logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۴
[ شناسه خبر : ۳۷۴۲۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
سدی که نبود اعتبار ایجاد کرد؛

پری، چشم‌انتظار آب

پری،-چشم‌انتظار-آب
طرح آبیاری قطره‌ای روستای پری در مرحله پایانی است تا به بهره‌برداری برسد که متاسفانه به دلیل نبود بودجه امکان ادامه کار و ایجاد رسوب‌گیر وجود ندارد و کشاورزان چشم‌ به راه به ثمر رسیدن این پروژه هستند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در گذشته‌های نه چندان دور آبیاری باغات، درختان و زمین‌های کشاورزی به صورت غرقابی آبیاری می‌شد که این امر سبب هدر رفت آب می‌شد و این امکان در مناطقی که در آن‌ها کم آبی وجود داشت میسر نبود.

بیشتر بخوانید

از طرفی آبیاری غرقابی سبب شسته شدن و از بین رفتن املاح خاک می‌شود و سطح هموار و صاف زمین را شسته و به سطوح ناهموار و ناصاف تبدیل می‌کند که برای بازگرداند به حالت اولیه نیازمند هزینه‌های گزاف برای کشاورزان است.

این شیوه آبیاری در مناطق و زمین‌هایی که شیب‌دار هستند راه و روش مناسبی نبود، چرا که آب در قسمت شیب تند به سرعت در حرکت بود و درختان به سختی آبیاری می‌شدند و در قسمت پایین نیز آب از قسمت مورد نظر سرریز می‌شد و هدررفت آب در روش غرقابی بیشتر می‌شد.

طی دهه‌های اخیر با روش‌های نوین آبیاری هدر رفت آب به کمترین اندازه خود رسیده و املاح زمین‌های کشاورزی حفظ شده و آبیاری در هر شرایط و در هر سطحی از زمین را امکان‌پذیر کرده است.

نیاز به نیروی انسانی کم، بازدهی بالا، امکان انتقال کود با آب به پای درختان و .... چند نمونه از مزایای فراوان آبیاری قطره‌ای است.

ویژگی‌ها و مزایای آبیاری قطره‌ای کشاورزان مناطق مختلف را بر آن داشت تا از این روش در آبیاری باغات و زمین‌های خود استفاده کنند.

در این میان کشاورزان روستای پری ماهنشان تمایل فراوانی جهت تغییر شیوه آبیاری غرقابی به شیوه آبیاری قطره‌ای داشتند و به کمک گروه‌های جهادی اقدام به تغییر نمودند.

این طرح تغییر که طرح ۲۰ میلیاردی نام داشت با تامین هزینه‌ها از طریق دولت و مردم‌یار جمع‌آوری شد و پیشرفت قابل توجهی در کار ایجاد شد.

ولی متاسفانه اکنون به دلیل کمبود بودجه طرح مورد نظر به بهره‌برداری نرسیده و کشاورزان همچنان چشم به راه به ثمر رسیدن این پروژه هستند.

مجید قنبری، رئیس شورای روستای پری در این باره گفت: اجرای طرح ۲۰ میلیاردی نیازمند تامین بودجه است که ما در مرحله آخر این طرح هستیم و برای اجرای رسوب‌گیر نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان بودجه هستیم تا طرح به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۹ با تشکیل گروه جهادی شروع به خدمت‌‌رسانی کردیم بنابراین مشکلات را به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دسته‌بندی کردیم که بر اساس اولویت به پیگیری آن اقدام کنیم.

رئیس شورای پری افزود: یک سال طول کشید تا ما جواز آب کشاورزی (حق آبه) دریافت کنیم و بعد از یک سال سختی جواز حق آبه با حجم ۱۱۲ لیتر بر ثانیه را دریافت کردیم.

وی عنوان کرد: اجرای این طرح آبیاری قطره‌ای نیازمند هزینه‌هایی بالغ بر ۲۰ میلیارد بود که تامین آن کار بسیار دشواری بود که اداره جهاد کشاورزی قسمتی از این مبلغ را تامین می‌کرد.

قنبری بیان کرد: برای اجرای این طرح ۴ میلیارد تومان از بنیاد علوی وام و ۲ میلیارد دیگر نیز به صورت بلاعوض از این نهاد دریافت کردیم.

وی مطرح کرد: ۴ میلیارد از هزینه‌های مورد نظر را نیز کشاورزان پرداخت کردند و بیش از ۷ میلیارد نیز از طرف دولت تامین بودجه شدیم.

رئیس شورای روستای پری تصریح کرد: بنای این طرح بر آن بود که یک هزار هکتار از زمین‌های روستای پری آبیاری قطره‌ای شود که بالای ۱۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری شد.

وی افزود: اگر این طرح تکمیل شود میزان بازدهی محصول نیز چهار برابر خواهد شد که باعث توسعه روستا و بالا رفتن کشاورزان و اشتغال‌‌آفرینی برای تعداد بیشتری از افراد خواهد بود.

قنبری بیان کرد: طرح اجرا شده، یک نقص دارد که آن هم نبود رسوب‌گیر برای جمع‌آوری زباله‌ها و رسوب‌های موجود در آب است که در صورت تامین بودجه این رسوب‌گیر اجرا شده و بعد از تامین بودجه با فاصله زمانی ۱۰ روز طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی عنوان کرد: این طرح ثقلی بوده یعنی بدون هیچگونه برق و تامین انرژی قابل استفاده است.

رئیس شورای پری عنوان کرد: اگر این طرح به بهره‌برداری برسد مصرف آب کشاورزی نیز صرفه‌جویی خواهد شد و راندمان کار ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: از دیگر مزایای این طرح این است که در صورت بهره‌برداری مهاجرت معکوس در روستا اتفاق خواهد افتاد و باعث ایجاد اشتغال برای جوانان خواهد شد.

ادریس ولی‌زاده، دهیار روستای پری در این باره گفت: ما برای تامین بودجه باقیمانده از نهاد‌های مختلف پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: در پاسخ به پیگیری‌ها با پاسخی به ما داده شد که تامین بودجه باقیمانده باید از طریق خودیاری دریافت شود‌.

دهیار روستای پری عنوان کرد: در حالی که این طرح مبلغ ۴ میلیارد تومان از طریق خودیاری مورد حمایت مردم واقع شده بود‌.

وی تاکید کرد: ما تامین مابقی بودجه را از نهاد‌های شهر ماهنشان پیگیری کرده‌ایم و در جلسه‌ای که در فرمانداری شهرستان ماهنشان با حضور استاندار برگزار شده بود مشکل را مطرح کردیم.

ولی‌زاده خاطر نشان کرد: مسئولان طی جلسه برگزار شده قول پیگیری و مساعدت داده‌اند.

با این حال امید است با رفع مشکل و محدودیت این طرح و به ثمر رساندن آن کشاورزی را در منطقه گسترش دهیم و باعث تولید چند برابری محصولات کشاورزی شده و زمینه ایجاد مهاجرت معکوس فراهم شود و روستاها بیش از پیش به عنوان قطب تولید شناخته شوند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر