logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۹
[ شناسه خبر : ۱۵۰۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی:

پیش‌بینی فرار مالیاتی 50 هزار میلیارد تومانی در کشور/ برخی معافیت‌ها مسیری برای فرار مالیاتی هستند

پیش‌بینی-فرار-مالیاتی-50-هزار-میلیارد-تومانی-در-کشور-برخی-معافیت‌ها-مسیری-برای-فرار-مالیاتی-هستند

کارشناس مسائل اقتصادی‏ از پیش‌بینی فرار مالیاتی 50 هزار میلیارد تومانی در کشور خبر داد.

حسین محمودی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به موضوع فرار مالیاتی در کشور اظهار کرد: براساس پیش بینی‌ها حدود 50 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد و 40 هزار میلیارد تومان نیز معافیت مالیاتی داریم.

وی با بیان اینکه بخشی از این معافیت مالیاتی مربوط به مسیری برای فرار مالیات است، ابراز کرد: به فرض مثال در مناطق آزاد شرکتی تاسیس و عملیات اصلی در سرزمین اصلی صورت می‌گیرد تا از معافیت مالیاتی استفاده کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه اگر قوانین مالیاتی فعلی اجرا شود، می‌توانیم حدود دو برابر مالیات فعلی را اخذ کنیم، خاطرنشان کرد: ما در کشور در خصوص شناسایی هم مشکل داریم به عبارتی سامانه های ما آماده نیست، به فرض مثال برای مالیات برعایدی ثروت سامانه ها آماده نیست.

وی با تاکید بر اینکه سامانه املاک و خودرو باید آماده شده و نقل و انتقالها رصد شود، گفت: متاسفانه این اتفاقات و آماده نبودن سامانه‌ها باعث می‌شود تا ما در اخذ مالیات دچار مشکل شویم و همیشه سعی کنیم مالیات را از کارمندان و قشرهایی که در دسترس هستند، بگیریم.

محمودی‌اصل با بیان اینکه کسانی که فرار مالیاتی دارند از دایره نظارت خارج هستند، تصریح کرد: شناسایی پایه‌های جدید مالیاتی بسیار اهمیت دارد، از طرف دیگر ما باید توجه کنیم که مالیات فقط اخذ درآمد نیست بلکه در بسیاری از کشورها به عنوان کنترل کننده و تنظیم کننده است.

وی بیان کرد: با مالیات جلوی ثروتمندتر شدن عده‌ای گرفته می‌شود تا جلوی فقیرتر شدن عده‌ای دیگری گرفته شود، یعنی به فرض مثال مالیات اجازه نمی‌دهد تا سوداگران قیمت مسکن را با دلالی سه برابر کنند بدون اینکه هیچ مالیاتی بدهند.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: همان هایی که از طریق دلالی قیمت ها را جابه‌جا می‌کنند، روز به روز ثروتمندتر می‌شوند در حالی که هیچ کار مفیدی انجام نمی‌دهند بنابراین مالیات می‌تواند این سوداگری را کنترل کند. در همه دنیا تجربه شده که اگر قیمت کالایی مانند ملک در مدت کوتاهی دو برابر شد، گاه بیش از 80 درصد آن را به عنوان مالیات دریافت می‌کنند و چون سیستم‌ها شفاف و قابل رصد بوده اشخاص به راحتی قابل شناسایی و رصد هستند.

وی با بیان اینکه کشور باید به سمت درآندهای مالیاتی پیش برود، تصریح کرد: البته باید توجه داشت که مالیات مازاد از کارمندان و قشر حقوق بگیر نگیریم و اجازه ندهیم افرادی در این فضا بدون پرداخت مالیات درآمدهای میلیاردی را صاحب شده و از جیب مردم به سرمایه‌های خود اضافه کنند.

//س  

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر