logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۴
[ شناسه خبر : ۱۸۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
پای حرف مردم

سوال موج رسا: چرخ اقتصاد چگونه می‌چرخد؟/ پاسخ مردم: چرخ اقتصاد پنچر شده، نمی‌چرخد

سوال-موج-رسا:-چرخ-اقتصاد-چگونه-می‌چرخد؟-پاسخ-مردم:-چرخ-اقتصاد-پنچر-شده،-نمی‌چرخد

حسن روحانی در سال ۹۲ سخنان زیادی در مورد مسائل اقتصادی، برنامه‌ ۱۰۰ روزه خود و رونق اقتصادی داشت، او در همان سال معتقد بود معیار جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار، حال بعد از چهار سال از روی کار آمدن وی به سراغ مردم رفتیم تا از وضعیت جیب‌شان و وضعیت بازار مطلع شویم.

به گزارش موج رسا; وقتی در سال ۹۲ مردم پای سخنان کاندیداهای ریاست جمهوری می‌نشستند سخنان زیبای یکی از کاندیداها بیشتر جلب توجه می‌کرد، او آینده‌ای رویایی را برای مردم ترسیم می‌کرد و می‌گفت که چنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم که کسی اصلا نیازی به یارانه نقدی نداشته باشد اما در همین دولتی که حسن روحانی رئیس آن بود مردم به درخواستش برای انصراف از دریافت یارانه نه گفتند، این پاسخ منفی مردم علامت روشنی بود مبنی بر اینکه قول آقای رئیس جمهور عملی نشده است.

حسن روحانی در سال ۹۲ در یکی از برنامه‌های تلویزیونی کلیدی را از جیب خود درآورد و معتقد بود کلیدش، کلید تدبیر است و هر قفلی را باز می‌کند و همین کلید در پیروزی وی بی‌تاثیر نبود.

روحانی که به شیخ مذاکره معروف است در روزهایی که داغ رقابت با رقیبان بود جمله‌ای را به زبان آورد و آن  اینکه هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد حال این جمله را به جمله قبلی که گفته چنان رونق اقتصادی را ایجاد کنیم که اصلا کسی نیاز به یارانه نقدی نداشته باشد، اضافه می‌کنیم.

رئیس دولت یازدهم انتخابات 92 را به سود خود پایان داد او در آن سال از بیکاری و مشکلات معیشتی مردم شعارهای زیبایی ساخته بود. گذشته از اینکه آقای حسن روحانی چه قولهای دیگری به مردم داده بود به سراغ مردم رفتیم تا هم از وضعیت جیب‌شان مطلع شویم و هم اینکه بدانیم چرخ اقتصاد و بازار چگونه می‌چرخد؟ مردم در جواب با گلایه از وضع موجود پاسخ دادند چرخ اقتصاد پنچر شده نمی‌چرخد.

در ابتدا با جوانی روبرو شدیم که می‌گفت چند ماهی است که بیکار شده، وی از کارگران شرکت فولاد سهند بود، می‌گفت تعدادی از کارگران این شرکت هنوز هم به سرکار برنگشته‌اند و فقط تعداد محدودی در شرکت فعال هستند.

وی ادامه داد: زمانی که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای افتتاح به شرکت فولاد سهند آمد همه ما خوشحال بودیم و امیدوار که دیگر خیال‌مان از کار راحت شد، اما حتی بعد از افتتاح توسط وی نیز کارگران خانه‌نشین شدند و بعد از تعطیلی چندماهه تعداد محدودی مشغول شده‌اند و اکنون شرکت تعطیل کامل نیست اما بیشتر کارگران هنوز برنگشته‌اند.

این جوان ۲۸ ساله در پاسخ به این سوال که چرخ اقتصاد چگونه می‌چرخد و وضعیت جیب مردم چگونه است؟ پاسخ داد: اگر چرخ اقتصاد می‌چرخید که بنده اکنون بیکار نبودم، ۲۸ ساله هستم اما هنوز ازدواج نکرده‌ام راحت بگویم یعنی جیب من خالی است این روزها کسی به جوانی که جیبش خالی باشد دختر نمی‌دهد.

یکی از کسبه‌های بازار زنجان که می‌گفت کارهای متفاوتی را به دلیل رکود بازار عوض کرده از کار جدید خود که فروش ظروف مسی بود نیز چندان راضی نبود و خدا خدا می‌کرد تا کارش پا بگیرد و از ضررهای گذشته رهایی یابد.

وی افزود: کسی اکنون از کارش راضی نیست، روزی می‌شود که هیچ فروشی نداریم و چشم‌مان به در دوخته می‌شود تا یکی  در این مغازه را باز کند، درآمدها اکنون نسبت به سالهای گذشته کم اما هزینه‌ها چند برابر شده و واقعا زندگی کردن در این شرایط سخت است، جیب خالی مردم باعث شده تا بازار نیز از رونق بیفتد و چرخه اقتصاد نچرخد.  

این فروشنده که در ساخت و ساز مسکن نیز فعالیت داشته از وضعیت بد این بازار می‌گفت و تاکید می‌کرد که رکود در این حوزه سنگین‌تر از حوزه‌های دیگر است و از زمانی که آقای روحانی سر کار آمد بازار مسکن به کل به خواب رفت.

وی با گلایه از مسئولان نسبت به بی‌تفاوتی در رابطه با واردات عنوان کرد: در حرفه ما واردات مس از ترکیه کمر تولید کننده را می‌شکند، مسئولان اگر از دست‌مان نمی‌گیرند حداقل از پای تولید کننده داخلی نکشند.

یکی دیگر از کسبه زنجانی که در فروش لوازم برقی فعالیت داشت می‌گفت از سال ۸۷ وارد بازار شده است، او به رکود حاکم بر بازار اشاره کرد و شدت این رکود را مربوط به سه چهار سال گذشته دانست.

وی عنوان کرد: وقتی ساخت و ساز نباشد بیشتر کارها می‌خوابد، از طرفی وضعیت بد اقتصادی مردم چرخه اقتصاد را از چرخش انداخته، برخلاف اینکه گفته  می‌شود جنسی گران نشده اما در همین حرفه ما قیمت بیشتر لوازم چند برابر شده است.

این مرد ۴۵ ساله اضافه کرد: روزی می‌شود که فروش ما حتی به ۵۰ هزار تومان هم نمی‌رسد حال شما قیمت جنس و کرایه مغازه را هم در نظر بگیرید تا مشخص شود چقدر برای من باقی مانده است، ما در این چهار سال بهبودی در بازار ندیدیم متاسفانه وضعیت درست نشد.

حسن جعفری که در حرفه تولید کفش فعالیت دارد در زمینه وضعیت بازار، جیب مردم و چرخ اقتصاد چنین گفت: دو سه سال است وضعیت بازار ما بد شده و فروش نداریم و یا چک‌هایمان پول نمی‌شود و روز به روز وضعیت بدتر می‌شود، امیدوارم فکری به این وضعیت شود.

وی افزود: ۳۰ سال است در این حرفه فعالیت دارم در این ۳۰ سال سابقه نداشت این چنین رکودی در بازار حاکم باشد، ما نه تنها فروش تکی به مردم داریم بلکه به شهرستانها نیز به صورت عمده می‌فروشیم اما وضعیت هر دو خوب نیست جیب مردم خالی شده و قدرت خرید پایین آمده است.

جعفری بیان کرد: وضعیت بازار طوری شده که در پرداخت قسط‌های بانکی خود نیز دچار مشکل شده‌ایم، نمی‌دانم چه شده انگار یک بیماری به اقتصاد سرایت کرده و دست بردار نیست، ما کاسب قدیمی بازار هستیم اما با این شرایط هر لحظه امکان ورشکستگی وجود دارد.

حسین یکی از شهروندان زنجانی ۳۷ ساله دارای دو فرزند در پاسخ به این سوال که چرخ اقتصاد چگونه می‌چرخد گفت: دو فرزند دارم اما هنوز یک روز  کار می‌کنم و ۱۰ روز بیکارم، یک ماشین پیکان تقریبا فرسوده دارم با آن مسافرکشی می‌کنم تا شاید نانی برای خانه ببرم اما وضعیت مسافرکشی هم خوب نیست و بیتشر اوقات پول ماست و نان را به زور درمی‌آورم.

مرد ۳۴ ساله یکی از کسبه‌های بازار زنجان با بیان اینکه ۱۲ سال است در بازار فعالیت دارم، گفت: متاسفانه بازار از دو سال گذشته کاملا در رکود قرار گرفته، کاهش تورم را قبول داریم اما به چه قیمت؟ مسئولان فکری به حال این رکود حاکم بر بازار کنند مردم توانایی خرید ندارند همه چیز زنجیروار به هم وصل شده فرقی نمی‌کند بازاری باشد یا کارگر.

وی افزود: تمام صنوف همین مشکل را دارند و متاسفانه قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده است، یعنی هرچقدر جنس را ارزان می‌کنیم باز مردم توان خرید ندارند، بیشتر اوقات حتی یک فروش هم نداریم. همکاری در همین بازار ماهی یک و نیم میلیون تومان کرایه می‌دهد با این وضع چطور گذران زندگی کند.

این کسبه زنجانی تصریح کرد: چرخ اقتصادی اکنون پنجر شده نمی‌چرخد و یک پنچرگیری می‌خواهد تا با تعمیر آن دوباره این اقتصاد را به حرکت دربیاورد، در گذشته چرخ اقتصاد این چنین نبود یعنی ممکن بود کم باد باشد اما پنچر نبود.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر