logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰
[ شناسه خبر : ۱۰۴۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

مردم از مصرف هر گونه قارچ‌های خودرو و فله‌ای خودداری کنند

مردم-از-مصرف-هر-گونه-قارچ‌های-خودرو-و-فله‌ای-خودداری-کنند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به خطرات مصرف قارچهای سمی گفت: مردم از مصرف هر گونه قارچ‌های خودرو و فله‌ای خودداری کنند.

محمدرضا صائینی در گفتوگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به خطرات مصرف قارچهای سمی اظهار کرد: با توجه به آغاز بارشهای بهاری و احتمال رویش قارچهای خودرو و سمی در مناطق مختلف از جمله کوه‌ها، باغها، پارکها، مزارع و باغچه‌های منازل و خطرات مسمومیت ناشی از مصرف قارچهای سمی که در بهار سال گذشته نیز سبب مسمومیت و فوت تعدادی از هموطنان‌مان در برخی از استانها گردید، نیاز است که هم استانی‌ها مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

وی افزود: مردم از مصرف هر گونه قارچ خودرو و قارچ‌هایی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند خودداری کنند و فقط قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌ بندی‌های دارای علام سیب سلامت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت عرضه می‌شوند، تهیه و مصرف کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه مردم به توصیه‌های افراد عادی در خصوص تشخیص قارچهای خوراکی توجه نکنند، عنوان کرد: شناسایی قارچهای خوراکی از قارچهای سمی بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، بو، رنگ و مزه امکان‌پذیر نیست.

وی بیان کرد: پختن قارچها یعنی کباب کردن، آب پز کردن، بخار پز کردن و سرخ کردن سبب از بین رفتن سم قارچ نمی‌شود، بنابراین لازم است که مردم از مصرف قارچهای خودرو به صورت خام یا پخته خودداری کنند.

صائینی تصریح کرد: مصرف قارچها توسط پرندگان و سایر حیوانات نشان دهنده غیرسمی بودن قارچها برای انسان نیست.

وی با توصیه به مراجعه به مراکز درمانی در صورت مصرف و بروز برخی علائم گفت: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی(تهوع، استفراغ و اسهال) پس از مصرف قارچ سریعا به مراکز درمانی و بیمارستانها مراجعه و از خود درمانی پرهیز شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اظهار کرد: سال گذشته در استان زنجان مصرف این گونه قارچها مشکلات کبدی برای برخی از هم‌استانی‌ها شد که حتی مجبور به اعزام بیماران به سایر استانها شدیم.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر