logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۲
[ شناسه خبر : ۹۶۲۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان خبرداد

بهره‌برداري از 6 پروژه آبخیزداری با اعتبار بالغ بر 60 میلیارد ریال در استان زنجان

بهره‌برداري-از-6-پروژه-آبخیزداری-با-اعتبار-بالغ-بر-60-میلیارد-ریال-در-استان-زنجان

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان از افتتاح 5 پروژه و بهره برداری از یک پروژه آبخیزداری در استان زنجان همزمان با گرامیداشت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی با اعتبار 60 میلیارد و 876 میلیون ریال خبرداد.

خلیل آقاجانلو در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اهمیت حفظ و حراست از اراضی ملی و طبیعی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اظهار کرد: حوزه منابع طبیعی یکی از حوزه های زیرساختی بوده و پایداری و قوام و دوام هر کشوری هم به منابع پایدار آن بستگی دارد که ضروری است از سوی مسئولین امر حفظ شود. در کشور ما نیز پس از انقلاب، اقدامات متعددی در قالب اجرای برنامه های مختلف توسعه ای برای پایداری منابع طبیعی صورت گرفته است.
 
مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اکوسیستم شکننده حاکم بر کشور و موقعیت جغرافیایی آن و واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک تاکید کرد: تغییرات بارش از برف به باران، کاهش بارندگی‌ها، بروز خشکسالی و غيره به ما یادآور می‌شود که دولتمردان و مسئولین و حتی مردم در حفظ و حراست از عرصه‌ها و منابع طبیعی دقت نظر بیشتری داشته باشند.
 
وی حفظ، اصلاح و احیاء و توسعه منابع طبیعی را از مهم ترین وظایف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور دانست و به چالش های منابع طبیعی در ایران نیز اشاره كرد و گفت: فرسایش خاک و سیل از مشکلات اساسی در حوزه منابع طبیعی کشور است. البته در این امر توجه به پروژه های آبخیزداری می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد.
 
مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اهمیت آبخیزداری در توسعه و آبادانی بخش منابع طبیعی و ملی برای مسئولین رده بالای دولت و نظام اسلامی ابراز کرد: در نظر گرفتن 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی از جمله مصوباتی است که نشان می دهد مسئولین نیز به اهمیت اجرای پروژه های آبخیزداری توجه جدی دارند.
 
آقاجانلو با بیان اینکه حدود 13 میلیارد تومان از 200 میلیون دلار در نظر گرفته شده مربوط به استان زنجان است، ابراز کرد: پروژه های مربوط به صندوق توسعه ملی در 16 حوزه آبخیز استان زنجان اجرایی شده است 5  مورد آن در دهه فجر افتتاح و یک مورد آن نیز به بهره برداری خواهد رسید.
 
وی خاطر نشان كرد: در منطقه آقبلاغ- حاجی کندی زنجان عملیات آبخیزداری از سال  96 آغاز و سال 97 به پایان رسید که میزان اعتبارات تخصیص یافته برای این پروژه 7 میلیارد و 613 میلیون ریال بوده است. که در کل میزان پیشرفت فیزیکی آن ها بیش از 60 درصد است.
 
مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به شرایط جوی نامساعد حاکم بر استان تصریح کرد: از ابتدای فعالیتها، همواره در تلاش بوده ایم در کنار توجه به کیفیت اجرای پروژه ها، سرعت عمل را نیز سر لوحه کار قرار دهیم که تا به امروز پیشرفت کار قابل قبول بوده است و در صورت مساعد شدن شرایط آب و هوایی اجرای پروژه های صندوق توسعه ملی را به سرعت و بدون فوت وقت در دستور قرار خواهیم داد.
 
آقاجانلو با اشاره به پروژه های در نظر گرفته شده برای افتتاح و بهره برداری در دهه فجر انقلاب اسلامی، اجرای پخش سیلاب با اعتبار 18 میلیارد و 597 میلیون ریال را از پروژه های قابل افتتاح این اداره کل در منطقه خراسانلوی ابهر عنوان کرد و افزود: در منطقه خوشنام ابهر یک پروژه قابل افتتاح مربوط به عملیات آبخیزداری با اعتبار 8 میلیارد و 286 میلیون ریال اعلام شده که طی یک سال (96 تا 97) توسط کارشناسان و متخصصین عملیاتی گردیده است.
 
وی با اشاره به افتتاح دو طرح دیگر در ویستان خرمدره و ذاکر زنجان عنوان کرد: پروژه پخش سیلاب در خرمدره با اعتبار 3 میلیارد و 580 میلیون ریال در سال 96 آغاز شده و پروژه پخش سیلاب در ذاکر زنجان نیز طی سالهای  95، 96 و  97 با اعتبار 21 میلیارد و 600 میلیون ریال اجرایی و به اتمام رسیده است.
 
آقاجانلو بيان کرد: یک پروژه مربوط به عملیات آبخیزداری در کوئین شهرستان ایجرود نیز با اعتبار 1 میلیارد و 200 میلیون ریال در دهه فجر انقلاب اسلامی توسط اداره کل منابع طبیعی استان زنجان به بهره برداری خواهد رسید.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر