logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۸
[ شناسه خبر : ۹۹۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
در گفت‌وگو با موج رسا مطرح شد

دلیل اصلی آشفتگی بازار خودرو چیست؟/ 3 ابزاری که دولت برای کنترل بازار خودرو ‏در دست دارد

دلیل-اصلی-آشفتگی-بازار-خودرو-چیست؟-3-ابزاری-که-دولت-برای-کنترل-بازار-خودرو-‏در-دست-دارد

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به دلایل اشفتگی بازار خودرو اشاره ‏کرد و خواستار توجه جدی دولت به این بازار شد.‏

فریدون احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به وضعیت آشفته بازار خودرو ‏اظهار کرد: امروز ظهر اعضای کمیسیون صنایع جلسه‌ای را با وزیر ‏صمت در خصوص بازار خودرو خواهند داشت.‏

وی با بیان اینکه آشفته بازار خودرو دلایل متعددی دارد، ابراز کرد: تحریم آخرین دلیل این ‏آشفته بازار بوده و دلایل متعدد دیگری هستند که باعث بروز این وضعیت شده‌اند.‏

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تامین نقدینگی ‏خودروسازان یکی از دلایل عمده بروز این وضعیت هستند، خاطرنشان کرد: نابرابری ‏عرضه و تقاضا نیز باعث شده تا وضعیت به سمت آشفتگی پیش برود.‏

وی با بیان اینکه عدم تامین نقدینگی قطعه سازان نیز در افزایش قیمت خودرو موثر است، ‏عنوان کرد: فضای روانی نزدیک عید نیز به این آشفتگی دامن  زده است که همه اینها ‏دست به دست هم داده و این وضعیت را به وجود آورده است.‏

احمدی با تاکید بر اینکه با این فضای کنترل نشده دیگر نمی‌شود به بازار خودرو بازار ‏گفت، ادامه داد: دلیل اصلی آشفتگی بازار خودرو نابرابری عرضه و تقاضاست، یعنی ‏نظام عرضه و تقاضا به هم ریخته و در این وضعیت تولید خودروسازان پایین آمده و از ‏طرف دیگر تقاضا افزایش یافته است.‏

وی با بیان اینکه ممنوعیت ثبت سفارس خودروی خارجی نیز در این آشفتگی بازار ‏خودرو نقش دارد، گفت: این ممنوعیت باعث شده تا کسانی که به دنبال خودروی خارجی ‏بودند، به سمت خودروی داخلی هدایت شوند.‏

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کسانی که خودرو خرید و ‏فروش می‌کنند مانند بنگاه‌داران و دلالان نیز در این وضعیت به وجود آمده نقش دارند.‏

وی با تاکید بر اینکه مسئولین امر باید تدبیری در این زمینه داشته باشند، افزود: آن چیزی ‏که مسلم است این بوده که برگشت به قیمت‌های یک سال پیش شبیه یک خواب است یعنی ‏قیمتها در همین حدود تثبیت خواهد شد.‏

احمدی بیان کرد: دولت برای تنظیم بازار بیشتر از سه ابزار در اختیار ندارد، اول اینکه ‏بتواند تیراژ تولید را افزایش دهد که این دست دولت نبوده اما می‌تواند مکانیزم‌ها را ‏راحت‌تر و امکانات تسهیلاتی را برای خودروسازان برای افزایش تولید ایجاد کند.‏

وی ادامه داد: باز کردن وادرات و ثبت سفارش خودرو یکی دیگر از راهکارهاست که با ‏توجه به مشکلات ارز این راهکار به صلاح کشور نیست اما می‌تواند واردات خودرو ‏بدون انتقال ارز را آزاد کند.‏

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در راهکار سوم تامین ‏نقدینگی قطعه‌سازان و خودروسازان باید توسط دولت انجام شود، گفت: با توجه به اینکه ‏خودروسازان از قیمت تخطی نمی‌کنند، تعزیرات عملا نمی‌تواند کاری کند و کسانی که ‏خرید و فروش می‌کنند به این آشفتگی دامن زده‌اند.‏

‏//س‏

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر