logo
امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۲
[ شناسه خبر : ۲۸۱۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر گروه بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با موج‌رسا؛

ورود فاضلاب شهر زنجان به زنجانرود غیر قانونی است/ لزوم ورود شهرداری و آب و فاضلاب به ساماندهی رودخانه زنجانرود

ورود-فاضلاب-شهر-زنجان-به-زنجانرود-غیر-قانونی-است-لزوم-ورود-شهرداری-و-آب-و-فاضلاب-به-ساماندهی-رودخانه-زنجانرود
مدیر گروه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه تایید عدم آلودگی محصولات کشت شده در حاشیه زنجانرود نیازمند زمان طولانی با نمونه‌برداری های متعدد است گفت: ساماندهی زنجانرود و ممانعت از ورود فاضلاب شهر زنجان به این رودخانه مستلزم توجه ویژه مسئولان امر استانی است.

جلیل نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; ‌با اشاره به اینکه انتظار داریم استانداری جلسه‌ای در خصوص پیرامون زنجانرود، ورود فاضلاب شهری به این رودخانه و انجام اقدامات لازم توسط ارگان‌ها برگزار کند، اظهار داشت: مقرر بود هزینه‌ای به شهرداری اختصاص داده شود تا با این هزینه؛ فاضلاب وارد شده شهر زنجان به رودخانه زنجانرود ساماندهی شود اما تا حال حاضر در این راستا نتیجه نگرفته‌ایم.

وی افزود: علوم پزشکی تمام نقطه نظرات خود در خصوص ساماندهی این رودخانه اعلام کرده است و باید یک ارگان متولی‌گری این رودخانه را بر عهده بگیرد. 

مدیر گروه بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه بازدید‌های دوره ای از این رودخانه و باغات اطراف انجام می‌گیرد تا با آب این رودخانه محصولی آبیاری نشود، گفت: این عمل درست نیست، چراکه ممکن است کشاورزی شبانه اقدام به آبیاری باغات و سبزی جات مزرعه خود با آب آلوده کند و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی به دلیل عدم بازدید شبانه از آن بی اطلاع باشد.

وی با اشاره به اینکه آلودگی میوه و سبزیجات شاید به صورت مقطعی نیز مشاهده شود اما آلودگی خود را در طولانی مدت نشان می‌دهد، تصریح کرد: گاها ممکن است از محصولی نمونه برداشته شود اما سالم باشد، در صورتی که اگر مدت دار مورد نمونه برداری قرار گیرد اثرات فلزات سنگین، یا هر آلودگی دیگر در طولانی مدت خود را نشان دهد.

نصیری با بیان اینکه از نتایج آزمایشات نمیتوان به نتیجه قطعی رسید چراکه گاها محصولات کاملا سالم است اما بعدا مشکلاتی ایجاد می‌شود ادامه داد: فاضلاب شهر زنجان به لحاظ قانونی نباید وارد رودخانه زنجانرود شود و کشاورزان نباید از آن استفاده کنند. 

وی بیان کرد: ارگان‌های ناظر همچون جهاد کشاورزی که متولی است و محیط زیست که در بحث فاضلاب باید نظر دهد به نقطه نظر مشترک نرسیده و علت آن نیز عدم همکاری شهرداری و آب و فاضلاب است.

مدیر گروه بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه گاها کشاورزانی را که از آب آلوده زنجانرود برای آبیاری باغات حاشیه رودخانه استفاده کرده اند را به دادگاه معرفی کرده‌ایم، افزود: کشاورز هم مدعی این است که نباید آب آلوده وارد رودخانه زنجانرود شود بنابراین نمی توان برخورد با کشاورز نیز انجام داد.

وی گفت: اصل موضوع که ساماندهی فاضلاب شهری و ممانعت از ورود فاضلاب به زنجانرود است نیازمند هزینه کلانی است که هیچ ارگانی آن را تامین نمیکند، از سویی دیگر معرفی چند کشاورز به دادگاه موضوع را حل نمی‌کند و این امر سالهاست که اتفاق می‌افتد./ب

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر