logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۰
[ شناسه خبر : ۱۸۵۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در شورای هماهنگی دانشگاه‌های زنجان مطرح شد؛

مدیران دانشگاه‌ها حضور فعالانه‌تری در ارتباط با تشکل‌های دانشجویی داشته باشند

مدیران-دانشگاه‌ها-حضور-فعالانه‌تری-در-ارتباط-با-تشکل‌های-دانشجویی-داشته-باشند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی، واقعیتی هستند که علی‌رغم تعطیلی دانشگاه‌ها در چهارچوب‌های خود فعالیت می‌کنند، گفت: قاعده و انتظار بر این است که روسا و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها به صورت فعالانه‌تر در ارتباط، تعامل و اقناع‌سازی با تشکل‌ها حضور پیدا کنند.

به گزارش موج رسا; خدابخش مرادی نافچی امروز در جلسه شورای هماهنگی دانشگاه‌های استان زنجان اظهار داشت: مدیران دانشگاه‌ها باید ارتباط فعالانه‌تری با تشکل‌ها داشته و مسائل مربوط به دانشگاه را در داخل دانشگاه‌ها حل کنند و این مسائل به بیرون از دانشگاه کشیده نشود.

وی خاطرنشان کرد: بعضی مواقع، حس می‌شود که این تشکل‌ها توسط روسا و یا معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرند و مسائل درون دانشگاه به بیرون منتقل می‌شود.

مرادی با اشاره به آئین‌نامه تاسیس و راه‌اندازی خوابگاه‌های دانشجویی غیردولتی گفت: با توجه به محدودیت منابع دولتی، تحقق خوابگاه با سرمایه دولت، زمان‌بر خواهد بود.

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا آموزش‌ها مجازی شده و دانشجویان غیربومی، حضور کمتری دارند باید از این فرصت برای ساماندهی خوابگاه‌ها استفاده کرده و یا بخش خصوصی را برای توسعه خوابگاه‌های دانشجویی‌ وادار کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه دانشگاه‌ها اتاق فکر توسعه استان در حوزه‌های مختلف هستند، اظهار داشت: در شرایطی که جامعه دچار بحران یا مساله‌ای می‌شود شاید انتظار ما نیز بیشتر باشد اما انتظار این بود که دانشگاه‌ها در شرایط کرونا در کنار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته و بضاعت علمی و اندیشه‌های مختلف از جمله جامعه‌شناسی و روان‌شناسی را در این مسیر قرار داده و دانشگاه علوم پزشکی را بیش از این کمک کنند.

*‌ زنجان از استان‌های موفق کشور در مهار موج سوم کرونا بود

فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به ذکر نام زنجان به عنوان یکی از استان‌های موفق در مهار موج سوم کرونا از سوی مسئولان وزارت بهداشت و توسط رسانه‌های ملی گفت: علی‌رغم اینکه در پی تلاش‌های فراوان، بسیاری از مدیران استان از جمله خود بنده به کرونا مبتلا شدیم اما در مهار موج سوم کرونا موفق بودیم زیرا می‌دیدیم و می‌دانستیم که کوچکترین سهل‌انگاری منجر به رخ دادن فاجعه بزرگی می‌شود.

وی با بیان اینکه چند سناریو در موج سوم کرونا برای استان زنجان پیش‌بینی شده بود، اظهار داشت: اگر عملکردمان مانند اواخر آبان‌ماه می‌شد باید هفته‌ای حداقل 155 بستری و 132 فوتی داشتیم و اگر مانند پیک دوم عمل می‌کردیم باید هفته‌ای حداقل 131 بستری و 111 فوتی داشتیم در حالی که اکنون متوسط بستری هفتگی به 68 نفر رسیده که نشان می‌دهد موج سوم با موفقیت مهار شد.

حقیقی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که وارد پیک چهارم کرونا نشویم و پیک سوم را به تزریق واکسیناسیون منتهی کنیم، خاطرنشان کرد: این اتفاق بسیار سخت است اما می‌تواند بیفتد مشروط به اینکه همه مردم و مسئولین و کل جامعه، همراهی کامل با یکدیگر داشته باشند.

استاندار زنجان با بیان اینکه این تجربه موفق را در یوم‌العباس (هشتم محرم) داشتیم، گفت: در صورتی که این تلاش صورت نمی‌گرفت، می‌توانست منجر به فاجعه ملی شود ضمن اینکه انجام 2 تست کشوری به صورت پایلوت در استان زنجان نشان می‌دهد که این استان قابلیت نظم‌پذیری دارد.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد افراد مُسن و دارای بیماری مزمن در صورت ابتلا به کرونا بستری می‌شوند، اظهار داشت: مدیریت و کنترل سالمندان برای جلوگیری از پیک کرونا بسیار مهم است و در صورتی که بتوان این قشر را کنترل کرد بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

حقیقی گفت: در سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان زنجان مقرر شد 99 سایت در استان ایجاد شود تا بیش از 90 درصد روستاهای استان به اینترنت متصل شوند که تاکنون 70 سایت ایجاد شده و بقیه نیز تا دهه فجر با حضور وزیر ارتباطات، راه‌اندازی می‌شوند.

استاندار زنجان با اشاره به کاهش معنادار تعداد دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی اظهار داشت: برای این مهم باید هم راهکار کشوری و هم استانی داشته باشیم و هر کاری که در استان از دستمان برآید انجام می‌دهیم.

وی ابراز کرد: از روسا و اساتید دانشگاه‌ها انتظار می‌رود برای عبور از بحران کرونا بیش از پیش، مجموعه مدیریت استان را کمک و یاری کنند زیرا بخشی از عبور از پیک دوم را مدیون اطلاعاتی هستیم که اساتید دانشگاه‌ها در اختیار ما قرار دادند.

*‌ ریزه‌کاری‌های آموزش مجازی نیازمند توجه بیشتر است

یوسف ثبوتی، بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیز با اشاره به کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیردولتی گفت: برای مثال؛ تعداد دانشجویان دانشگاه صوفی رازی زنجان از یک هزار نفر در 10 سال گذشته، امروز به 50 نفر تقلیل پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: علت این کاهش این است که زمانی به دلیل پاسخ به تقاضای متولدان دهه 60 تعداد صندلی‌های دانشگاه‌ها افزوده شد اما وقتی سن دانشگاه آن نسل رد شد، صندلی‌ها خالی ماندند.

ثبوتی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تعداد صندلی‌ها امروز هر داوطلبی حتی اگر پاسخنامه سفید هم ارائه دهد در یکی از دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شود که این فشار زیادی بر روی دانشگاه‌های غیرانتفاعی تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه آموزش آنلاین به این وسعت، تجربه جدیدی در سطح کشور است، تاکید کرد: بسیاری از ریزه‌کاری‌ها از جمله تهیه و ارائه محتوا، ارتباط با دانشجو، برگزاری امتحانات و ارزیابی دانشجویان توسط اساتید حتی در بزرگترین دانشگاه‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد و باید واقع‌گرا باشیم چون تحصیل در آموزش عالی با اُفت مواجه شده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر