logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۶
[ شناسه خبر : ۲۵۲۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
رئیس اداره برنامه ریزی و مطالعات مسکن راه و شهرسازی استان زنجان خبر داد؛

ثبت نام ۵۴ هزار نفر زنجانی در طرح نهضت ملی مسکن | ‏۱۷ هزار مجرد متقاضی خانه دار شدن هستند

-ثبت-نام-۵۴-هزار-نفر-زنجانی-در-طرح-نهضت-ملی-مسکن-|-‏۱۷-هزار-مجرد-متقاضی-خانه-دار-شدن-هستند
رئیس اداره برنامه ریزی و مطالعات مسکن راه و شهرسازی استان زنجان از ثبت نام ۵۴ هزار و۱۱۳ نفر متقاضی در این استان در طرح نهضت ملی مسکن تا ۹ بهمن خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر از ثبت نامی ها مربوط به مجردین است.

به گزارش موج رسا; بهزاد کردلو، به روند ثبت نامی ها در طرح نهضت ملی مسکن در استان زنجان اشاره کرد و گفت: از ۲۸ مهرماه سالجاری تا ۹ بهمن بیش از ۵۴ هزار و ۱۱۳ نفر در این استان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۳۹ هزار و ۷۳۷ نفر در شهرستان زنجان ثبت نام کردند، ابراز داشت: شهرستان زنجان بیشترین ثبت نامی های طرح نهضت ملی مسکن در استان را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره برنامه ریزی و مطالعات مسکن راه و شهرسازی استان زنجان همچنین از ثبت نام بیش از ۴ هزار و ۲۸۸ نفر در شهرستان ابهر در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۱۰۰ هزار نفر هم ۱۰ هزار و ۸۸ متقاضی مسکن نام نویسی کرده اند.

کردلو با اشاره به اینکه متولی تامین زمین برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن اداره راه و شهرسازی استان است، بیان داشت: در شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر ساخت مسکن بر عهده راه و شهرسازی بوده و در شهرهای با جمعیت زیر ۱۰۰ هزار نفر هم کارگزاری ساخت مسکن با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان می‌باشد.

وی با بیان اینکه امکان ثبت نام برای مردان و بانوان مجرد در چهار بخش است، گفت: مجردین مرد بالای ۲۳ سال سن تا ۴۵ سال، مجردین مرد بالای ۴۵ سال، دختران مجرد بالای ۳۵ سال و زنان خود سرپرست می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند.

رئیس اداره برنامه ریزی و مطالعات مسکن راه و شهرسازی استان زنجان متذکر شد: در این میان ۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر از بانوان و مردان مجرد در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند.

کردلو با تاکید بر اینکه پالایش متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در استان زنجان در حال انجام است، افزود: به متقاضیان واجد شرایط در استان زنجان جهت تشکیل پرونده پیامک ارسال می‌شود تا به کارگزاری‌ مربوطه مراجعه کرده و مدارک خود را تکمیل کنند.

وی در ادامه به آورده متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در استان اشاره کرد و بیان داشت: تا ۹ بهمن بیش از یک هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان آورده متقاضیان در استان زنجان بوده که براساس پیشرفت فیزیکی پروژه ها توسط متقاضیان واریز شده است.

شایان ذکر است متقاضیان مجرد واجد شرایط تا ۲۰ بهمن ماه می‌توانند به سامانه طرح های جامع حمایتی مسکن به آدرس saman.mrud.ir مراجعه کرده و نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.

2 پروژه مهم فضای شهری برای اولین بار در کشور توسط اداره کل راه شهرسازی زنجان اجرا می‌شود

ابوذر جعفری، با بیان اینکه اداره نظارت بر طرح‌های اداره راه و شهرسازی، وظیفه نظارت عالیه بر طرح‌های توسعه‌ای و شهری را بر عهده دارد، گفت: نظارت بر اجرای مراحل مختلف طرح‌های تفصیلی شهری توسط شهرداری‌ها، نظارت بر اجرای طرح‌های توسعه و عمران (جامع) ناحیه، مجموعه‌های شهری و جامع شهری، طرح‌های ویژه، طرح‌های عمران شهری و طرح‌های ویژه و تفصیلی شهرها از وظایف مهم این اداره است.

وی با بیان اینکه نظارت بر نحوه انجام طرح‌ها، بر عهده اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران راه و شهرسازی استان است، اظهار داشت: طرح‌ها تهیه و مصوبات اخذ شده برای اجرا به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران اداره راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه موضوع مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی سابقه ۵۰ ساله دارد، گفت: مصوبات مباحث شهرسازی و معماری به استان‌ها ابلاغ می‌شود که برخی از این مصوبات بسیار مهم است و نظارت بر انجام و کیفیت اجرای آنها بر عهده مجموعه ما می باشد.

جعفری با بیان اینکه مصوبه «ارتقای کیفیت سیما و منظر شهری» جزو مصوبات شورای عالی بوده که به استان‌ها برای اجرا ابلاغ می شود و  تشکیل  کمیته «ارتقای کیفیت سیما و منظر شهری» نیز در این راستاست، افزود: دبیرخانه این کمیته به عهده اداره کل راه و شهرسازی است و وظیفه این کمیته نظارت بر نماهای شهری، میادین، فضاهای شهری، تابلوها و جداره‌های شهری (زیبایی شهر) است که در این راستا باید نظارت، توسط اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران اداره راه و شهرسازی انجام شود تا شاهد فضای خوب شهری باشیم.

پیدایش نگاه فانتزی به مقوله شهرسازی در زنجان

رئیس اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران اداره راه و شهرسازی استان زنجان ابراز داشت: یکی از دغدغه‌های ما در حوزه شهرسازی و معماری این است که متاسفانه ساختارهای قانونی و چارچوب‌ها به گونه ای بوده که مهندسین، شهرسازان و معماران نتواستند بر کارهای شهرسازی و معماری نظارت لازم را داشته باشند.

جعفری نگاه به مقوله شهرسازی در کشور را به صورت فانتزی یاد کرد و ابراز داشت: نگاه به شهرسازی ارتباط تنگاتنگی با روح و روان افراد دارد و متاسفانه این نگاه در استان بسیار ضعیف است و عنصر شهرسازی و معماری در زنجان به شدت ضعیف دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در مقوله شهرسازی دو گرایش مهم «برنامه ریزی شهری و طراحی شهری» مطرح است، بیان داشت: طراحی شهری حلقه‌ بین شهرسازی و معماری است که مربوط به طراحی بدنه، طراحی‌های میدان‌های شهری و فضاهای شهری است.

رئیس اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران اداره راه و شهرسازی استان زنجان افزود: متاسفانه طراحی شهری حلقه مفقوده در شهرسازی کشور و استان است و شهرهای ما چهره‌های خوبی ندارند.

جعفری ابراز کرد: در این میان تهیه طرح جامع، مشخص کردن محدوده توسعه شهر، خدمات عمومی شهر، جمعیت آتی شهر، سرانه ها و غیره مقوله هایی هستند که ذیل برنامه ریزی شهری تعریف می شود.

وی یاد آورشد: برای داشتن فضا و سیمای زیبا و شاد شهری نیز کمیته سیما و منظر شهری را فعال تر کردیم و با شهرداری رأی‌زنی های لازم انجام شده که تصمیم‌های واحدی برای ارتقای کیفیت منظر شهری گرفته شود.

رئیس اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران اداره راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه دو پروژه مهم شهری در شهر زنجان توسط اداره نظارت بر طرح های توسعه و عمران اداره راه و شهرسازی استان اجرا می شود، گفت: «پیاده راه کوی پونک» در وسعتی به مساحت ۵ هکتار در دست اجرا است که طرح تهیه شده و در مرحله تصویب است و این پیاده راه کاملاً تعریف فضای شهری دارد و وارد فاز اجرا شده است.

جعفری با بیان اینکه کوی پونک در منطقه‌ای شکل گرفته که واحدهای مسکونی احداث شده فاقد امکانات و فضاهای عمومی است، متذکر شد: طرح پیاده راه کوی پونک توسط اداره نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران اداره راه و شهرسازی پیشنهاد شده و طراحی‌ها انجام شده و مراحل اجرا را طی می‌کند.

زنجان فضای شهری ندارد

وی با بیان اینکه در شهر زنجان فضای شهری نداریم، افزود: در فضای شهری باید بدنه، بستر و امکانات شهری لازم تعریف شود و برای اولین بار در کشور اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان متولی ساخت فضای شهری در پیاده راه کوی پونک و کوی زنگان است.//ک

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر