logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۷
[ شناسه خبر : ۱۵۹۹۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
با وجود شناسایی 200 گونه گیاه خودرو؛

گیاهان دارویی زنجان ظرفیت فراموش شده اقتصادی

گیاهان-دارویی-زنجان-ظرفیت-فراموش-شده-اقتصادی

توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان ظرفیتی فراموش شده است که می‌تواند زمینه کارآفرینی و رونق اشتغال را در جوامع محلی فراهم کند.

به گزارش موج رسا; استان زنجان به دلیل برخورداری از وضعیت اقتصادی مطلوب، تنوع آب و هوایی و بارش‌های متناوب دارای انواع گیاهان خودرو و دارویی است که به عنوان یکی از رویشگاه‌های این نوع گیاهان محسوب می‌شود.

 *تنوع گیاهان خودرو و دارویی در استان زنجان

تنوع گیاهان خودرو و دارویی در استان زنجان زیاد بوده و هرساله با آغاز فصل بهار از این گیاهان برداشت می‌شود تا از این ظرفیت اقتصادی استفاده شود.

این گیاهان به عنوان ظرفیت‌های اقتصادی محسوب می‌شوند که در حالی که کشور وابسته به اقتصاد نفتی است از آن برای افزایش توانمندی و جهش اقتصادی استفاده کرد، امری که باید مورد توجه مسئولان ذیربط بوده و تقویت چنین منابع مهمی را در دستور کار داشته باشند.

در دهه‌های اخیر اگر چه گام‌های کوچکی برای استفاده از این صنعت و فرآوری گیاهان دارویی در کشور برداشته شده است اما هنوز زنجان به عنوان یکی از رویشگاه‌های این نوع گیاهان از آن بی‌بهره است در صورتی که عدم توجه به این ظرفیت می‌تواند خطر انقراض گیاهان دارویی را افزایش دهد.

گیاهان دارویی با داشتن انواع ویتامین‌ها دارای خواص درمانی بوده و از آنها برای درمان انواع بیماری در کشور استفاده می‌شود و خواص این گیاهان در بهبود شرایط بیماران موجب شده تا این نوع گیاهان بیش از گذشته مورد توجه باشند.

تنوع و رویش طبیعی بیش از 200 گونه گیاه دارویی در استان زنجان امکان کشت این نوع محصولات را برای استان زنجان فراهم کرده است چرا که این گیاهان دارای ارزش صادراتی بالا بوده و نیاز نداشتن به آبیاری و خاک مرغوب می‌تواند زمینه تولید و اشتغالزایی را در استان فراهم کند.

زنجان دارای انواع گیاهان دارویی از جمله آویشن، اسطوخودوس، بادرنجبویه، سنبل‌الطیب، نعناع، گل محمدی، زعفران، رازیانه، زیره سبز، موسیر و به لیمو است که می‌توان از این ظرفیت برای توسعه گیاهان دارویی استفاده کرد.

 *شرایط اقلیمی مساعد زنجان برای کشت گیاهان دارویی  به گفته کارشناسان استان زنجان دارای شرایط اقلیمی مساعد و مناسب در زمینه کشت و تولید گیاهان دارویی است که می‌توان با توسعه کشت این نوع محصولات، ارائه آموزش‌های لازم به بهره‌برداران، ارائه مشاوره و برگزاری کلاس‌های ترویجی به توسعه آن پرداخت.  سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این زمینه به خبرنگار موج رسا، گفت: اولویت اصلی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان توسعه گیاهان دارویی و توسعه گلخانه‌ها است.

مظفر یوسفی‌پور با بیان اینکه زمینی به 500 هکتار برای کشت گیاهان دارویی در استان زنجان در نظر گرفته شده است، افزود: تا کنون با کشت 548 هکتار از برنامه در این زمینه جلوتر هستیم.

وی گفت: عمدتا محصولاتی همچون گل محمدی، زیره سبز و زعفران در استان زنجان کشت می‌شود که گل محمدی بیشترین مساحت را به خود اختصاص داده است.

این مسئول افزود: امسال 35 میلیون تومان یارانه نهال گل محمدی برای توسه گیاهان دارویی در نظر گرفته شده تا به توسعه این محصول پرداخت.

 *توجه سرمایه‌گذاران به ظرفیت‌های زنجان

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه امروز جلسه‌ای با سرمایه‌گذارانی از تهران و استان زنجان برگزار شد، افزود: در صورت توافق‌های لازم در 500 هکتار از زمین‌های استان طرح گیاهان دارویی اجرا می‌شود.

یوسفی‌پور بیان داشت: برای این منظور زمین‌های پایاب سد فیله خاصه و دو سد در شهرستان زنجان شناسایی و حقابه آن از سوی سازمان امور آب مشخص شده است تا سرمایه گذاران برای اجرای کشت و توسعه گیاهان دارویی اقدام کنند.

وی گفت: شرکت‌های پشتیبان برای تامین نهاده‌های کشاورزی و فرآوری گیاهان دارویی تشکیل می شود تا صفر تا صد تولید تا فرآوری این نوع گیاهان در استان انجام شود.

این مسئول از تشکیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی با حضور شرکت‌های سرمایه گذاری خبرداد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی برای تولید انبوه گیاهان دارویی فعالیت می‌کند.

 *در زمینه صادرات گیاهان دارویی برنامه‌ریزی نشده است

سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بیان داشت: در زمینه صادرات گیاهان دارویی هنوز برنامه‌ریزی نشده است چرا که هنوز فرآوری محصولات محقق نشده است.

استان زنجان با وجود اینکه در زمینه کشت و فرآوری گیاهان دارویی فعال است اما هنوز به جایگاه واقعی خود در بازار کشور دست نیافته و خام فروشی این محصولات موجب شده تا زمینه اشتغالی در این زمینه فراهم نشود.

کشت گیاهان دارویی بهترین جایگزین برای کشت‌های پر آب محسوب می‌شود که در شرایط بحران آب در کشور می توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر