logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۳
[ شناسه خبر : ۱۷۸۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

۴۲ درصد مشاغل تا 2 سال آینده تغییر می‌کند/ عمر برخی خطوط تولیدی به پایان رسیده است

۴۲-درصد-مشاغل-تا-2-سال-آینده-تغییر-می‌کند-عمر-برخی-خطوط-تولیدی-به-پایان-رسیده-است
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تا دو سال آینده ۴۲ درصد مشاغل تغییر می‌کند که باید تحولات حاصل از انقلاب چهارم را جدی گرفته و به هشدارهای جهانی توجه کنیم.

به گزارش موج رسا; علی اوسط هاشمی امروز در جلسه شورای مهارت استان زنجان، اظهارداشت: با اتخاذ رویکردها و تدابیر درست در زمینه آموزش‌های مهارتی می‌توان به کاهش فقر کمک کرده و موجب ایجاد خوداشتغالی و صیانت از مشاغل فعلی شد.

وی با بیان اینکه در سند توسعه کشور ۵۰ درصد جهت‌گیری آموزش و پرورش و ۳۰ درصد جهت‌گیری وزارت علوم باید معطوف به مهارت باشد، افزود: به همین دلیل جامعه نیازمند انقلاب مهارت است چرا که دوران انقلاب چهارم صنعتی بسیار متفاوت بوده و جامعه نیازمند افراد با مهارت است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: امروز هر کس از یک وسیله هوشمند استفاده می‌کند، یعنی آشنا به جهان بوده و آینده ما همین حالا است که اگر خوب تدبیر نکنیم با خزان روبرو خواهیم شد.

معاون وزیر با اشاره به اینکه جهان امروز با وضعیت اضطراری در خصوص مهارت مواجه است و آثار آن دیده می‌شود، افزود: شکاف مهارتی اگر با انقلاب صنعتی همراه نشود، تبعات سنگینی خواهد داشت.

هاشمی خاطرنشان کرد: در کمترین زمان ماشین جای انسان را اشغال می‌کند و تنها انسان‌های توانمند می‌توانند مشاغل خود را اداره کنند، امروز انسان برخوردار از مدرک به درد این جامعه نمی‌خورد.

وی یادآورشد: تا ۵ سال آینده نیمی از توانمندی و ارزش ارزشگذاری بر اساس مهارت بوده و نباید به مهارت امروز مغرور بود چرا که بسیاری از مشاغل به واسطه اتوماسیون از بین خواهد رفت.

این مقام مسئول تصریح کرد: با شیوع بیماری کرونا بسیاری از مشاغل سنتی از بین رفت که این امر نشان دهنده عدم مهارتی بودن این نوع مشاغل است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عمر برخی خطوط تولیدی نیز به پایان رسیده و با مرگ تکنولوژی مواجه هستیم، افزود: ضروری است آموزش و پرورش و وزارت علوم در خود زمینه تغییر را فراهم کرده و انسان توانمند را تربیت کنند چرا که بیشترین آمار بیکاری جامعه مربوط به افراد تحصیل کرده است.

هاشمی برضرورت تغییر نگاه مردم به ارزش مهارت تاکید کرد و گفت: گفتمانی در سطح ملی شکل ندهیم که کارآیی لازم را نداشته باشد.

وی گفت: تا دو سال آینده ۴۲ درصد مشاغل تغییر می‌کند و به همین دلیل باید تحولات حاصل از انقلاب چهارم را جدی گرفته و به هشدارهای جهانی توجه کنیم.

این مقام مسئول بیان داشت: نیاز به اجماع گروه‌های مرجع و جریان ساز داریم که شورای مهارت می‌تواند این وظیفه را به خوبی انجام دهد اما صرف نگرش دولتی  به این نیاز پاسخگو نخواهد بود.

رئیس سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه امروز نیازمند حمایت بخش خصوصی در زمینه مهارت هستیم و یکی از رسالت‌های آموزش و پرورش پیگیری آموزش‌های مهارتی برای آینده است، بیان داشت: آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای مغفول مانده و به آن توجه نشده است

وی برضرورت تشکیل کمیته برای سند توسعه مهارت استان زنجان تاکید کرد و گفت: سند توسعه استان زنجان نیازمند چکش‌کاری و بازنگری جدی است.

این مقام مسئول با اشاره به ظرفیت‌های مهارتی استان زنجان، گفت: زنجان می‌تواند پایلوت سنجش مهارت و دپارتمان ملی خودروهای سنگین باشد.

معاون وزیر برضرورت استفاده از ظرفیت استان زنجان برای برگزاری مسابقات ملی مهارت تاکید کرد و گفت: زمینه راه‌اندازی شهرک مهارت در استان زنجان با استفاده از ظرفیت شرکت شهرک‌های صنعتی فراهم شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر