logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۹
[ شناسه خبر : ۹۹۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

نخستين محموله تجهیزات خارجی طرح پتروشیمی به زنجان رسيد

نخستين-محموله-تجهیزات-خارجی-طرح-پتروشیمی-به-زنجان-رسيد

با تخلیه نخستین محموله تجهیزات وارداتی پتروشیمی زنجان از آلمان، گام مهم دیگری در احیای اين طرح برداشته شد.

محمدرضا مدیری مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان در گفت وگو با خبرنگار موج رسا; با اعلام این خبر اظهار كرد: نگله اول، نوزدهم دی‌ماه گذشته، دومین نگله و آخرین نگله در تاریخ ماه 25 بهمن ماه سال جاري به انبار پتروشیمی زنجان وارد شد.

وي مجموع وزن این نگله‌ها را بیش از 165 تن اعلام و بيان کرد: این نگله‌ها همزمان در بندرعباس از کشتی تخلیه شدند ولی تفاوت در ابعاد و وزن این نگله‌ها، حمل آن‌ها را به محل کارخانه با تجهیزات باربری، سرعت‌ و زمان‌های مختلف ناگزیر کرد.

مديري با اعلام این‌که «برای ساخت این دستگاه‌ها و قطعات باقی مانده، تاکنون در مجموع  14 میلیون یورو به شرکت زیمنس آلمان پرداخت شده»، گفت: مبلغ 4.1 میلیون یورو به عنوان پیش‌پرداخت در سال 1388 پرداخت شده بود.

وي ابراز كرد: به دلیل عدم تامین منابع مالی و همچنین تحریم‌های وقت، با وجود اتمام ساخت دستگاه‌ها توسط شرکت زیمنس، امکان تسویه فراهم نشده بود که با تغییر در ترکیب سهام‌داری و مدیریت شرکت، مذاکرات جدیدی با طرف آلمانی صورت گرفت تا قرارداد بازنویسی و احیا شود و نهایتاً با گشایش نخستین اعتبار اسنادی در آبان ماه، تجهیزات بلافاصله به مقصد ایران بارگیری شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان گفت: بر اساس مجوز دریافتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمتر از 50 درصد منابع سرمایه­گذاری طرح، صرف سفارش ساخت و خرید تجهیزات از خارج از کشور خواهد شد.

شایان ذکر است از پاییز سال 93 و پس از خروج دولت از سهام‌داری پتروشیمی زنجان، طی دو مرحله و از محل آورده سهام‌داران، سرمایه ثبتی شرکت با بیش از شش برابر افزایش به 350 میلیارد تومان رسیده است.

آبان‌ماه گذشته نیز نخستین گشایش اعتبار اسنادی به مبلغ 157 میلیون یورو (مرکب از 125 میلیون یورو از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک ملی و 32 میلیون یورو تامین‌شده توسط سهام‌داران) انجام شد و مشکل تامین منابع ارزی به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل تاخیر در بهره‌برداری از این پروژه 600 میلیون یورویی مرتفع شد.

شرکت صنایع پتروشیمی زنجان دو ماه قبل نیز برای به حداقل رساندن اثرات منفی تحریم‌ها نام خود را بدون تغییر در ماموریت‌های شرکت به «شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان» تغییر داد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر