logo
امروز : پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۱
[ شناسه خبر : ۹۷۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
چهل سالگی انقلاب/36

هنر خوشنویسی از سرمایه های کشور است/ با تکنولوژی نمی توان هنر را زنده نگه داشت

هنر-خوشنویسی-از-سرمایه-های-کشور-است-با-تکنولوژی-نمی-توان-هنر-را-زنده-نگه-داشت

هنرمند زنجانی گفت: هنر خوشنویسی به ویژه خط نستعلیق از سرمایه های کشور محسوب می شود که تنها  به اسم ایران شناخته می شود.

به گزارش موج رسا; صادق نوری متولد ۱۳۶۰ زنجان است. او از سال ۱۳۷۸ فراگیری خوشنویسی کلاسیک را در انجمن خوشنویسان زنجان آغاز کرد.

 وی تاکنون در چند نمایشگاه گروهی شرکت داشته و نمایشگاه «جوهر روح» اولین نمایشگاه انفرادی او محسوب می‌شود.

این هنرمند زنجانی از سال ۱۳۸۴ ارتباط با اساتید و کلاسهای تهران را آغاز کرده و از سال ۱۳۸۶ تحقیق بر روی کاغذ دست ساز در سایز بزرگ و آهار دهی و مهره کشی ،ساخت و تولید مرکب های سنتی رنگی و سفیداب را آغاز کرد که بعد از چند سال منجر به روش هایی تقریبا منحصر به فرد در این امور شد . 

در شروع با توجه به سبک وشیوه غالب زمان ( کلهر ) مدتی پیروی از این سبک شد .پس از آن با توجه به آشنایی با اساتید معظم به تدریج تغییراتی در سبک و شیوه انجام شد . 

این هنرمند زنجانی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی در زنجان، اظهار داشت: هنر خوشنویسی به ویژه خط نستعلیق از سرمایه های کشور محسوب می شود که تنها  به اسم ایران شناخته می شود.

صادق نوری بیان داشت: هنر خوشنویسی در 30 سال اخیر رشد قابل توجهی داشته و در همه شهرهای کشور دارای انجمن است.

وی با اشاره به رشد قابل ملاحظه ای این هنر طی 30 سال اخیر، بیان داشت: هنرجویان این رشته از سن 10 تا 70 ساله هستند که روز به روز به تعداد این افراد افزوده می شود.

این هنرمند زنجانی اقتصاد هنر خوشنویسی را ضعیف توصیف کرد و گفت: اما از نظر کیفی پیشرفت های خوبی در این رشته شاهد هستیم.

نوری برضرورت تعامل و حمایت های مسئولان از این هنر تاکید کرد و گفت: اگر حمایت های لازم از هنرمندان انجام شود، موفقیت های بیشتری حاصل می شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از هنرمندان تنها از طریق خوشنویسی امرار معاش می کنند، افزود: باید توجه ویژه ای به این قشر شود.

این هنرمند زنجانی عدم شناخت مردم از خوشنویسی را از مهمترین مشکلات برشمرد و گفت: مسئولان باید از این هنر حمایت کنند.

نوری ظهور تکنولوژی و رفتن ره صد ساله در یک شب را از سوی هنرمندان از دیگر مشکلات این هنر عنوان کرد و افزود: با تکنولوژی نمی توان این هنر را زنده نگه داشت.

وفاداری به قالب خوشنویسی سنتی ایران امر خطیری است، چون این قالب به رغم ظاهر یکنواخت و دستنخورده اش ، طی هزار و چهارصد سال از مسیرها و مراحل گوناگون گذشته و در هر قرنی ، از شعور و خلاقیت و ابداع گریهای هنرمندان بزرگ تا بهره های عظیم گرفته و تجدید حیات کرده است. //ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر