logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۱
[ شناسه خبر : ۹۶۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
ظریف در صحن علنی مجلس:

هیئت نظارت بر برجام بر اساس مصالح کشور تصمیم گیری خواهد کرد

هیئت-نظارت-بر-برجام-بر-اساس-مصالح-کشور-تصمیم-گیری-خواهد-کرد
وزیر امور خارجه با بیان اینکه نقش وزارت خارجه فقط گزارش دهی به هیئت نظارت بر برجام بوده است گفت: برجام از نظر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن بهترین شرایط انجام شده است.

به گزارش موج رسا;  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال سید علی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر در پاسخ به سوال ملی با عنوان «عدم اجرای شروط ۹ گانه در خصوص برجام» گفت: در نامه مقام معظم رهبری هیئتی به اسم هیئت نظارت بر برجام تشکیل شد که این هیات مسئول رسیدگی مفاد نامه است.

وی افزود: وزارت امور خارجه گزارشات خود را به هیئت نظارت بر برجام به صورت مستمر ارائه می‌کند و این هیئت بر اساس مصالح کشور تصمیم گیری کرده و خواهد کرد.
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: کار هیئت نظارت و همچنین جمهوری اسلامی ایران آن است که در نامه‌های مستمر که در نامه‌های متعدد از ابتدای برجام تاکنون موارد بدعهدی و نقض برجام توسط آمریکا و ناقضین را به این هیئت رسانده و اقداماتی که می توانستیم انجام دهیم و تصمیم گیری در این خصوص صورت گیرد.
 
وی تصریح کرد: نقش وزارت خارجه فقط گزارش دهی به هیئت نظارت بر برجام بوده است.
 
وی گفت هر ۳ ماه یکبار گزارشات را هم به مجلس ارائه و در خانه ملت این گزارشات بررسی و مجلس در این خصوص تصمیمات مقتضی را اتخاذ کرده و خواهد کرد.
 
ظریف تاکید کرد: برجام از نظر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن بهترین شرایط انجام شده است.
 
وی گفت: بدعهدی آمریکا به برجام را به نام ایران تمام نکنید.
 
ظریف اظهار داشت: از نظر منافع ملی جمهوری اسلامی با در نظر گرفتن همه شرایط،  برجام بهترین انتخاب بوده که انجام شده و این انتخاب آمریکا را در موضع بغرنج قرار داده که امروز تمام تلاش خود را کرده تا از منزوی بودن خارج شود.
 
وزیر امور خارجه گفت: ایراد گرفتن به دستاوردهای جمهوری اسلامی کار راحتی است اما نگاه کردن به شرایط واقعی و اینکه وزارت خارجه مجری تصمیمات نظام است نیاز اصلی کشور است و اگر نیاز باشد رییس مجلس شورای اسلامی می‌تواند جلسه را غیرعلنی کنند تا مباحثی را در این خصوص مطرح کنم.
 
وی گفت: من وظیفه دارم تا در برابر خارجی‌ها از منافع ملی کشورمان دفاع کنم لذا نمی توانم همه نکاتی را که لازم است مطرح کنم.
 
ظریف تصریح کرد: برجام توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند ضمن اینکه در طول یک سال و نیم گذشته دولت آمریکا تمام تلاش خود را کرده تا از عهدنامه‌ای که نماینده قائمشهر آن را ترکمنچای خوانده به نحوی خارج شود.
 
وی تصریح کرد: آیا طرف مقابل ما در ترکمنچای تلاش کرد تا از این معادهده خارج شود؟
 
وی گفت: چرا افتخارات ملی را به این نام‌ها می‌نامید؟ رهبر انقلاب زمانی که شرایط ۹ گانه را در خصوص برجام تعیین کردند اعضای هیات عالی نظارت را هم مشخص کردند.
 
ظریف افزود: اینکه برخی‌ها می‌گویند چه تعهدی از  طرف مقابل برای برجام گرفتنید؟ بهتر است از آنهایی که که نفتا را امضا کردند بگویند که چه تعهد گرفتند؟ ما در خصوص برجام بالاتر از تصویب کنگره ای و امضای رئیس‌جمهور که آقای ترامپ از آن خارج شد می‌توانستیم بگیریم؟
 
وی اظهار داشت: از آنهایی که توافق پاریس را امضا گرفتن چه تعهدی گرفتند که ترامپ از آن خارج شد؟ از کسانی که عضو یونسکو هستند بپرسید چه تعهدی از ترامپ گرفتند که آمریکا از آن خارج شد؟ و بهتر است از کسانی که شورای عالی حقوق بشر ایجاد کردند بپرسید که چه تعهدی از ترامپ گرفتند که آمریکا به راحتی از آن خارج شد؟
 
وی تصریح کرد: چرا بدعهدی دولت و رژیم جنایتکار آمریکا را به اسم جمهوری اسلامی تمام می کنید و چرا افتخار کشور را به نام ترکمانچای نامگذاری میکنید؟
 
وی گفت: ما تعهد کافی در خصوص برجام گرفتیم و گزارشات آن را هم ارائه کردیم اما رژیم آمریکا از این تعهد خارج شد کما اینکه این دولت از هزاران تعهد دیگر خارج شد.
 
وی افزود: دولت آمریکا که به اصول مسلم حقوق بین الملل هیچ احترامی نمی گذارد چه توقعی از این دولت داریم.
 
 وی اظهار داشت: چه کسی می گویند که ما در خصوص برجام بر اساس تعهد آمریکایی‌ها عمل کردیم در حالی که تک تک اقداماتی که در این خصوص انجام شد اقدام متقابل آن را گرفتیم و سپس مرحله بعدی را اجرا کردیم؟
 
 وزیر امور خارجه گفت تا کیک زرد را از روسیه وارد نکردیم اورانیوم غنی شده را به خارج از کشور نفرستادیم؛ تا زمانی که PMD  حل نشد در خصوص رآکتور اراک اقدامی صورت نگرفت.
 
وی گفت تک‌تک اقدامات ما در خصوص برجام ابتدا اقدام طرف مقابل اجرایی شده و سپس ما اقدام خود را اجرا کردیم.
 
ظریف افزود: اگر دولت آمریکا بد عهدی کرده و عهد شکن است بهتر است این موضوع را بر سر  دولت آمریکا بکوبید و نه به سر فرزندان این ملت و نه به مقاومت ملت  ایران
 
ظریف گفت مقاومت ملت ایران بود که باعث شد دولت آمریکا و 5  کشور دیگر و اتحادیه اروپا با 6  قطعنامه شورای امنیت در مقابل نمایندگان ملت ایران در مذاکرات برجام ایستادگی کنند و سپس ترامپ در جمع بگویند که تا خرخره سر ما کلاه گذاشتند.
 
وی گفت چرا باور نمیکنید که ترامپ باید برجام را ترکمانچای بگوید نه برخی افراد دیگر در کشورمان.
 
 وی گفت دستاوردهای ملت ایران را نباید ارزان فروخت که اینها دستاوردهای دیپلماسی نیست بلکه دیپلماسی مقاومت بزرگ ملت ایران است و این همان ملتی است که بارها ترامپ را به زانو درآورده و 4  بار ترامپ سعی کرد که آنچه را که در برجام از دست داده است را به دست آورد و لی هر 4  بار شکست خورد.
 
وی گفت: ترامپ یک بار به شخصه به شورای امنیت رفت و یک بار هم وزیر امور خارجه این کشور را به شورای امنیت فرستادند اما الان هم کاسه گدایی به دست گرفته تا اجلاس لهستان را برگزار کند.
 
 وی گفت: آمریکا  تاکنون 2  بار مجبور شد اجلاس و برنامه‌ای که در لهستان گذاشته را به تعویق بیندازد.
 
ظریف افزود: آنهایی که قرارداد برجام را که شما به آن می گوید ترکمانچای، همان ها ترامپ را مجبور کردند که از آن عقب نشینی کند.
 
وی گفت: در سالگرد انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای این ملت بزرگ را عزیز بدانید نه این که خار کنید.
 
 وی افزود: این ملت بزرگ ما ایستاده است شرایط را اجرا کرده و گزارش اجرا را به هیئت نظارت دادیم و این هیئت هم تصمیم گرفته است که در این خصوص چه بکند ضمن اینکه آن جایی که ما باید در خصوص برجام جواب میدادیم هیئت نظارت بوده است.
 
 وی تصریح کرد: به مجلس شورای اسلامی هم در خصوص برجام گزارشاتی را داده ایم و شما می توانستید در این خصوص تصمیم‌گیری کنید.
 
وی گفت: هر تصمیمی که مجلس شورای اسلامی در خصوص برجام بگیرد ما مشکلی برای اجرای آن نداریم و خیال می‌کنید که برای من مشکلی است که برای من مشکل است که از برجام خارج شوند چه را که تصمیم با من نیست و تصمیم با کشور است و باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنید.
 
وزیر امور خارجه گفت: باید بدانیم که برجام آنقدر برای این کشورمان منافع داشته است که ترامپ 2  سال تلاش می‌کند تا این منابع را از بین ببرد ولی امروز در دنیا منزوی شده است.
 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر