logo
امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۵
[ شناسه خبر : ۳۶۸۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

برای گسترش تولید نان کامل در استان تلاش می‌کنیم

برای-گسترش-تولید-نان-کامل-در-استان-تلاش-می‌کنیم
رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت: در حال حاضر، نان کامل در ۶ واحد نانوایی در شهر زنجان تولید می‌شود و برای گسترش و اجرای کامل این برنامه در نانوایی‌های داوطلب، تلاش می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی زنجان نقدی رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: با توجه به اینکه نان به عنوان غذای اصلی در سفره ما ایرانیان می‌باشد، از اقدامات مداخله‌ای مهم در جهت ارتقاء سلامت شهروندان، بهبود کیفیت نان در زنجیره گندم، آرد و نان است که با کاهش درصد سبوس‌گیری و جنین‌گیری از گندم در تولید آرد کامل و ترویج تولید آرد کامل و مصرف نان کامل پیگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه پیرو ابلاغ دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ با تشکیل کمیته فنی بهبود نان پیگیر کاهش سبوس‌گیری در تولید آرد بود و در نیم سال دوم ۱۴۰۲ با مصوبه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، تولید آرد و نان کامل را با طرح موضوع در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، بانوان وخانواده استانداری و تبیین شیوه‌نامه تولید آرد ونان کامل در کارگروه گندم، آرد ونان استان پیگیر شد.

رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، افزود: با برگزاری ۳ کمیته پیگیری و پیاده‌سازی تولید نان کامل استان به ریاست نماینده تام الاختیار استاندارزنجان(معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری) و حضور دستگاه‌های ذینقش با توجه به وضعیت موجود تصمیمات لازم اتخاذ و با تعیین کارخانه تولید آرد کامل و نانوایان داوطلب پخت نان کامل و آموزش نانوایان طبق شیوه نامه، تولید نان کامل در ۳ واحد نانوایی لواش پزی و ۳ واحد سنگک پزی در شهر زنجان در فروردین ماه آغاز شد.

وی اظهار کرد: در کمیته مذکور، برنامه عملیاتی تولید نان کامل در راستای گسترش تولید نان کامل و تعیین قیمت آن و نظارت مستمر بر اجرای کامل برنامه در نانوایی‌های داوطلب انجام خواهد گرفت .

 نقدی با بیان اینکه آرد کامل یا آرد تمام دانه، از اجزای کامل گندم شامل آندوسپرم (مغز)، جوانه و سبوس (۲-۶ درصد) تولید می شود، گفت: این آرد دارای فیبر فراوان، ریز مغذی‌ها مثل آهن، کلسیم، روی، فسفرو ویتامین‌های گروه Bمی باشد.

وی در ادامه به تعریف نان کامل پرداخت و اظهار کرد: نان کامل از آرد کامل یا تمام‌دانه تولید می‌شود و نانی تیره با بوی مطبوع و با ماندگاری بیشتر است که درتولید آن، فرآیند تخمیر به طور کامل با خمیرمایه یا خمیرترش، در زمان مناسب (۱ الی ۳ ساعت) و دمای مناسب(۲۵ الی ۴۵ درجه سلسیوس) صورت می‌گیرد.

رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: در صورتیکه تخمیر در شرایط مناسب صورت نپذیرد، فیتات و اگزالات موجود، باعث کاهش جذب املاحی مثل آهن خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نان کامل در دمای کمتر و زمان طولانی‌تری نسبت به نان سفید پخت می‌شود، افزود: وجود فیبر بیشتر در نان کامل باعث ایجاد سیری زودرس و کاهش جذب قند و کلسترول در دستگاه گوارش و پیشگیری از چاقی شده و از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌های گوارش بویژه سرطان کولون پیشگیری می‌کند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر