logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۶
[ شناسه خبر : ۹۷۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج در اختتامیه نخستین رویداد فعالان فضای مجازی خراسان رضوی:

وزیر ارتباطات درباره عدم جدیت در ایجاد شبکه ملی اطلاعات توضیح دهد

وزیر-ارتباطات-درباره-عدم-جدیت-در-ایجاد-شبکه-ملی-اطلاعات-توضیح-دهد
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج ضمن اشاره به فعالیت‌های اخیر بسیج در فضای مجازی تصریح کرد: تاکنون کمتر از 5 درصد ظرفیت بسیج در لایه‌های مختلف درگیر فعالیت‌های مجازی و سایبری شده است؛ خیلی از جریان سازی و تعیین تکلیف‌ها در بستر فضای مجازی شکل می‌گیرد و امیدواریم روند افزایشی موفقیت‌های نیروهای بسیجی در فضای مجازی روزبه‌روز بیشتر شود.

به گزارش موج رسا; مسلم معین، رئیس سازمان فضای مجازی بسیج در مراسم اختتامیه نخستین رویداد فعالان فضای مجازی بسیج خراسان رضوی (مشق مجازی) ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد در سخنانی اظهار داشت: با گردهمایی فعالان فضای مجازی در استان خراسان رضوی، دومینوی تشکیل «شبکه مردمی سایبری انقلاب» بعد از همایش بزرگ پایتخت و استان گیلان به حرکت خود ادامه داد و این استان نیز جزء پیشگامان این حرکت شناخته می‌شود.

وی عنوان کرد: این اقدامات، رویدادها و همایش‌ها حاکی از تلاش‌های شبانه‌روزی است که انشا الله خداوند به همه آن‌ها برکت ببخشد.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج ضمن اشاره به فعالیت‌های اخیر بسیج در فضای مجازی تصریح کرد: تاکنون کمتر از 5 درصد ظرفیت بسیج در لایه‌های مختلف درگیر فعالیت‌های مجازی و سایبری شده است؛ خیلی از جریان سازی و تعیین تکلیف‌ها در بستر فضای مجازی شکل می‌گیرد و امیدواریم روند افزایشی موفقیت‌های نیروهای بسیجی در فضای مجازی روزبه‌روز بیشتر شود.

وی افزود: درهر برهه و هر زمانی که یک تکنولوژی وارد کشورهای مختلف می شود که معمولاً هم این تکنولوژی های جدید و نوین خاستگاهش جهان غرب است یک پیوست مهندسی شده فرهنگی، سیاسی، اجتماعی برای آن دارند؛ مسلما ما هم  باید برای تکنولوژی های وارداتی و ابزارهای مرتبط با آن پیوست و تعریف داشته باشیم و برایش کارویژه تعریف کنیم.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج گفت: یکی از اصلی‌ترین اتفاقاتی که در این فضا رخ داده این است که از واژه
 «cyber space » ترجمه‌ای غلط ارائه شده؛ این ترجمه توسط نورث برد یکی از نظریه‌پردازان در حوزه مدیریتی ارائه شد؛ او برای نمایش کنترل یک ذهن پست توسط یک ذهن برتر از این واژه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه «سایبر» به معنای کنترل و رهبری است تصریح کرد: این سؤال مطرح است که چرا این واژه را در فارسی با عنوان «مجازی» ترجمه کرده‌اند و هدف از این ترجمه غلط چه بوده است؛ در محافل دانشگاهی وقتی می‌خواستند مدیریت این فضا را مورد بررسی قرار بدهند، المان‌هایی مانند زمان، مکان و تجسم که در این فضا مفهومی ندارد مطرح کرده و ما به ازای بیرونی آن را خواب و رؤیا قراردادند.

این کارشناس حوزه فضای مجازی همچنین عنوان کرد: برای اینکه قوانین سایبری نگاشته شود، مکاتب کنترل ذهن در آسیای شرقی را مورد بررسی قرار داده و حتی سراغ رهبران مکاتب مختلف از جمله چانگ تزو رهبر مکتب ذن، رهبران مکتب یوگا و ...  هم رفتند تا بتوانند فضای سایبری را به یک فضای کنترلی تبدیل کنند.

معین در پاسخ به سؤالی درباره فتنه 98 و برنامه سازمان فضای مجازی بسیج برای مقابله با آن، اظهار داشت: باید در ابتدا هدف دشمن را شناخت که بدون تعارف می‌گوییم هدف آن‌ها چیزی جز براندازی نظام جمهوری اسلامی نیست که قدمی هم از آن کوتاه نمی‌آیند.

وی با تأکید بر این نکته که براندازی فقط شکل ساختاری نداشته و می‌تواند استحاله هویتی هم باشد تصریح کرد: اولویت دشمن در براندازی ابتدا استحاله هویتی است و مهم‌ترین راهبرد آن‌ها برای رسیدن به این هدف تغییر ذائقه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مردم است؛ به‌گونه‌ای که به تعبیر رهبر انقلاب می‌خواهند جای جلاد و شهید یا هنجار و ناهنجار با همدیگر عوض شود و تصویر غلطی از ایران و غرب در ذهن مردم ما جا بیندازند و استراتژی آن‌ها نیز برای طی راهبرد تغییر ذائقه و رسیدن به هدف براندازی تعریف سناریوهای کوچک و مداوم در بستر شبکه‌های اجتماعی برای ماساژ ذهنی مخاطب است.

این کارشناس حوزه فضای مجازی ضمن برشمردن برخی از سناریوهایی که در ماه‌های اخیر در بستر فضای مجازی نشر داده‌شده است عنوان کرد: هرروز یک هشتگ برای هدایت ذهن مخاطب تعریف می‌کنند مانند فیلمی از کتک خوردن یک نیروی پلیس، برخورد گشت ارشاد با یک بی حجاب، مائده هژبری، شایعه سازی درباره زائران عراقی، هفت تپه و ...  ؛ این استراتژی، راهبرد و هدف به دو ابزار «سناریو» و «بدنه فعال اجتماعی» نیاز دارد.

معین در توضیح این دو ابزار گفت: اتاق فکرهای گسترده‌ای برای پمپاژ فکری راه‌اندازی کرده‌اند که به‌صورت مستمر و مداوم در حال تزریق فکر و اندیشه هستند؛ از طرف دیگر اقلیتی از بدنه اجتماعی به علاوه نفوذی‌هایی در کشور هم در این فضاسازی ها می‌دمند.

وی با اشاره به طرح موضوعات پیرامون «فتنه 98» خاطرنشان کرد: فتنه‌ای که در سال آتی ممکن است شکل بگیرد طرحی است که از سوی همین نفوذی‌های این جریان در داخل کشور به راه می‌افتد؛ از روزی که فعالان فضای مجازی بسیجی وانقلابی در لایه‌های مختلف این عرصه یمدیگر را پیدا کرده اند، شرایط درست مانند همان روزی است که حضرت امام راحل با وجود همه نیروهای مسلح وقتی دیدند هجمه دشمن در دفاع مقدس خیلی بزرگتر و بلند تر از این حرفاست با نیروهای بسیجی سدی مقابل هجمه تشکیل دادند؛ امروز هم شاهد هستیم فعالان بسیجی در فضای مجازی به تعبیر رهبری در دهان دشمن زده‌اند.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج ضمن اشاره به دو سناریوی شکست‌خورده دشمن در سال جاری عنوان کرد: فعالان فضای مجازی از «تابستان داغ» تا «تحریم‌های فلج‌کننده 13 آبان» در تمام کشور حتی در همین مشهد دست از تلاش و کوشش برنداشتند؛ در همین مشهد و در موضوع شایعه های مربوط به زائران عراقی برخی رسانه‌های داخلی به اقدامات دشمن ضریب دادند اما عملیات فعالان فضای مجازی بسیج ترفندهای آن‌ها را خنثی کرد.

این کارشناس حوزه فضای مجازی با اشاره به راه‌اندازی هشتگ «حب الحسین یجمعنا» از سوی کاربران انقلابی عنوان کرد: این هشتگ توسط نیروهای بسیجی و انقلابی در ابتدای محرم به راه افتاد و شاهد بودیم که بالاترین پرچم در ایام اربعین با این عنوان بود؛ جهانی‌شدن این شعار و گسترش آن نشانه جریان سازی و شارش یک موضوع از فضای مجازی به فضای حقیقی بود.

معین ضمن تأکید بر لزوم مراقبت بر جریان «نفوذی‌ها در فضای مجازی» خاطرنشان کرد: مطالبات رهبری در حوزه شبکه ملی اطلاعات «NII» و قوانین امنیت سایبری «CII»،  باید مدنظر قرارگرفته و پیگیری شود.

وی با بیان اینکه اشتباه می‌کنند آن‌ها که می‌گوید فیلترینگ در هیچ کجای دنیا نیست، بیان داشت: در همه کشورهای دنیا فیلترینگ وجود دارد و حتی اگر ما امروز در این حوزه black list»  » تهیه کردیم اما کشورهای غربی wite list» » دارند و تا یک سن خاص همه باید از موارد مجاز در wite list» » استفاده کنند که حتی در بلژیک تا سن 21 سالگی کسی حق ندارد خارج از
wite list  » در فضای مجازی حضور داشته باشد. در حقیقت در کشورهای غربی همه چیز به‌جز برخی موارد خاص فیلتر است.

این کارشناس حوزه فضای مجازی با اشاره به این محدودیت‌ها در کشورهای غربی گفت: ترامپ بدون مجوز مراکز مشورتی و شورایی این اجازه را دارد که اگر صلاح می‌بیند و چیزی برخلاف مصالح و امنیت ملی است تا 6 ماه اینترنت را در کل آمریکا تعطیل کند؛ آن‌وقت در کشور ما رزمایش قطع دوساعته اینترنت می‌گذارند که آستانه تحمل مردم را بسنجند و ببینند چه اتفاقی می‌افتد؛ مطمئن باشید با قطع دو ساعت اینترنت هیچ اتفاقی برای مردم نخواهد افتاد.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج در ادامه تأکید کرد: مردم 5 تا 6 سال است که کوتاهی ها و مشکلات ناشی از نحوه مدیریت شما را تحمل می کنند؛ رزمایش آنها این است که دو سال دیگر هم باید تحمل کنند؛ اما من خطابم به آقای آذری جهرمی است که به جای اینکه در شبکه های اجتماعی کمپین حمایت از کتابخوانی راه بیاندازید مطالبات آقا را که زمین گذاشته اید پیگیری کنید.

معین ضمن تأکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات مطالبه صریح مقام معظم رهبری از وزارت ارتباطات است بیان داشت: در حوزه زیرساخت و در حوزه جنگ شناختی فعالان بسیجی کار خود را انجام می‌دهند و همان‌گونه که سوریه را از شکم جریان استکبار بیرون کشیدند، می‌توانند هم از خود و هم از مردم در فضای مجازی دفاع کنند؛ اما وظیفه چه کسی است که شبکه ملی اطلاعات و قوانین امنیت سایبری را برای مردم فراهم کند؟ چرا پیگیری نمی کنید؟


وی با اشاره به gate way» » در فضای مجازی یادآوری کرد: همان‌گونه که مرزهای حقیقی نیازمند کنترل و مرزبانی است، مرزهای مجازی هم نیازمند کنترل بوده و این مسئله در همه جای دنیا در حال انجام و در دست نیروهای مسلح آن کشورهاست.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج افزود: به دلیل نقصان قوانین در این حوزه شاهد حادثه‌های تروریستی در چند سال اخیر در کشور بودیم که جان زنان و کودکان این سرزمین به خطر افتاد و همه آن‌ها به خاطر اهمال و کوتاهی‌ها در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و همچنین امنیت سایبری بوده است.

رئیس سازمان فضای مجازی بسیج در پایان تصریح کرد: بسیج در حوزه جنگ‌های شناختی کار خود را به‌خوبی انجام میدهد اما مطالبه اصلی ما امروز این است که زیرساخت‌های کشور درست شود؛ تا زمانی که شبکه‌های اجتماعی قتلگاه جوانان کشور است، مسلماً نیروهای بسیجی نیز حضور دارند و فیلترینگ هم برای بیرون بردن افراد بی‌دفاع از این فضاست؛ مطالبه گری ما از وزارت ارتباطات و مسئولان متولی تا آخر ادامه دارد و با جریانی که بخواهد مطالبات رهبر انقلاب در حوزه امنیت سایبری و شبکه ملی اطلاعات را نادیده بگیرد مقابله می‌کنیم.

منبع: شبكه اطلاع رساني راه دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر