logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۲
[ شناسه خبر : ۱۷۵۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
استاندار زنجان:

مشکل تعهدات ارزی تولیدکنندگان به زودی حل می‌شود

مشکل-تعهدات-ارزی-تولیدکنندگان-به-زودی-حل-می‌شود
استاندار زنجان گفت: ارزش هر تُن کالای صادراتی این استان 1725 دلار بوده که بیش از 6 برابر متوسط کشوری است و ارزش هر تُن کالای وارداتی نیز 800 دلار و به میزان نصف کشور است.

به گزارش موج رسا; فتح‌اله حقیقی امروز در جلسه مشترک کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری و کارگروه توسعه صادرات استان زنجان اظهار داشت: بخش عمده واردات استان زنجان مواد خام بوده و 75 درصد صادرات استان نیز مربوط به شمش روی است که نشان می‌دهد خام‌فروشی نداشته و واردات به ارزش افزوده تبدیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال 220 میلیون دلار صادرات برای استان زنجان هدفگذاری شده بود که در 6 ماهه اول سال 100 میلیون دلار آن محقق شد.

حقیقی با اشاره به کاهش 34 درصدی صادرات کل کشور و 11 درصدی زنجان تصریح کرد: پایین بودن معنادار کاهش صادرات زنجان نسبت به میانگین کشور نشان می‌دهد که زنجان عملکرد موفقی در این زمینه داشته است.

استاندار زنجان گفت: از سال 97 تاکنون نه تنها هیچ واحدی به واحدهای تولیدی تعطیل استان اضافه نشده بلکه سال گذشته 11 واحد تعطیل نیز به چرخه تولید بازگشتند.

وی اظهار داشت: سال گذشته 7 واحد تولید با بیش از 3 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسید و واحدهایی که امسال طبق برنامه به بهره‌برداری می‌رسند، حجم سرمایه‌گذاری آن‌ها بیش از 4 هزار میلیارد تومان است.

حقیقی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، استان زنجان رتبه اول کارگروه تسهیل و رفع موانع کشور را داشته و همچنین رتبه اول سرمایه‌گذاری خارجی کشور نیز متعلق به این استان است و زنجان جایگاه بسیار خوبی در بخش کشاورزی در کشور دارد.

وی با اشاره به مشکل بازگشت ارز حاصل از صادرات، گفت: تولیدکنندگان استان به‌ویژه در حوزه سرب و روی، مواد اولیه را وارد کرده و با تبدیل به ارزش افزوده، صادر می‌کردند.

حقیقی افزود: بانک مرکزی در سال 98 دستورالعملی صادر کرد که تعهدات ارزی باید به کل ارزش افزوده، شامل شود که منطقی نبود.

وی اظهار داشت: بر این اساس پیشنهاد دادیم پس از کسر هزینه‌ها تعهد ارزی به مابه‌التفاوت ارزش واردات و صادرات، اختصاص یابد که با پیگیری‌های فراوان منجر به صدور دستور رئیس‌جمهوری، معاون اول و وزیر کشور شد و اکنون در حال حل شدن است.

استاندار زنجان با اشاره به تدوین منظومه روستایی برای تمام روستاهای استان و ابلاغ آن به شهرستان‌ها گفت: این منظومه‌ها شامل سند اشتغال و سند توسعه روستایی است.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های مهم استان زنجان گفت: این کم‌لطفی بود که زنجان پایانه صادراتی فرش نداشته باشد.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک 15 مهرماه، روز ملی روستا و عشایر گفت: روستاییان وعشایر در دوران انقلاب و بعد از آن یار و مددکار نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و امروز نیز رسالت خود را در دوران کرونا به نحو شایسته ایفا می‌کنند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر