logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۳
[ شناسه خبر : ۲۳۴۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 18 دقیقه ]
گزارشی از نقش زنجانیها در دفاع مقدس؛

خط ‌شکنان پرافتخار

خط-‌شکنان-پرافتخار
رزمندگان زنجانی در دفاع مقدس نقش برجسته ای داشتند به طوریکه مقام معظم رهبری لقب غواصان دریادل را رزمندگان این استان داده است.

به گزارش موج رسا; رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) در 21 مهرماه سال 1382 در سفری که به زنجان داشتند در جمع مردم این شهر فرمودند: «شهر زنجان را از دیرباز به عنوان یک شهر مؤمن و فرهنگی شناخته‌ام. از این شهر در دوران‌های مختلف و از جمله در دوران انقلاب اسلامی، نمونه‌ها و نشانه‌هایی بروز پیدا کرده که برای هر مجموعه انسانی مایه مباهات و افتخار است. اوّلاً در جریان انقلاب اسلامی این شهر، نقش ایفا کرد و پس از پیروزی انقلاب در دوران دفاع مقدّس هم غوّاصان دریادلِ زنجانی در نیروهای مسلّح، نقش‌های برجسته‌ای ایفا کردند. در زمینه حضور سیاسی و انسانی در صحنه‌های انقلاب نیز استان زنجان دارای موقعیت‌های برجسته است؛ یعنی متوسّط میزان حضور سراسری مردم کشور در مسائل حسّاس انقلاب - مثل انتخابات - پایین‌تر از حدّ حضور مردم زنجان است.

 
ایشان در ادامه فرمودند: «در دوره انقلاب، بازار زنجان خدمات باارزشی را به پیشرفت انقلاب در این منطقه کرد و بازاری‌های زنجان و جوانان مؤمن در دوران دفاع مقدّس و دوران دفاع از ارزش‌های جمهوری اسلامی همواره در وسط صحنه حضور داشتند و مردم زنجان، جایگاه برجسته‌ای را برای خود ثبت کردند که تا امروز هم این هست و در آینده هم به فضل پروردگار خواهد بود.
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از فرمایشات خود بیان کردند: «این مطلبی که شما گفته‌اید و در شعارنوشته‌های خودتان نوشته‌اید که «زنجانیلار قان وئرر/ انقلابا جان وئرر» کاملاً درست است. آن را تصدیق می‌کنیم و از بُن دندان باور می‌کنیم و می‌دانیم که «زنجانلی قان وئرر اما عزّتی‌نی، استقلالی‌نی، اسلامنی وئرمز» این عزّت و قدرت معنوی و عزم ملت ایران است که ما امروز یک نمونه آن را در زنجان می‌بینیم»
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانات خود ضمن ستایش و تایید دلاوری‌های زنجانی‌ها در دوران مختلف انقلاب و به‌ویژه دفاع مقدس، رزمندگان زنجانی را به عنوان «غواصان دریادل» تعبیر کردند و این در حالی است که زنجان اصلاً دریا ندارد اما دلاورمردان زنجانی در دوران دفاع مقدس و به‌ویژه در اروندرود با شجاعت خود توانستند نیروهای رژیم بعثی عراق را از پا درآورند.
 
*‌ این جنگ، یک گنج است
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی دیگری فرموده‌اند: «می‌خواهم بگویم که این جنگ، یک گنج است. آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم یا نه؟ این هنر ماست که بتوانیم استخراج کنیم. امام سجاد(ع) توانست همان چند ساعت، گنج عاشورا را استخراج کند. امام باقر(ع) و ائمه بعد از ایشان استخراج کردند و آنچنان این چشمه جوشان را جاری نمودند که هنوز هم جاری است و همیشه در زندگی مردم، منشأ خیر بوده، همیشه بیدار کرده، همیشه درس داده و یاد داده که چه کار باید کرد. الان هم‌ همینطور است.»
*‌ جنگ تحمیلی و دفاعی که مقدس بود
جنگ تحمیلی با یورش نیروهای زمینی و هوایی رژیم بعث عراق به 10 فرودگاه نظامی و غیرنظامی کشورمان در تاریخ ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ آغاز شد. این یورش صدام موجب شد تا نیرو‌های مسلح ایران از ارتش، سپاه و بسیج تا نیرو‌های داوطلب مردمی و عشایر برای دفاع از  خاک میهن، وارد عمل شوند.
این جنگ با وجود آنکه صدام و حامیان او تصور می‌کردند در مدت بسیار کوتاهی با پیروزی عراق خاتمه خواهد یافت با پایداری و رشادت ایرانیان به جنگی طولانی تبدیل شد که پس از جنگ ویتنام، دومین جنگ طولانی در قرن بیستم لقب گرفت.
 
196 هزار و 837 نفر از هموطنانمان در جنگ تحمیلی، شهید شدند که 10 هزار و 196 نفر از آن‌ها شهدای حملات هوایی و موشکی به شهر‌های ایران بودند.
 
*‌ زنجان در دفاع مقدس
 
استان زنجان 3535 شهید، 7 هزار جانباز و 586 آزاده سرافراز، تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده که در بین آن‌ها شهدای پاسدار، طلبه، فرهنگی، دانش‌آموز، دانشجو، بسیجی، ارتشی، انتظامی، سرباز، شهیده و اقشار مختلف وجود دارند و طبق آمارها 2651 نفر از این شهدا مربوط به جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس هستند و استان زنجان همانند سایر دوره‌های انقلاب به خوبی توانسته سهم خود در ایثار و فداکاری و ازخودگذشتگی برای زنده نگه داشتن انقلاب شکوهمند اسلامی را ایفا کند و بی‌جهت نیست که رهبر معظم انقلاب اسلامی از رزمندگان زنجانی به عنوان «غواصان دریادل» یاد می‌کنند و زنجانی‌ها لقب خط‌شکنان را به خود اختصاص داده‌اند چرا که همواره در خط مقدم جبهه‌ها حضور داشتند و جزء اولین‌ها بودند که در ادامه به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.
 
*‌ گردان غواصی حضرت ولی‌عصر(عج)
 
در تابستان سال 1365 ماموریت ویژه‌ای جهت انجام عملیات آبی و خاکی (کربلای 4) در جبهه جنوب کشور به لشکر 31 عاشورا محول شده بود و برای این منظور 2 گردان حضرت ولی‌عصر(عج) زنجان و حبیب ابن مظاهر تبریز از سوی فرماندهی لشکر، انتخاب شدند. حدود 300 نفر نیروی جدید برای هر گردان که عمدتاً از نیروهای ورزیده و باتجربه جبهه‌ها و از غواصان عملیات والفجر 8 بودند در نظر گرفته شد. نیروهای گردان حضرت ولی‌عصر(عج) اکثراً اهل شهرهای مختلف استان زنجان بودند و جمعی نیز از بچه‌های تبریز، مراغه، اهر، آذرشهر، اردبیل، سرعین، قزوین، میاندوآب، سلماس، ماکو و... در این گردان حضور داشتند.
 
برنامه زمانی 6 ماهه‌ای برای تمرین و آمادگی و جهت آموزش این نیروها برای شرکت در عملیات، پیش‌بینی شده بود. نیروهای گردان حضرت ولی‌عصر(عج) در مرحله اول آموزش‌ها در پادگان شهید قاضی تبریز، مستقر شده و صبح و بعدازظهر طبق برنامه تنظیمی در استخر باغ‌شمال، شروع به یادگیری شنا و آشنایی مقدماتی با غواصی کردند. به دلیل قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان، مشکلی برای نیروهای تبریزی گردان، پیش آمده بود. به خاطر تمرینات طاقت‌فرسا و همچنین به جهت اینکه گاهی در تمرینات شنا مجبور به فرو رفتن در آب استخر می‌شدند، روزه گرفتن آن‌ها مشکل پیدا می‌کرد که برای حل این قضیه به آیت‌الله ملکوتی مراجعه و از او سوال کردند. آیت‌الله ملکوتی پاسخ داد: «بچه‌های تبریز برای شکستن روزه باید هر روز از حد ترخص شرعی شهر، خارج و مجدداً به شهر بازگردند تا بتوانند روزه خود را بشکنند.» مینی‌بوسی هر روز بچه‌های تبریز را که حدود 20 نفر بودند برای شکستن روزه‌شان به طرف آذرشهر می‌برد و دوباره به شهر تبریز بازمی‌گرداند و در آن شرایط، آموزش شنا و غواصی را ادامه می‌دادند.
 
پس از مدتی، آموزش‌های سخت و طاقت‌فرسای غواصی در سد دزفول و بعد موقعیت قجریه (شهید اوجاقلو) در کنار کارون به‌طور شبانه‌روزی دنبال شد و با پایان آموزش‌ها نیروها آماده انجام عملیات شدند.
 
*‌ منصور عزتی، فرمانده تیپ یک لشکر عاشورا در عملیات‌های کربلای 4 و 5
 
سردار جانباز، منصور عزتی، متولد 1343 در زنجان فرمانده شجاع گردان غواصی حضرت علی‌اصغر(ع) در عملیات والفجر 8 و تیپ یک غواصی لشکر 31 عاشورا در عملیات‌های کربلای 4 و 5 بود. او از السابقون جبهه و جنگ است که در عملیات‌های خیبر، بدر، والفجر 8 ، کربلای 4 و 5 ، نصر 7 ، بیت‌المقدس 2 و 3 و ... حضور داشته و در 8 سال دفاع مقدس و پس از آن فرماندهی یگان‌های مختلفی را عهده‌دار بوده است.
 
*‌ محمدتقی اوصانلو، فرمانده گردان حضرت ولی‌عصر(عج) در عملیات‌های کربلای 4 و 5
سردار جانباز، محمدتقی اوصانلو، متولد 1341 در زنجان فرمانده دلاور گردان غواصی حضرت ولی‌عصر(عج) در زمان دفاع مقدس بود و پس از آن مسئولیت‌های مهمی چون فرماندهی تیپ دوم امام زمان(عج)، تیپ مستقل 21 امام رضا(ع) نیشابور، لشکر 31 عاشورا و قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) را بر عهده گرفت.
 
*‌ مجید ارجمندفر، جانشین گردان غواصی حضرت ولی‌عصر(عج) در عملیات‌های کربلای 4 و 5
سردار جانباز، مجید ارجمندفر، متولد 1344 در زنجان جانشین شجاع گردان غواصی حضرت ولی‌عصر(عج) در عملیات‌های کربلای 4 و 5 بود و پس از آن مسئولیت‌هایی چون فرماندهی گردان، معاونت عملیات تیپ انصارالمهدی(عج)، جانشین تیپ انصارالمهدی(عج)، مسئولیت عملیات لشکر 31 عاشورا، فرمانده تیپ مکانیزه صاحب‌الزمان(عج)، فرماندهی سپاه استان زنجان و جانشین قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) را بر عهده گرفته است. 
 
*‌ شهید یعقوبعلی محمدی، فرمانده گروهان یک غواصی در کربلای 4
 
شهید یعقوبعلی محمدی، متولد 1340 در زنجان فرمانده دلاور گروهان یک غواصی گردان حضرت ولی‌عصر(عج) که از قدیمی‌های جبهه و جنگ بود و در عملیات‌های حصر آبادان، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر مقدماتی، 3 ، 4 ، 6 ، خیبر، بدر و والفجر 8 حضور داشت و پس از سال‌ها مجاهدت در عملیات کربلای 4 در بوارین به آسمان‌ها بال گشود.
 
*‌ شهید ابوالفضل خدامرادی، فرمانده گروهان یک غواصی در عملیات‌های کربلای 5
 
شهید ابوالفضل خدامرادی‌وطن، متولد 1342 در زنجان از فرماندهان ورزیده و شجاع گردان غواصی حضرت ولی‌عصر(عج) بود. او در عملیات‌های بسیاری جانانه حضور داشت و پس از سال‌ها مجاهدت در شب اول عملیات کربلای 5 در شلمچه، قفس تَن را شکست و به آسمان‌ها بال گشود.
 
*‌ غلامرضا جعفری، فرمانده گروهان غواصی در عملیات‌های کربلای 4 و 5
 
جانباز، غلامرضا جعفری، متولد زنجان از قدیمی‌های جبهه و جنگ که در عملیات‌های کربلای 4 و 5 فرمانده گروهان غواصی در گردان حضرت ولی‌عصر(عج) بود. او همچنین کار مصاحبه با غواصان و مستندسازی تلاش‌های آن‌ها را انجام می‌داد.
 
*‌ حمید جباری، فرمانده گروهان ساحل‌شکن گردان غواصی حضرت ولی‌عصر(عج) در عملیات کربلای 5
 
جانباز، حمید جباری متولد 1343 در زنجان از رزمندگان قدیمی و دلاور جبهه در عملیات کربلای 4 و 5 فرمانده گروهان ساحل‌شکن‌های گردان غواصی حضرت ولی‌عصر(عج) بود که در شلمچه بعد از شکستن خط توسط غواصان با قایق وارد عمل شد.
 
*‌ شهید محمدباقر فتح‌اللهی، فرمانده گروهان 2 غواصی در عملیات‌های کربلای 4 و 5
 
شهید محمدباقر فتح‌اللهی، متولد 1341 در سلطانیه از فرماندهان دلاور گردان غواصی حضرت ولی‌عصر(عج) و از السابقون جنگ بود و از فرماندهان کاربلد و نظریه‌پرداز جنگ که پس از سال‌ها مجاهدت در جبهه‌های نبرد و چندین نوبت مجروحیت در شب اول عملیات کربلای 5 در شلمچه به قافله شهدا پیوست.
 
*‌ حاج اصغر گنج‌خانلو
حاج اصغر گنج‌خانلو (پدر غواص شهید ناصر گنج‌خانلو)، مداح روشن‌دل، باصفا و محبوب رزمندگان لشکرهای عاشورا و علی‌ابن ابی‌طالب(ع) در طول مدت آموزش غواصان در موقعیت قجریه، دیادلان را به فیض می‌رساند.
 
*‌ حاج ولی‌الله کلامی
حاج ولی‌الله کلامی متولد 1333 در زنجان، شاعر نامی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در طول مدت آموزش غواصان گردان حضرت ولی‌عصر(عج) در موقعیت اوجاقلو در کنار دریادلان حاضر بود و با اشعار شورآفرین خود به غواصان روحیه می‌داد و چون به کار خیاطی هم وارد بود برای استتار خط‌شکنان، پوشش‌هایی از جنس گونی می‌دوخت و غواصان آن را بر روی کلاه‌های خود می‌کشیدند.
 
*‌ زنجانی‌ها در 46 عملیات دفاع مقدس حضور داشتند
رزمندگان زنجانی در دوران دفاع مقدس، حماسه‌های زیادی خلق کردند و در ۴۶ مورد از عملیات‌ها حضور داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان به عملیات‌های فتح‌المبین، بدر، والفجر 8، کربلای 4 و 5 ، بیت‌المقدس، اشاره کرد.
سردار جهانبخش کرمی، فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان و از یادگاران دفاع مقدس در این رابطه می‌گوید: تحلیلگران سیاسی دنیا بر این امر، اتفاق نظر دارند که جنگ تحمیلی 8 ساله، یک جنگ جهانی در جغرافیای کوچک بود و مهم‌ترین هدفی که دشمن از این جنگ برای خود ترسیم کرده بود، براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که همین موضوع، افتخارآفرینی رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی را دوچندان می‌کند.
 
وی با بیان اینکه جنگ امروز دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، جنگ فرهنگی بوده و همین موضوع اهتمام به برگزاری کنگره ملی 3535 شهید استان زنجان را مضاعف می‌کند، اظهار می‌کند: امیدواریم بتوانیم کنگره‌ای را که در طول ۳۰ سال گذشته نتوانسته‌ایم برگزار کنیم را امسال برگزار کنیم.
 
فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان از تشکیل نظام سیاسی جدید در دنیا بعد از پیروزی ایران در جنگ 8 ساله خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: با وجود اینکه جنگ تحمیلی، لحظه‌های تلخی را برای ما رقم زد اما پایان جنگ به‌گونه‌ای رقم خورد که بُرهه درخشانی را در تاریخ انقلاب اسلامی ایران رقم زد و امروز مدیون شهدا و جانبازان در خلق چنین افتخاری هستیم.
 
*‌ عملیات کربلای 4
بر اساس راهبرد نظامی ارائه‌شده از سوی سپاه پاسداران به مسئولین کشور برای نیل به پیروزی در جنگ می‌بایست در جبهه جنوب، جاده‌های شمالی و جنوبی بصره و نیز در جبهه شمالی، جاده‌های مواصلاتی کَرکوک به بغداد، قطع یا تهدید شوند و در نتیجه، صدور نفت عراق به خارج کاملاً قطع شود و سپس حرکت اصلی به سمت بغداد آغاز شود.
 
بر همین اساس، محاصره و سپس تصرف شهر بصره به عنوان هدف عملیات اصلی سپاه پاسداران در سال ۱۳۶۵ مورد توجه قرار گرفت که برای تحقق آن به‌کارگیری حدود ۵۰۰ گردان و آن هم از 3 محور، ضرورت یافت اما به دلیل مشکلاتی همچون ضعف امکانات نظامی تنها یک محور – به عنوان تنها راه باقیمانده جنگ در جبهه جنوب – انتخاب شد. به عبارت دیگر پس از حذف 2 محور احاطه‌ای (هور و فاو) منطقه شلمچه و ابوالخصیب به منظور انجام عملیاتی بزرگ و سرنوشت‌ساز برگزیده شد و عملیات کربلای 4 در سوم دی‌ماه سال 1365 انجام شد.
 
2 گروهان از غواصان گردان حضرت ولی‌عصر(عج) در شب عملیات کربلای 4 بر اساس دستور قبلی، حرکت به سمت مواضع دشمن را آغاز کردند. پس از اطلاع از لو رفتن عملیات، فرمانده گردان برای جلوگیری از قتل عام آن‌ها جانسین خود (مجید ارجمندفر) و حسین محمدی را به کمک آن‌ها فرستاد. آتش پرحجم عراقی‌ها در آن شب بر روی اروند متمرکز بود. باران گلوله‌های رسّام شیلیکاها، دوشکاها، تیربارها، موشک‌های آر.پی.جی، گلوله خمپاره و... غواصان را پرپر می‌کرد. در چنین اوضاعی نیروهای دسته 2 گروهان بعد از گذشتن از تنگه ام‌الرصاص- بوارین با هدایت جانشین گردان به طرف جزیره ام‌الرصاص تغییر مسیر دادند. آن دریادلان در حالی که از یک طرف انبوه موانع سیم‌خاردارها، خورشیدی‌ها، میادین مین و... جزایر ام‌الرصاص و و بوارین را چنان خطی غیر قابل نفوذ تداعی می‌کرد و از طرفی آتش پرحجم، پهنهاروند و دهانه‌های منتهی به ام‌الرصاص را به شدت پوشش می‌داد و نورافشانی منورها فضای تک را مانند روز روشن کرده بود، توانستند با یاری گرفتن از الطاف الهی، خط ام‌الرصاص را شکسته و با پیشروی در عمق به سمت جنوب به طول 3 کیلومتر و پاکسازی آن نسبت به ایجاد حاشیه امن برای انجام عملیات آبی0 خاکی و ایجاد خط پدافندی اقدام نمایند. این گروه از غواصان در مقابل پاتک‌های سنگین دشمن، مقاومت کرده وصبح روز بعد پس از اعلام توقف عملیات و با دستور عقب‌نشینی توانستند ضمن جمع‌آوری مجروحین به سواحل خودی مراجعت نمایند. در شب عملیات کربلای 4 گردان حضرت ولی‌عصر(عج) متحمل تلفات زیادی شد و خیلی از بهترین نیروهای خود را از دست داد.
 
شهیدان خانعلی ابراهیمی، سیداصغر احمدی، بهمن اسکندری، باب‌الله امیرخانی، علی‌اصغر بیات، رضا بیگدلی، علیرضا بیگدلی، حسین حبیبی، مسعود حسنی، یوسف خوئینی، اکبر سعادتی، حسین سلیمی، ناصر شهبازی، احمد عبدی، عیوضعلی محمدی، عباس قربانی، منصور قهرمانی، قاسم محمدی، یعقوبعلی محمدی و عباس منتخبی از جمله شهدای استان زنجان در عملیات کربلای 4 بوده و شهدای غواص زنجان در این عملیات نیز سیداصغر احمدی، علی‌اصغر بیات، رضا بیگدلی، حسین حبیبی، مسعود حسنی، یوسف خوئینی، اکبر سعادتی، احمد عبدی، عباس قهرمانی، منصور قهرمانی، قاسم محمدی و یعقوبعلی محمدی بودند.
 
*‌ عملیات کربلای 5
صدها هزار تَن از مردم شهادت‌طلب ایران اسلامی چند روز پس از ناکامی عملیات کربلای 4 در لبیک به ندای امام خمینی(ره) در قالب سپاهیان حضرت محمد(ص) به مناطق جنگی رهسپار شدند. جلوی ماشین‌ها نوشته شده بود: «کربلا آماده باش که سپاه محمد(ص) می‌آید.» با دیدن این همه نیرو غواصان دریادل که داغ دوستان ازدست‌داده خود در کربلای 4 را در سینه داشتند، خوشحال شدند و روح تازه‌ای به کالبدشان دمیده شد. عده‌ای از نیروهای تازه‌وارد در گردان حضرت ولی‌عصر(عج) سازماندهی شدند. نیروهای جدیدی که به این گردان ملحق شده بودند، عمدتاً از نیروهای منتخبی بودند که با فراخوان فرماندهان سریعاً خودشان را به منطقه رسانده بودند. عده‌ای از آن‌ها از غواصان گردان حضرت علی‌اصغر(ع) زنجان در عملیات والفجر 8 تعدادی هم قبلاً آموزش‌های غواصی را طی کرده بودند.
 
استان زنجان 211 شهید گلگون‌کفن در عملیات کربلای 5 تقدیم نظام اسلامی کرده است.
 
*‌ عملیات والفجر 8
پیروزی‌های جمهوری اسلامی با فتح خرمشهر به اوج خود رسید، غرب به منظور فراهم آوردن شرایط مناسب در تحمیل صلح و سازش به جمهوری اسلامی، تلاش اصلی را معطوف بر حفظ صدام کرد. بدین ترتیب از یک سو پافشاری و تصمیم قطعی غرب مبنی بر حفظ صدام و از سوی دیگر، عزم راسخ جمهوری اسلامی جهت حصول به اهداف به‌حق خود در جنگ و تسلیم نشدن در برابر فشارهای همه‌جانبه استکبار به نوعی حالت نه جنگ، نه صلح را میان طرفین حاکم کرد. در واقع حفظ صدام و بازداشتن ایران از پافشاری روی آرمان‌های خود، برقراری موازنه قوا بود. از این رو افزایش و تقویت توانایی‌های تکنولوژی عراق به‌ویژه نیروی هوایی، در دستور کار استکبار قرار گرفت و دشمن به دنبال آن سعی کرد فضا را به‌طور مطلق در اختیار بگیرد تا شاید به این وسیله به لحاظ ضعف‌های متعددی که داشت، صحنه جنگ را از میدان رزم زمینی به آسمان، دریا و شهرها بکشاند.
 
گذشته از استراتژی غرب و حمایت‌های همه‌جانبه علمی و نظیر از رژیم عراق، رژیم بعثی نیز تمامی توان خود را در جهت پشتیبانی و پاسخگویی به نیازهای جنگ قرار داد.
 
اجتناب از جنگ در زمین مسطح – پس از عملیات‌های والفجر مقدماتی و والفجر ۱۰ – و در پی آن ابتکار عملیات در هورالهویزه طی 2 عملیات بزرگ خیبر و بدر – به‌خصوص خیبر – موجب انفعال رژیم عراق و ایجاد نگرانی در میان حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی او گردید و متقابلاً جمهوری اسلامی ایران که ابتکار عمل و برتری سیاسی و نظامی را همچنان در دست داشت، زمینه عملیات بعدی را با استفاده از تجربه عملیات در هور فراهم نمود.
 
در این میان، عاملی که مجوب شد طراحان نظامی در انتخاب منطقه بعدی برای عملیات، دقت بیشتری به عمل آورند این بود که هیچ یک از عملیات‌های انجام‌شده پس از فتح خرمشهر دارای نتایجی نبود که قادر باشد برتری تعیین‌کننده‌ای را نصیب ایران کند. از این رو، لازم بود حرکت جدیدی در صحنه جنگ انجام شود که با آنچه از اول جنگ تا آن زمان به وقوع پیوسته بود، متفاوت باشد و فرماندهان نظامی عراق نیز از پیش‌بینی آن ناتوان باشند. این حرکت، عبور از رودخانه عریضی همچون اروند و تسخیر منطقه مهم شبه‌جزیره فاو بود.
 
اواخر بهمن سال 1364 جوانان سلحشور ایران‌زمین از اروند گذشته و فاو را گرفتند. عبور از اروند هم عراقی‌ها و هم ناظران جهانی را شگفت‌زده کرد. عملیات والفجر 8 در 20 بهمن 1364 آغاز شد. این نبرد، طولانی‌ترین عملیات دوران 8 سال دفاع مقدس بود که 75 روز به طول انجامید. لشکریان در این عملیات توانستند منطقه بسیار مهمی از خاک عراق را بع تصرف خود دربیاورند و ارتباط دریایی عراق با خلیج فارس را قطع کنند. در مرحله اول این عملیات 2 گردان غواصی علی‌اصغر (ولی‌عصر«عج» زنجان) و سیدالشهدا(ع) تبریز از لشکر 31 عاشورا وظیفه گذر از اروند و شکستن خط دفاعی دشمن را بر عهده داشتند که غواصان دریادل، وظیفه خود را به خوبی انجام دادند و 134 نفر از رزمندگان زنجانی در این عملیات، شهد شیرین شهادت را نوشیدند.// آ
 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر