logo
امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۷
[ شناسه خبر : ۹۶۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
چهل سالگی انقلاب/6

قزلباش: جمهوری اسلامی در کنترل بیماریهای غیرواگیر رتبه دوم دنیا را درا است/ 100 درصد جمعیت شهری و روستایی استان تحت پوشش نظام سلامت هستند

قزلباش:-جمهوری-اسلامی-در-کنترل-بیماریهای-غیرواگیر-رتبه-دوم-دنیا-را-درا-است-100-درصد-جمعیت-شهری-و-روستایی-استان-تحت-پوشش-نظام-سلامت-هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: جمهوری اسلامی در کنترل بیماریهای غیرواگیر رتبه دوم دنیا را درا است.

پرویز قزلباش در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به دستاوردهای انقلاب در حوزه سلامت اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی مردمی و برخواسته ازدرون خودمردم است که همه اقشار مردم فارغ از تفاوتهای مذهبی، گروهی و سیاسی در آن مشارکت داشته اند.

وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران شکستن یک انحصار و سهیم کردن مردم در همه ابعادحکومت بود و بهترین نمود انقلاب درحوزه سلامت است؛ در اوایل انقلاب در  حد توانی که کشور به لحاظ منابع اقتصادی داشته و همچنین  جنگ 8 ساله و بعد هم استمرار برخوردها با استکبار جهانی و این چالش ها در طی 40 سال هنوز هم ادامه دارد ولی علیرغم همه اینها نظام سلامت کشور توانسته خود را در سطح ملی، منطقه ای و جهانی حفظ کند و شاخص های سلامت را حوزه های مختلف  ارتقاء دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان تصریح کرد: حوزه سلامت بامحدودیت منابع مستقر شده و تاکنون نیز در ابعاد مختلف دربهداشت، درمان، آموزش، پژوهش، فناوری و حوزه فرهنگی و در سالهای اخیر نیز در حوزه اجتماعی اهداف خود را پیش می برد و اخیرا هم حرکت های بسیار محکم ، قوی و مستمری را در حوزه سلامت شاهد بودیم.

وی با مقایسه شاخصهای بهداشتی و درمانی در اوایل انقلاب و سالهای اخیر گفت: شاخص های  بهداشت و سلامت در سطح کشور در سطح ملی و منطقه ای و بین المللی گویای این است که حکومت و دولت های بعد از انقلاب به مقوله سلامت توجه جدی داشته اند و این توجه مستمر به حوزه سلامت درحد بضاعت مالی و گشادگی دست به لحاظ محدودیت های موجود رشد خوبی داشته است  و بعد از این هم این رشد را ادامه خواهیم داد.

مدیر عالی دانشگاه استقرار نظام سلامت و شبکه بهداشتی کشور در اقصی نقاط کشور را از اقدامات افتخار آمیز انقلاب اسلامی نام برد و افزود: در دهه های مختلف حوزه سلامت درچارچوب تعیین شده خود حرکت کرد و نتیجه آن هم استقرار  100% خانه های بهداشت و پوشش کامل بهداشتی و درمانی در روستاهاو شهرهای زیر 20 هزار  است.

وی یکی از دغدغه های اصلی اوایل انقلاب را کنترل بیماری های واگیردار عنوان کرد و افزود: در دهه اول انقلاب کشور درگیربیماریهای واگیر بود ولی با اقدامات و سیاستهای اتخاذی و وجود شبکه وسیع این بیماری ها کنترل شد و نسبت به گذشته قطعا کنترل این بیماری ها بیشتر خواهد شد و  الگوی جهانی هم این را نشان می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان حرکت کنونی وزارت بهداشت را درجهت کنترل بیماری غیرواگیر دانست و گفت: دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی، ترافیکی و سرطان و مجموعه ای از اینها در عصر حاصر حدود 82 درصد از حجم بیماریها و حوادثی که منجر به  مرگ و میر می شوند را تشکیل می دهد.

قزلباش با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران در کنترل بیماریهای غیرواگیر در دنیا رتبه دوم و در منطقه رتبه اول را داراست، ابراز کرد: سیاستهای اتخاذی در سالهای اخیر در حوزه سلامت ایران را در سطح دنیا جزو یکی از کشورهای پیشرو در مبارزه و کنترل  بیماریهای غیرواگیر مطرح کرده و این به این معنی است که دولتها و حکومت در این زمینه نیز که یک چالش جدی در عصر حاضر است پرداخته اند و این پیشروی نیازمند حمایتهای جدی نهادهای قانون گذار و دولت هاست در عین حال بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست.

وی مشارکت مردم درسلامت را ازسیاستهای دیگر در دنیا و در ایران نام برد و عنوان کرد: در این زمینه ایران یکی از کشورهایی است که خوب کار کرده و در دنیا بعنوان الگو مطرح است مخصوصاً  با تشکیل معاونت اجتماعی  و رویکرد اجتماعی شدن سلامت این روند  بهتر شده وهمه مردم باید در سلامت خود با نظام ساختار مند مشارکت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزایش امید به زندگی را از دستاورد اصلی حوزه سلامت برشمرد و گفت: افزایش امید به زندگی از مهمترین شاخص هایی است که در دنیا به آن توجه می شود، در حال حاضر  و با پیشرفت امکانات بهداشتی و سلامت؛ امید به زندگی در کشور به 76 سال رسیده  و در زنجان به 80 سال رسیده و در مقایسه با اکثر کشورهای منطقه شاخص بالاتری داریم.

وی با بیان اینکه تعداد تختهای بیمارستانی قبل از انقلاب 165 تخت بود، اظهار کرد: اکنون به برکت انقلاب اسلامی تعداد تختتهای بیمارستانی استان به 1716 تخت رسیده است که این رشد به صورت کلی مناسب و متناسب است.

قزلباش تصریح کرد: در نظر داریم تا سال ۱۴۰۴ تعداد تخت‌های بیمارستانی استان زنجان را به ۳ هزار تخت افزایش دهیم.

وی با ساخت و تجهیز بیمارستانهای مدرن در استان اشاره کرد و گفت: شاهد احداث بیمارستانهای مجهز در مرکز استان و همچنین شهرستانها بودیم که اینها بعد از انقلاب صورت گرفته اشت.

این مسئول با بیان اینکه امروز ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و روستایی استان تحت پوشش نظام سلامت  هستند، خاطرنشان کرد: در این زمینه پیشرفت قابل توجهی داشتیم.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر