logo
امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۵
[ شناسه خبر : ۹۷۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
چهل سالگی انقلاب/20

خاطرات نقاشی که چهره همه شهدای زنجان را ترسیم کرده است

خاطرات-نقاشی-که-چهره-همه-شهدای-زنجان-را-ترسیم-کرده-است

حسن ترخوانه از نقاشان و هنرمندان پیشکسوت زنجانی است که چهره همه شهدای زنجان را نقاشی کرده است.

به گزارش موج رسا;نام حسن ترخوانه به عنوان یکی از اساتید شناخته شده و پیشکسوت نقاشی استان زنجان، برای همگان نامی آشناست. 

از وی به عنوان «هنرمند شهدا و دفاع مقدس» لقبی که با کارنامه فعالیتی او مطابقت دارد، یاد می‎شود. او سال‌هاست مشغول ترسیم چهره شهدا و تولید آثار نقاشی با مضامین دفاع مقدس است.

در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی شد تا با این هنرمند برجسته استان زنجان به گفت‎و‎گو بنشینم.

چهره‌اش آرامش خاصی دارد در همان نگاه اول می‎توان فهمید که انسانی خاکی و متواضع است،می‎گوید تازه از بیمارستان مرخص شده و زیاد حال مناسبی ندارد اما با این حال دعوت ما را پذیرفته و آماده گفت‎و‎گو هست.

موج رسا: چه شد که به هنر نقاشی روی آوردید؟

ترخوانه: از دوران کودکی به هنرعلاقه داشتم،بعد از انقلاب وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدم و بدون اینکه استاد داشته باشم خودجوش فعالیت کردم و هنوز هم کار می‎کنم.

 

موج رسا:هنرمندان به شما لقب «هنرمند شهدا و دفاع مقدس» داده‎اند،چه احساسی به این لقب دارید؟

ترخوانه: "این الفاظ در وجود من نمی‎گنجد این الفاظ و القاب نتیجه لطف دیگران به بنده است؛ اما افتخارم بر این است که قلم هنر من همیشه در راه شهدا کار کرده و هنوز بین من و قلم هنرم از شهدا فاصله‌ای نیفتاده است."

"من هنوز هم در خانه شهدا هستم و از زندگی در آن لذت می‎برم. چهره اکثر شهدای انقلاب و دفاع مقدس را نقاشی کرده‌ام. اگر به خانواده شهدا سر بزنید حتما تابلوهایی از تصاویر شهدا بر دیوار خانه آنها نصب شده است و این برای بنده افتخار بزرگی است اگر خداوند بزرگ از ما قبول کند". 

 

موج رسا:از حضور خود در لبنان بگویید.

ترخوانه: حضور در لبنان برای من جذابیت خاصی داشت،در کنار حزب الله لبنان افتخاری برای من بود در آنجا کارهای نمایشگاهی و نقاشی‌های دیواری را از  اردوگاه‌های فلسطین ثبت کردم.

خاطرات خوبی از سفر به لبنان دارم و نقطه عطفی در کارنامه هنریم محسوب می‎شود.

 

موج رسا: تعریف شما از هنر انقلاب چیست؟

ترخوانه:هر کشوری، برای بقای خود به فرهنگ و هنر نیازمند است و کشوری که از نظر فرهنگ و هنر غنی باشد، می‎تواند در سایر زمینه‎ها نیز توسعه یابد.

انقلاب اسلامی هم با هنر شروع شد و دیوارنویسی‌ها،نقاشی‎ها و شعارهای آن دوران نشان خوبی برای این مدعا است، برای پیروزی انقلاب شاعران شعر می‎سرودند،نقاشان عکس می‎کشیدند و انقلابیون شعار می‎نوشتند، اگر این فرهنگ و هنر نبود، انقلابی نیز در کار نبود.

زیربنای انقلاب اسلامی فرهنگ است،هنرمندان جایگاه خود را ثبیت کرده و به انقلاب برای پیروزی کمک کردند اگر چه فراز و نشیب‎هایی در حوزه فرهنگ و هنر داشتیم اما در این چهل سال خوش درخشیدیم.

 

موج رسا: هنر در دوران دفاع مقدس چگونه به کمک رزمندگان آمد؟

ترخوانه: در هشت سال دفاع مقدس فرهنگ و هنر رونق گرفت و سرودهای حماسی شاعران از جمله حاج صادق آهنگران انرژی و روحیه برای رزمندگان بود، منم همانند سایر هنرمندان در نقاشی فعالیت می کردم.

جنگ و دفـاع مقدس انگیزه‌ای برای بروز خلاقیت‌های هنرمندان شد و این قشر نیز مانند سایر مردم در این میدان حضور یافتند و به خلق آثار هنری در این زمینه پرداختند.

 

موج رسا: دغدغه‎های امروز هنر چیست؟

ترخوانه: امروز مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و هنر دغدغه دارند، هنگامی که با سایر هنرمندان خدمت حضرت آقا رفتیم، این جمله را زیاد گفتند" من دغدغه‎ای به آن صورت ندارم دغدغه اصلی من فرهنگ و هنر است و در این مسیر هر چقدر کار کنید، کم است".

امروز دشمن در دروازه‎های ما آماده باش بوده و به دنبال ضربه زدن به نظام اسلامی است اگر چه طی چهل سال گذشته هر چه تلاش کرد، موفقیتی کسب نکرد.

 

 

 

موج رسا:خاطره‎ای از دوران فعالیت خود بگویید

ترخوانه: در دوران جنگ در لشکر عاشورا فعالیت می‌کردم، یکی از روزها که نزدیک ظهر بود در چادر نشسته و تابلویی را نقاشی می‌کردم، یک بسیجی 14 ساله آمد پیشم و بعد از سلام علیک گفت:" می‎خواهم کاری برایم انجام دهی،"گفتم چه کاری؟،گفت:" پشت لباسم طرح فرات را بکشی، لباسش را در آورد و گذاشت روی میز،گفت: تا یادم نرفته مشک هم بکش، گفتم: چشم و آنچه در ذهنم بود را پیاده کردم.

"موقعی که کار می‎کردم نگاهش کردم دیدم لبهایش خشک خشک است، گفتم: چرا دکتر نمیری پماد بگیری، گفت دوست دارم اینطوری بمونه، گفتم اینطوری که نمیشه مرخصی میری و برمی‎گردی، اومد نزدیکتر و گفت: من نیومدم که برگردم، گفتم: اسمت چیه گفت عباس".

" یک ماه پس از آنروز به یادش افتادم به دنبالش به لشکر سر زدم، یکی از آشناها گفت اینجا چیکار می‌کنی؟ مشخصاتش را گفتم، خندید و گفت بیا تو، رفتم داخل چادر گفت این لباساشه، اسمش عباس نبود ولی تو گردان سقا می‌گفتند".

مدیون چنین شهدایی هستیم، به همین دلیل است که حضرت آقا در خصوص فیلم‎های ساخته شده از دوران دفاع مقدس گفتند هر چه قدر هم فیلم بسازیم یک سوم اتفاقات را بیان نکرده‎ایم.

موج رسا:چند نفر را در عرصه نقاشی آموزش داده‎اید؟

ترخوانه: از سال 62 در اداره ارشاد هنرجو تربیت کردم که امروز گالری دارند و شاگرد شادگرهایشان هم امروز مدیر گالری هستند،در حال حاضر زمانه جوری شده است که جوانان بیشتر به سمت هنر می‎آیند و درخواست‎ها در این زمینه زیاد است.

هنر لطفی دارد که کسانی که وارد این حوزه می‎شوند لطف خداوند شامل حال آنها می‎شود،با هنر، هنرمند هیچ‎گاه دچار دارای استرس و افسردگی نمی‎شود و همیشه شاد و به یاد خداوند متعال است،فضای هنر لذت بخش است و شکرگزار خداوند هستم که چنین تفکری به من داده است.

هنرمند با اندیشه‎ها و فکرش زنده است، افرادی که در مسیر هنر گام برمی‎دارند باید یادشان باشد که تکلیف برای خداست و ریسمان انقلاب باید به ریسمان خدا متصل شود چرا که هنری که خدای خودش را نجوا نکند و نتواند درگیر شود، هنر نیست،هنر رسیدن به تعالی است و در مسیر خداوند به بندگان کمک کنیم دست و زبانمان خیر باشد.

موج رسا: و اما وظیفه مسئولان در قبال هنر

ترخوانه: مسئولان باید نگاه خاصی به هنر داشته باشند. در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان زنجان دغدغه‎های هنرمندان را گفتم،معتقدم اگر نگاه خوبی به هنرمندان شده و تشویق شوند، چیزی نمی‎خواهند.

مثلا در دهه فجر هنرمند می‎خواهد فیلم بسازد، نیازمند حمایت است،اگر به هنر کمک کنیم این انقلاب پا برجا خواهد ماند و به برکت وجود مقام معظم رهبری ادامه خواهد یافت.

ملکناز نجفی

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر