروهایی را تربیت کند که جامعه و صنعت بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: بخش صنعت باید این موضوع را در یابد که هنگام بروز مشکلات به نیروهای تحصیل کرده دانشگاه روی آورد مشکلات مطرح شود و ارائه راه حل‌های مناسب برای مشکلات در بخش صنعت ارائه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان ابراز کرد: در دانشگاه‌های ایران مقوله افزایش پژوهش صورت گرفته از آنجا که رتبه 15 در دنیا از نظر تولید علم و رتبه اول از نظر نرخ تولیدعلم از آن  کشور ایران است.

مرادخانی تاکید کرد: اکنون باید علم تبدیل به فن آوری در عرصه صنعت شود و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، اساتید، مردم و جامعه در این امر مهم هستند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر