logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۸
[ شناسه خبر : ۲۰۴۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
امام جمعه خرمدره در گفت‌وگو با موج رسا:

مردم در انتخابات پیش رو با دفاع از جمهوریت نظام، افراد دلبسته نظام را انتخاب می‌کنند

مردم-در-انتخابات-پیش-رو-با-دفاع-از-جمهوریت-نظام،-افراد-دلبسته-نظام-را-انتخاب-می‌کنند
امام‌جمعه شهرستان خرمدره با بیان اینکه جمهوریت و مردمی بودن نظام از ابتکارات مهم و تاریخی حضرت امام خمینی (ره) بود، گفت: این نوع از نظام، زمانی شکل گرفت که سلسله‌های طاغوت حداقل ۲۵۰۰ سال در این کشور، حکومت کرده بودند و مردم از نگاه آن‌ها ارزشی نداشت.

حجت‌الاسلام حسینعلی زاهدی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار  موج رسا; اظهار داشت: جمهوریت و مردمی بودن، مولفه اساسی نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه وجه اشتراک و نظریه تمام دموکراسی‌ها مردمی بودن است، خاطرنشان کرد: تفاوت مهم مردمی بودن نظام اسلامی با سایر دموکراسی‌های این است که مردمی بودن در نظام اسلامی، مردم‌سالاری دینی است.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با بیان اینکه جمهوریت و مردمی بودن نظام از ابتکارات مهم و تاریخی حضرت امام خمینی (ره) بود، افزود: این نوع از نظام، زمانی شکل گرفت که سلسله‌های طاغوت حداقل ۲۵۰۰ سال در این کشور، حکومت کرده بودند و مردم از نگاه آن‌ها ارزشی نداشت.

امام جمعه شهرستان خرمدره گفت: مردم‌سالاری دینی، نشان‌دهنده اوج رهبری دوراندیشانه و مدبرانه امام راحل است.

وی با بیان اینکه جایگاه جمهوریت و مردمی بودن نظام اسلامی بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: نظام‌جمهوری اسلامی در عین نوپا بودن، چالش‌هایی هم دارد که البته این چالش‌ها یک حُسن و نقطه عطف محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور خاطرنشان کرد: چالش‌های نوپا بودن نظام این است که برخی‌ها مانند سلطنت‌طلبان با تکیه بر خرافات، تلاش می‌کنند جمهوریت و مردم‌سالاری را تضعیف کنند.

وی با بیان اینکه جمهوریت نظام از سوی دیگر، عامل اقتدار ایران اسلامی است، تصریح کرد: اقتدار، چیزی نیست که خوشایند رقبا و به‌ویژه دشمنان ایران اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور افزود: اگرچه بعضی حکومت‌های غربی، داعیه مردم‌سالاری و دموکراسی دارند اما از دموکراسی در ایران خوشحال نیستند چرا که امام راحل با ابتکار عمل خود، مردم‌سالاری را بر اساس فرهنگ دینی جامعه و اعتقادات مردم، شکل داد.

** اعتقادات مردم ایران، استکبارستیزی و نگاه الهی به حکومت بود

امام جمعه شهرستان خرمدره گفت: اعتقادات مردم ایران، استکبارستیزی، ظلم‌ستیزی، ایستادن بر روی پای خود، دفاع از مظلومان و نگاه الهی و خدایی به حکومت بود.

وی اظهار داشت: نتیجه الهی دانستن این بود که مردم، حکومت را مقدس می‌دانستند و همین مقدس بودن نظام موجب شد که مردم تا پای جان بایستند.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با بیان اینکه ایثارگری، فداکاری و مکتب شهادت از ثمرات مردم‌سالاری دینی بود که زمینه‌ای برای رشد پیدا کرد، افزود: در اکثر جنگ‌هایی که در کشورمان اتفاق افتاده، همواره بخشی از خاک وطن جدا شده بود اما به برکت مکتب ایثارگری و فداکاری در مردم‌سالاری دینی برای اولین بار در طول تاریخ در جنگ تحمیلی هم مرزهای اعتقادی و هم‌مرزهای جغرافیایی، حفظ شد و وجبی از خاک کشور به دست بیگانگان نیفتاد.

وی خاطرنشان کرد: این مهم از ویژگی‌های مردم‌سالاری دینی بود و تفاوت بنیادین با دموکراسی غربی دارد.

** دموکراسی غربی، سکولار است و نمی‌تواند از اصول انسانی دفاع کند

امام جمعه شهرستان خرمدره گفت: دموکراسی غربی، سکولار بوده و الهی نیست و لذا نمی‌تواند از اصول انسانی دفاع کند و در نتیجه، مردم‌سالاری دینی، انسانی‌ترین نوع حکومت است.

وی با بیان اینکه رضایت مردم در مردم‌سالاری دینی باید جلب شود، اظهار داشت: این رضایت در طول رضایت خداوند است و مردم‌سالاری دینی، جامعه را به سوی خدا، معنویت، اخلاق و حقوق بشر، حرکت می‌دهد که این را در دموکراسی غربی نمی‌بینیم.

** دموکراسی غربی، معیار درستی برای سنجش اَعمال حاکمان و مردم ندارد

امام جمعه شهرستان خرمدره با بیان اینکه آموزه‌های دینی، یکی دیگر از تفاوت‌های مردم‌سالاری دینی با دموکراسی غربی است، گفت: دموکراسی غربی، معیارهای صحیحی برای سنجش درستی و نادرستی اَعمال حاکمان و مردم ندارند.

وی با بیان اینکه معیار الهی در مردم‌سالاری دینی و نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، افزود: مردم در نظام اسلامی بدون اینکه دچار اختلاف نظر و سردرگمی شوند، رفتار حاکمان و مردم را ارزیابی می‌کنند برخلاف اندیشه‌های غربی که در ارزیابی‌ها دچار تشتت و تشنج هستند.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور تصریح کرد: دلیل عدم سردرگمی در نظام جمهوری اسلامی این است که معیارهای دینی و الهی را همه پذیرفته‌اند و این عامل وحدت و حفظ نظام است.

وی با تاکید بر اینکه وحدت و انسجام سبب حفظ حکومت اسلامی شده است، اظهار داشت: برخی حکومت‌ها مانند بهار عربی در مسیر مردمی شدن، شکست خورده‌اند و برای مثال؛ در کشورهایی مانند مصر و تونس، مردم حرکت کردند و کشته هم دادند اما باز هم به نقطه اول بازگشتند. حجت‌الاسلام زاهدی‌پور خاطرنشان کرد: این هنر بزرگی بود که امام راحل توانست جمهوریت و در کنار آن اسلامیت را به عنوان الگوی حاکمیتی برای ایران طراحی کند.

وی افزود: مردم نیز حرکت امام(ره) را تشخیص دادند و این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند در نظام مردم‌سالاری دینی، انتخاب‌کنندگان هم مانند انتخاب‌شوندگان مسئول هستند.

** هم نظام و هم‌مردم، امتحان خود را خوب پس داده‌اند

امام جمعه شهرستان خرمدره با بیان اینکه بعد از گذشت بیش از ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هم نظام و هم‌مردم، امتحان خود را خوب پس داده‌اند، گفت: تاکنون چندین انتخابات در کشورمان برگزار شده که مردم، حضور پرشور و باشکوهی داشته‌اند.

وی یادآور شد: کم و کاستی‌های هم که گاهی در برخی جاها بوده به علت عدم تعهد کافی بعضی از مسئولان به آرمان‌ها و معیارهای نظام‌ جمهوری اسلامی بوده است.

حجت‌الاسلام زاهدی‌پور با اشاره به انتخابات پیش رو ابراز کرد: مردم می‌توانند با مشارکت حداکثری در این انتخابات، دوباره از جمهوریت و مردم‌سالاری دسنی۵دفاع کرده و افرادی را انتخاب کنند که دلبستگی و تعهد کافی به آرمان‌ها و معیارهای نظام‌ جمهوری اسلامی داشته باشند.// آ

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳ ]
عالی و تحلیلی بود
فرم ارسال نظر