logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۳
[ شناسه خبر : ۱۵۲۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی پاسخ می‌دهد؛

پیش‌بینی وضعیت بازارهای اقتصادی در سال جدید/ کدام بخش اقتصادی در سال جدید رونق می‌گیرد

پیش‌بینی-وضعیت-بازارهای-اقتصادی-در-سال-جدید-کدام-بخش-اقتصادی-در-سال-جدید-رونق-می‌گیرد

کارشناس مسائل اقتصادی با توجه به شرایط موجودT پیش‌بینی سال آینده وضعیت بازارهای اقتصادی ایران را ارائه کرد.

 حسین محمودی اصل امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: بازارهای اقتصادی جهانی و ایران تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و در مقطعی هم در هفته گذشته تا 250 میلیارد دلار ارزش سهام شرکت‌های آمریکا کاهش یافت.

وی افزود: کاهش نرخ بهره بانکی از 1.75 صدم به 1.25 صدم از سوی آمریکا نشان از عمق رکود بازارهای اقتصادی را در آینده نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه با ادامه چنین وضعیتی قیمت مواد معدنی، فولاد و نفت نیز تحت تاثیر قرار گرفته و مصرف مواد اولیه رو به کاهش می‌رود، افزود: این امر موجب می شود تا اقتصاد جهان نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گیرد.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران نیز که به اقتصاد جهان وابسته است تحت تاثیر چنین تغییراتی قرار گرفته و بسیاری از کسب‌و‌کارها از جمله کسب‌و‌کارهای خدماتی که نیاز به حضور فیزیکی مردم دارد دچار مشکل می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: پیش‌بینی می‌شود صادرات نیز که در حال حاضر با ملاحظه بسیاری انجام می‌‍‌‌شود، رو به کاهش رفته و این موضوع در رشد اقتصادی کشور تاثیر بگذارد.

محمودی اصل با اشاره به اینکه از طرف دیگر طبیعی است که بازارهای فیزیکی دچار مشکل شده و بازارهایی که امکان دور کاری و خرید اینترنتی دارند با بازدهی بهتری مواجه شوند، افزود: در چنین وضعیتی شاهد رونق بورس خواهیم بود که دارای ظرفیت آنلاین است.

وی با بیان اینکه بازارهای خودرو، ارز و طلا نیز که نیازمند حضور فیزیکی مردم است دچار رکود می‌شود، ادامه داد: بازار سرمایه در چنین شرایطی رونق می‌یابد اگر چه شاید دو سه ماهی میزان تولید ناخالص ملی جهان کاهش یابد که ایران نیز از این امر تاثیرپذیر خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به وابستگی 40 درصدی اقتصاد ایران به بخش خدمات، ادامه داد: امیدواریم دولت تدابیری بیندیشد که مشکلات کمتری در کشور را شاهد باشیم.

محمودی اصل با بیان اینکه برخی کسب و کارها از جمله دستفروشی در ایران ثبت نشده و دایره خدمات‌رسانی دولت قرار نگرفته و حمایت نمی‌شوند، افزود: برای کاهش تورم باید دولت برنامه ارائه کرده و کمک‌های نقدی و غیر نقدی به ویژه از سوی صندوق توسعه می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با اتمام بیماری کرونا از اول اردیبهشت ماه شاهد بازگشت به حالت عادی شده و مشکلات کشور برطرف شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر