logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۸
[ شناسه خبر : ۱۱۲۶۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

شهرسازی در ژنو 10 برابر ارزان‌تر از زنجان است/ سالانه 20 میلیارد برای ترمیم آسفالت در زنجان هزینه‌ می‌شود

شهرسازی-در-ژنو-10-برابر-ارزان‌تر-از-زنجان-است-سالانه-20-میلیارد-برای-ترمیم-آسفالت-در-زنجان-هزینه‌-می‌شود

عضو شورای شهر زنجان با اشاره به هزینه‌های زیاد شهرسازی در زنجان گفت: شهرسازی در ژنو 10 برابر ارزان‌تر از زنجان است‏.

حمیدرضا حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه گفته‌های بنده درخصوص معماری و شهرسازی ژنو به معنای این نیست که از آنها تقلید کنیم، اظهار کرد: معماری و شهرسازی ایران مختص خود یعنی ایرانی اسلامی است، بنابراین تاکید بنده بیشتر روی استفاده از تکنیک‌های شهرسازی آنها بوده که سبب کاهش هزینه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه برداشتی که ما در این سفر داشتیم، ساده‌سازی موجود در ژنو بود، ابراز کرد: به فرض مثال هرجایی سنگ فرش انجام نشده و حتی در بیشتر مناطق پیاده‌روهایشان نیز آسفالت بود و در برخی مناطق نیز همان زمین خاکی بدون مشکل حفظ شده بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه ترمیم آسفالت معابر بلافاصله بعد از تخریب به چشم می‌زد، خاطرنشان کرد: نگهداری و ظرافت در اجرا مورد توجه مدیریت شهری ژنو قرار گرفته بود و به نظرم آنچیزی که هزینه‌های مدیریت شهری را در این شهر ارزان کرده بود، عدم وجود کنده‌کاریها است.

وی با بیان اینکه استفاده از مصالح و تجهیزات ارزان قیمت به خصوص در پارکها از دیگر موارد قابل توجه در این شهر بود، عنوان کرد: این عوامل سبب شده تا شهرسازی در ژنو ارزان‌تر باشد.

حمیدی با اشاره به اینکه عدم ایجاد اختلاف ارتفاع از دیگر موارد مهم است، گفت: این عدم ارتفاع سبب شده تا مناسب‌سازی راحت‌تر و ارزان‌تر اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه توجه به حمل و نقل عمومی نیز اداره شهر را ارزان می‌کند، خاطرنشان کرد: شاید بتوانم اینطور بگویم که شهرسازی در شهری مانند ژنو 10 برابر ارزان‌تر از زنجان است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه ما سالانه هزینه‌های زیادی را برای تعویض جداول می‌کنیم، اظهار کرد: ما سالانه کلی هزینه برای ترمیم آسفالت و پیاده‌روسازی انجام می‌دهیم به طوری که سال گذشته هفت میلیارد تومان برای پیاده روسازی هزینه کردیم و سالانه 20 میلیارد تومان نیز صرف ترمیم آسفالت می‌کنیم و دائم در حال ترمیم، ترمیم‌های گذشته هستیم.

وی با بیان اینکه هزینه‌های زیادی برای احداث پارک انجام می‌دهیم، عنوان کرد: جدول‌کشی در شهر علاوه بر تحمیل هزینه مشکلاتی را نیز برای شهر ایجاد می‌کند.

حمیدی با اشاره به اینکه برخی از افزایش هزینه‌ها مربوط به طولانی شدن پروژه‌های عمرانی است، عنوان کرد: وقتی که پروژه ما طولانی می‌شود، هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابد. چون مطالعات ما قبل از اجرا دقیق نیست به همین دلیل هزینه‌ها افزایش یافته و ما در حین اجرا به مشکلاتی برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه‌ها به خاطر تاخیر در تکمیل پروژه در پل سیدالشهداء زنجان پررنگ بود، گفت: افزایش هزینه‌های این پل به خاطر عدم انجام مطالعات دقیق بود. ما در پل امام حسن مجتبی(ع) هم مطالعات کافی را انجام دادیم و همچنین مدل مالی مناسبی برای برای تکمیل پروژه تعریف کردیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان تصریح کرد: اگر پل امام حسن مجتبی(ع) 6 ماه دیرتر افتتاح می‌شد، هزینه‌های پروژه‌ها را 50 درصد افزایش می‌داد که ما با برنامه‌ریزی مناسبی یک اقدام خوبی در این زمینه انجام داده و پروژه را سرموعد افتتاح می‌کنیم.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر