logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۶۵۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
گزارش موج رسا از ساخت‌وساز در اطراف روستای پایین‌کوه زنجان؛

معبر ایجاد شده در دامنه کوه محدوده روستای پایین کوه را تعیین می‌کند/ زمین‌های بنیاد مسکن در روستای پایین کوه 5 سال گذشته واگذار شده‌ است

معبر-ایجاد-شده-در-دامنه-کوه-محدوده-روستای-پایین-کوه-را-تعیین-می‌کند-زمین‌های-بنیاد-مسکن-در-روستای-پایین-کوه-5-سال-گذشته-واگذار-شده‌-است-
اخیراً ساخت‌وسازی در اطراف روستای پایین‌کوه صورت می‌گیرد که ابتدا اعلام شده توسط بنیاد مسکن است اما بنا به اظهارات مسئولان بنیاد مسکن این زمین‌ها قبل از سال 96 به اشخاص واگذار شده و عملیات عمرانی اخیر توسط مالکان زمین‌ها انجام می‌شود.

به گزارش موج رسا; کلیپی در فضای مجازی که فردی از اطراف روستای پایین‌کوه زنجان فیلمبرداری کرده و می‌گوید: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کوه را در روستای پایین‌کوه برداشته و به مردم می‌فروشند البته نه مردم بلکه به کارکنان خود می‌فروشند و در واقع هتل و منزل ویلایی می‌سازند.

وی با بیان اینکه تمام این محل‌ها تبدیل به فسادخانه خواهد شد، اظهار می‌کند: آیا این کمتر از ساحل بندر انزلی است که کوه را برمی‌دارند و کوه‌خواری می‌کنند؟

این فرد خاطرنشان می‌کند: توجه کنید و ببینید چند دستگاه پیکور (چکش تخریب) در این منطقه گذاشته‌اند که شبانه‌روز کار می‌کنند و این کار باعث شده که انواع و اقسام جانداران از جمله مار، لاک‌پشت، چرندگان و خزندگان به سمت روستا هجوم آورده‌اند.

در ادامه این کلیپ با بیان اینکه توجه کنید که شبانه‌روز کار می‌کنند و طبیعت را از بین می‌برند، می‌گوید: فقط اینطور ویلا و فسادخانه می‌سازند اما به داخل محدوده روستا گیر داده و می‌گویند اینجا زمین‌های بنیاد مسکن بوده و منابع ملی است.

این فرد می‌افزاید: سوال بنده این است که آیا این محلی که الان کار می‌کنند، منابع ملی نیست؟!!

پخش این کلیپ سبب شد تا خبرنگار موج رسا؛ موضوع را از متولیان و مسئولان امر پیگیری کند.

*‌ منتشرکننده کلیپ، خود از متصرفان و متخلفان است

نقی همتی، بخشدار مرکزی زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به کلیپی که در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: این کلیپ در سال گذشته هم منتشر شده بود و برای امسال نیست.

وی با بیان اینکه شخصی که این کلیپ را ارسال کرده، خودش هم در آنجا کوه را تصرف کرده و ساختمان دارد، اظهار داشت: مقصر اصلی خودش است که آمده کوه را تصرف کرده و ساختمانی خارج از محدوده ساخته است.

همتی با بیان اینکه پرونده تخلف این فرد هم‌اکنون در بخشداری موجود است، خاطرنشان کرد: زمین‌های مذکور طبق روال قانونی بوده و هیچگونه تخلفی در آن زمین‌ها رخ نداده است و اراضی ملی و منابع طبیعی نیست.

بخشدار مرکزی زنجان افزود: بنیاد مسکن هر استان طبق قانون موظف است که برخی اراضی را در روستاها آماده‌سازی کرده و به اهالی روستاها واگذار کند.

*‌زمین‌ها در سال 1396 به بنیاد مسکن واگذار شده‌اند

وی در خصوص اینکه فرد در کلیپ می‌گوید که اینجا ویلاسازی می‌کنند، گفت: اگر عمیق به موضوع نگاه کنید، زمانی این زمین‌ها برای فروش اعلام شده‌اند که خود اهالی در فراخوان شرکت کرده و زمین‌ها را خریده‌اند و در ابتدا خیلی هم ارزان بوده است.

همتی اظهار داشت: وقتی اهالی نتوانسته‌اند تمام زمین‌ها را خریداری کنند، غیر از آن‌ها افراد دیگری آمده و خریده‌اند یا اینکه ابتدا اهالی روستا خریده و سپس به افراد دیگری فروخته‌اند.

بخشدار مرکزی زنجان با تاکید بر اینکه واگذاری این زمین‌ها از نظر تخلفات اداری هیچ مشکلی ندارد، تصریح کرد: موضوع زمین‌های مذکور مربوط به امروز نیست بلکه به چند سال قبل برمی‌گردد که تمام زمین‌ها با حضور سازمان بازرسی، دادستان و رئیس دادگستری واگذار شده و هیچ مشکلی ندارد.

*‌بنیاد مسکن زمین‌ها را طبق قانون به مردم واگذار کرده است

وی گفت: این فرد هر از گاهی به روستا می‌رود و یک فیلم می‌گیرد و جنجال به راه می‌اندازد در حالی که هدفش سیاه‌نمایی و سوء استفاده است.

همتی با بیان اینکه واگذاری زمین‌ها طبق قانون بوده و هیچ مورد خلافی در آن وجود ندارد، اظهار داشت: بنیاد مسکن، زمین‌ها را قطعه‌بندی کرده و به اشخاص واگذار کرده یعنی زمین‌ها متعلق به بنیاد مسکن بوده که اکنون به مردم واگذار شده و متعلق به مردم است.

بخشدار مرکزی زنجان گفت: برخی افراد مریض هستند اما رسانه‌ها باید آگاه باشند که تمام موارد طبق قانون بوده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون غیر از بنیاد مسکن هیچ نهادی حتی بخشداری و فرمانداری هم حق ورود به این کارها را ندارند و بنیاد مسکن هم طبق قانون عمل کرده است.

*‌ طرح هادی روستا در سال 1390 بازنگری و زمین‌ها به اشخاص واگذار شده است

عباس محمدی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه طرح هادی روستا در سال 1385 تهیه شده است، گفت: واحدهایی که قبل از سال 1385 با تصرف اراضی ملی ساخته شده بودند، شناسایی و سپس اقدام به تهیه طرح هادی برای روستای پایین‌کوه شده که طبق بخشنامه‌ها تعیین تکلیف شوند و در داخل محدوده قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه طرح هادی روستا برای نهایی شدن موضوع در سال 1390 بازنگری شده است، اظهار داشت: در همان سال مقداری به اندازه یک ردیف از بالا و اراضی ملی طبق قانون به بنیاد مسکن واگذار شده که برای تعیین تکلیف نهایی واحدهایی که در قسمت بالای روستا ساخته شده بودند، تخصیص یافت تا طرح هادی روستا نهایی شود.

*‌مالکان زمین‌ها خودشان اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند

محمدی با بیان اینکه زمین‌های مذکور در سال‌های اولیه واکذاری به روستاییان، ارزش چندانی نداشت و ساخت‌وساز در آن‌ها انجام نشده بود، خاطرنشان کرد: متولی صدور پروانه در روستاها دهیاران هستند که اخیرا صاحبان زمین‌ها از این طریق اقدام به اخذ پروانه کرده و در زمین‌های خودشان ساخت‌وساز می‌کنند و با توجه به سنگی بودن زمین از ماشین‌آلات سنگین برای پِی‌کنی استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه زمین‌ها به اشخاص واگذار شده‌اند، افزود: اکنون نیز خود مردم و صاحبان زمین‌ها هستند که در آنجا پی‌کنی و ساخت‌وساز می‌کنند و محدوده روستا هم بالاتر از آن نخواهد رفت.

*‌ یک معبر از دامنه کوه به محدوده روستا اضافه شده و کوه‌خواری صورت نگرفته است

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: معبری که در آن محل و در دامنه کوه احدث شده، آخرین معبر است که هم برای تعیین محدوده روستا و هم جلوگیری از نفوذ آب‌های سطحی احداث شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری دسترسی و تصرف به طرف کوه انجام شده و محدوده بیش از این ادامه نخواهد یافت، اظهار داشت: اقدامی که بنیاد مسکن و منابع طبیعی استان در این مورد انجام داده‌اند با نظارت و هماهنگی دستگاه‌های نظارتی بوده است.

محمدی با بیان اینکه در مقطعی که بنیاد مسکن و منابع طبیعی به این موضوع ورود کردند، برخی افراد سودجو اراضی ملی را قطعه‌بندی کرده و می‌فروختند، خاطرنشان کرد: با ورود نهادهای مربوطه از این کار جلوگیری شده و به تمام مشاوران املاک نیز اعلام شد که فروش این زمین‌ها تخلف است و لذا معبر به سرعت در دامنه کوه ایجاد شد تا از تصرف به اراضی ملی جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: تمام این موارد با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی انجام شده و هیچگونه تخلفی وجود ندارد البته قسمتی که اکنون ساخت‌وساز می‌کنند طبق قانون واگذار شده است.

*‌ از سال 1396 به بعد هیچگونه واگذاری در روستای پایین‌کوه صورت نمی‌گیرد

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه زمین‌هایی که اکنون ساخته می‌شوند دارای مالک هستند، افزود: این زمین‌ها همانطور که گفته شد در سال 1390 بر اساس بازنگری طرح هادی روستا در داخل محدوده قرار گرفته و واگذار شده‌اند.

وی با بیان اینکه روستای پایین‌کوه از 3 طرف، محصور به اراضی شیبدار است، گفت: برای توسعه روستا مقداری از پایینِ دامنه کوه به اندازه یک ردیف به محدوده روستا در بازنگری طرح هادی اضافه شده است.

محمدی افزود: روستای پایین‌کوه از قسمت جنوبی، محدود به خط انتقال لوله گاز است که 250 متر حریم دارد و توسعه از قسمت جنوب هم امکانپذیر نبود لذا از اطراف روستا بر اساس مصوبه طرح هادی، مقداری اضافه شد.

محمدی ابراز کرد: طبق بررسی‌ها و هماهنگی‌های صورت‌گرفته از سال 1396 به بعد هیچگونه واگذاری زمین در این روستا صورت نگرفته ضمن اینکه تمام اقدامات در مراحل مختلف با اخذ دستورات قضایی انجام شده است.

*‌ بنیاد مسکن هیچ تملکی در روستای پایین‌کوه ندارد

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با تاکید بر اینکه این نهاد هیچ تملکی در روستای پایین‌کوه ندارد و زمین‌ها متعلق به اشخاص است که در سال 1390 واگذار شده است، گفت: در کلیپی که در فضای مجازی منتشر شده، فرد می‌گوید بنیاد مسکن در اینجا برای کارکنان خود ویلاسازی می‌کند در حالی که این موضوع صحت ندارد.

وی اظهار داشت: تمام اسناد و مدارک، موجود و قابل بررسی است و می‌توانند بررسی کنند که بنیاد مسکن اقدامی نمی‌کند و زمین‌ها توسط مالکان شخصی ساخته می‌شوند.

محمدی با اشاره به بازدیدی که طی روزهای گذشته از این منطقه شده است، خاطرنشان کرد: دهیار و اعضای شورای روستا هم در این بازدید حضور داشتند که توضیحات و اطلاع‌رسانی لازم ارائه شد که تمام کارها طبق دستورالعمل و بخشنامه‌ها به درستی انجام شده و کوه‌خواری مطرح نیست.

وی با بیان اینکه اراضی ملی در جوار روستاها بر اساس طرح هادی به بنیاد مسکن انتقال می‌یابد، افزود: در این مورد نیز در حد یک معبر از دامنه و طبق قانون از اطراف به محدوده روستا اضافه شده و احداث معبر سبب جلوگیری از کوه‌خواری شده است.

آنچه که مشخص است اینکه افزایش محدوده روستا طبق قانون بوده و زمین‌ها متعلق به اشخاص است که مالک شخصی دارای سند هستند و ساخت‌وسازها نیز توسط خود اشخاص انجام می‌شود و آنچه که در کلیپ مذکور گفته شده بنا به اظهار مسئولان مربوطه صحت ندارد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر