logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۶
[ شناسه خبر : ۲۶۰۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان:

بنیاد مسکن در اجرای پروژه‌ها معطل تامین اعتبار و ابلاغ تسهیلات نمی‌ماند/ 55 درصد واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان مقاوم‌سازی شده است

بنیاد-مسکن-در-اجرای-پروژه‌ها-معطل-تامین-اعتبار-و-ابلاغ-تسهیلات-نمی‌ماند-55-درصد-واحدهای-مسکونی-روستایی-استان-زنجان-مقاوم‌سازی-شده-است
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه احداث و مقاوم‌سازی سالانه 5 هزار واحد مسکونی روستایی در تعهد بنیاد مسکن استان قرار دارد، گفت: 55 درصد واحدهای مسکونی روستایی (بیش از 51 هزار واحد) تاکنون با مشارکت خود مردم و پای کار بودن بانک‌های عامل، مقاوم‌سازی شده است.

به گزارش موج رسا; رضا خواجه‌ای امروز در نشست خبری به مناسبت دهه حساب 100 حضرت امام(ره) و سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: فعالیت‌های این نهاد انقلابی در 3 حوزه عمران روستایی، مسکن شهری و بازسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی است.

وی با بیان اینکه امسال به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 28 پروژه عمرانی در 2 حوزه بهسازی مسکن روستایی و عمران روستایی افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود، خاطرنشان کرد: 9 پروژه کلنگ‌زنی اجرای طرح هادی روستایی و 19 پروژه نیز افتتاح پروژه و مجموع اعتبارات این پروژه‌ها 87 میلیارد ریال است.

خواجه‌ای با بیان اینکه از 710 روستای بالای 20 خانوار استان، مطالعه طرح هادی برای تمام روستاها انجام و در بیش از 413 روستا نیز این طرح اجرا شده است، افزود: امسال نیز برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌ها از محل تامین قیر رایگان (یارانه‌ای) و همچنین اجرای مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن روستایی وجود دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، تعداد کل روستاهای استان را 905 روستا بیان کرد و گفت: بنیاد مسکن باید فقط برای روستاهای بالای 20 خانوار، طرح هادی را اجرا کند علی‌رغم اینکه طرح هادی روستاهای زیر 20 خانوار در تعهد این نهاد نیست اما مطالعه طرح هادی برای 60 روستای زیر 20 خانوار استان زنجان نیز انجام شده است.

*‌ طرح هادی در 58 درصد روستاهای بالای 20 خانوار اجرا شده است

وی با بیان اینکه افق طرح‌های هادی روستایی 10 ساله بوده و بعد از آن ملزم به بازنگری هستیم، اظهار داشت: طرح هادی 352 روستای بالای 20 خانوار استان بازنگری شده که حدود 70 مورد در دست اقدام است همچنین 64 میلیارد و 652 میلیون تومان اعتبار در سال 1400 از محل منابع ملی برای مطالعات و 162 میلیون تومان نیز از محل منابع استانی برای این امر در نظر گرفته شده بود.

خواجه‌ای با بیان اینکه تاکنون در 413 روستای بالای 20 خانوار (58 درصد روستاها) طرح هادی اجرا شده است، خاطرنشان کرد: امسال 58 میلیارد تومان اعتبارات قیر رایگان و 170 میلیارد تومان نیز اعتبار مصوب اجرای طرح هادی است و آسفالت‌ریزی 135 روستا و اجرای طرح هادی 87 روستا از محل منابع ملی و 60 روستا از محل منابع استانی در برنامه قرار دارد ضمن اینکه اجرای فاز دوم طرح هادی 58 روستا نیز به 413 روستای قبلی اضافه خواهد شد.

*‌ زنجان 2 سال متمادی، رتبه یک کشور در صدور سند مالکیت روستایی را دارد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به صدور سند مالکیت روستایی گفت: تاکنون از مجموع 92 هزار و 658 واحد مسکونی روستایی برای 71 هزار و 916 واحد، سند مالکیت صادر شده و در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت نیز 8100 فقره سند مالکیت صادر شده که این روند به‌صورت مداوم ادامه دارد.

وی ابراز کرد: از سال 1399 تاکنون انقلابی در صدور سند مالکیت روستایی در استان زنجان رخ داده و بنیاد مسکن زنجان با کمک اداره کل ثبت اسناد و املاک استان طی 2 سال گذشته در این زمینه رتبه یک کشور را دارد.

خواجه‌ای با بیان اینکه زنجان، تنها استان در سطح کشور است که منظومه روستایی آن مصوب و در همه شهرها عملیاتی شده است، خاطرنشان کرد: منظومه روستایی به اشتغال جوانان، رونق تولید و اقتصاد منطقه کمک کرده است.

*‌ 55 درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده است

وی با اشاره به بازسازی مسکن روستایی اظهار داشت: 2 هزار واحد مسکن محرومین طی 10 ماه در سال 1399 ساخته و تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه احداث و مقاوم‌سازی سالانه 5 هزار واحد مسکونی روستایی در تعهد بنیاد مسکن استان قرار دارد، گفت: 55 درصد واحدهای مسکونی روستایی (بیش از 51 هزار واحد) تاکنون با مشارکت خود مردم و پای کار بودن بانک‌های عامل، مقاوم‌سازی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان اظهار داشت: در سال گذشته 4230 فقره تسهیلات مقاوم‌سازی ابلاغ شده بود که همه آن‌ها به بانک‌های عامل معرفی شدند و بیش از 75 درصد از این تعداد منجر به عقد قرارداد شده و بقیه نیز به مرور زمان منعقد می‌شود.

*‌ تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی 200 میلیون تومان شد

وی با بیان اینکه تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی ابتدا 50 میلیون تومان با بازپرداخت 15 ساله و سپس 100 میلیون تومان با بازپرداخت 20 ساله بود، خاطرنشان کرد: تسهیلات 200 میلیون تومانی نیز امسال ابلاغ شده که منتظر آماده شدن سامانه‌های مربوطه هستیم تا متقاضیان برای عقد متمم قرارداد به بانک‌های عامل معرفی شوند.

خواجه‌ای با بیان اینکه با احتساب 200 میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد چیزی حدود یک هزار میلیارد تومان در روستاهای استان برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکنی هزینه می‌شود، افزود: این مبلغ علاوه بر کمک با مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی، دوباره به بانک‌ها برمی‌گردد و به اشتغال، اقتصاد و صنعت استان کمک می‌کند.

وی یادآور شد: در خصوص مسکن خانواده‌های دارای 2 معلول نیز 168 فقره با تعامل و همراهی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در اولویت هستند که انجام می‌دهیم ضمن اینکه در حوزه مسکن روستایی 3 سال متمادی، رتبه یک کشور نصیب استان زنجان شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با اشاره به اقدامات این نهاد در حوزه مسکن شهری قبلا تسهیلات در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت پرداخت می‌شد که 7700 فقره تسهیلات در این رابطه پرداخت شد و اخیراً نیز با توجه به اینکه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده، پیگیر و اجرای واحدها هستیم که غیر از زنجان و ابهر، تمام شهرهای استان در محدوده کاری بنیاد مسکن قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: عملیات یک هزار و 723 واحد در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت در حال اجرا بوده و در شهر زنجان نیز با اجرای پروژه 368 واحدی گلشهر به اداره کل راه و شهرسازی استان کمک می‌کنیم.

*‌ وظایف بنیاد مسکن در اجرای محور پادگان به اتمام رسیده است

خواجه‌ای در خصوص پروژه محور پادگان شهر زنجان خاطرنشان کرد: این پروژه از سال 1397 آغاز شده بود که با توجه به مشکلاتی که بین پادگان با شهرداری و سایر دستگاه‌ها بود به تاخیر افتاد.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد مسکن، شرکت نیست بلکه در جایی ورود پیدا می‌کند که احساس می‌کند دیگران نمی‌توانند آن کار را انجام دهند، افزود: پروژه پادگان از نظر ما تمام‌شده است و آنچه بر عهده بنیاد مسکن بوده در این رابطه 100 درصد انجام شده و اخیراً ابلاغی مبنی بر تغییر نقشه و اصلاحاتی داشت که آن هم انجام شد و شهرداری می‌تواند این مسیر را آسفالت کند اما سیاست کاری شهرداری بر عهده خودشان است.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن به دلیل تاخیر و تعدیلاتی که پروژه محور پادگان داشت بیش از 2 میلیارد تومان متضرر شد اما چون عام‌المنفعه بود طبق وظیفه اقدام کردیم.

*‌ بنیاد مسکن در اجرای پروژه‌ها معطی تامین اعتبار و ابلاغ تسهیلات نمی‌ماند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در خصوص اینکه آیا توقف در سایر پروژه‌های نهضت ملی مسکن شامل پروژه 368 واحدی گلشهر که توسط بنیاد مسکن ساخته می‌شود نیز شده است، گفت: بنیاد مسکن، معطل اعتبار ابلاغی و تسهیلات بانکی نمی‌ماند و حتی اگر شده از اعتبارات داخلی برای اجرای پروژه‌ها هزینه می‌کند و به محض ابلاغ اعتبار، جابه‌جا می‌کنیم.

وی افزود: پروژه 368 واحدی گلشهر 6 بلوک دارد که سقف طبقه دهم در 2 بلوک زده شده ضمن اینکه در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت نیز مشکلی در اجرای پروژه‌ها نداریم و گرانی مصالح و تاخیر در ابلاغ اعتبارات سبب تعطلل در اجرای پروژه نمی‌شود و سعی می‌کنیم پروژه‌ها را به سرانجام مطلوب برسانیم.

خواجه‌ای با تاکید بر اینکه بنیاد مسکن، شرکت نبوده و حتی حق شرکت در مناقصه‌ها را ندارد، تصریح کرد: بنیاد مسکن، یک نهاد درآمد– هزینه است اما نگاه ریالی به پروژه‌ها نداریم و شعار ما این است که «یا نمی‌سازیم، یا خوب می‌سازیم و تا پایان بازسازی‌ها در کنار مردم هستیم.»// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر