logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۸
[ شناسه خبر : ۹۶۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد

سیر تحول حوزه سلامت در چهل سال انقلاب/ ایران چگونه از یک کشور وابسته حوزه سلامت به سرآمد منطقه تبدیل شد؟

سیر-تحول-حوزه-سلامت-در-چهل-سال-انقلاب-ایران-چگونه-از-یک-کشور-وابسته-حوزه-سلامت-به-سرآمد-منطقه-تبدیل-شد؟

پیشرفت‌های حوزه سلامت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به گونه‌ای بوده است که می‌توان به جرات گفت که ما می‌توانیم به معنای واقعی تحقق یافته و انقلاب اسلامی کشور وابسته این حوزه را سرآمد منطقه کرده است.

به گزارش موج رسا; انقلاب اسلامی ایران علاوه بر اینکه استقلال آزادی و جمهوری اسلامی  را برای این کشور به ارمغان آورد بلکه دستاوردهای زیادی را در حوزه‌های ممختلف از خود برجای گذاشته که حوزه بهداشت و درمان یکی از این حوزه‌هاست.

پیشرفت های دارویی و کشف و تولید داروهای جدید و نوترکیب، پیشرفت در حوزه تخصص های جراحی و ابداع روش های جدید درمانی، ریشه کن کردن بعضی از بیماری ها، بهبود وضعیت درمانی، تاسیس و گسترش مراکز علمی- پژوهشی مورد نیاز جامعه و توجه ویژه به مهندسی پزشکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه پزشکی است.

این تلاشها باعث شده است که ایران به شاخص های‌ ‌سلامت نسبتا خوبی دست یازد؛ برای مثال مناطق محروم به خدمات‌ ‌بهداشتی اولیه دسترسی دارند. میزان مرگ و میر نوزادان به 10 در هر ۱۰۰۰ تولد رسیده و فلج اطفال تقریبا ریشه کن شده است و پوشش ایمن سازی زنان باردار و کودکان‌‌ ‌بسیار گسترده است.

وضعیت پزشک در حوزه دانشجویی نیز آن چنان قابل توجه است که در حال حاضر 10 هزار دانشجوی ایرانی در کشور آمریکا مشغول به تحصیل اند. در همین رابطه محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در مراسم تقدیر از برگزیدگان بیستمین المپیاد علمی دانشجویی سال از وجود حدود 5 میلیون دانش آموز در کشور خبر داد و اظهار داشت: این دانش آموزان به نوعی آینده کشور را رقم می زنند.

در حوزه های پزشکی دو برابر حوزه های دیگر داوطلب وجود دارد که این امر توفیقی برای حوزه پزشکی است. در حال حاضر حدود 180 هزار دانشجوی پزشکی در 60 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در حال تحصیل هستند.

آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی بیش از 30 برابر توسعه یافته است، به طوری که در اوایل انقلاب امید به تحصیل بین جوانان 8 سال بود اما اکنون به 14 سال افزایش یافته است.

در ادامه گفت‌وگویی را با علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران ترتیب داده‌ایم که به برخی از این دستاوردها اشاره کرده است.

علیرضا بیگلری در گفت وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به پیشرفت های حوزه بهداشت و درمان در طول چهال سال انقلاب اظهار کرد: قبل از سال 57 از نظر نیاز به کادر درمان ایران یکی از وابسته ترین کشورها بود که شاهد عینی آن حضور پزشکان خارجی در کشور برای ارائه خدمات درمانی بود.

وی بیان کرد: اگر به یادبیاوریم پزشکان هندی، پاکستانی و بنگلادشی در کادر درمانی کشور فعال بودند، این موضوع تنها ممنحصر به پزشک نبود و بلکه در حوزه پرستاری، مامایی، پیراپزشکی و دانپزشکی نیازمند ورود نیروهای خارجی به کشور بودیم تا بتوانیم نیروهای مورد نیاز حوزه درمان را تامین کنیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به تلاشهای انجام شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب به همت کار و تلاشی که در حوزه بهداشت و درمان انجام شد، زمینه برای تامین کادر مورد نیاز حوزه سلامت در تمام سطوح یعنی از پزشک عمومی گرفته تا تخصص های رده بالا و رشته‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی فراهم شد.

وی عنوان کرد: حاصل کار دانشگاه‌های علوم پزشکی ما بعد از انقلاب به نحوی است که می توانیم به صورت کلی اعلام کنیم که در حوزه پزشکی شگفت‌انگیز‌ترین و بیشترین پیشرفت‌ها را داشته‌ایم.

بیگلری با اشاره به اینکه شاهد ادعای ما آمار موجود در حوزه سلامت است، گفت: به فرض مثال امروز نه تنها هیچ ایرانی نیازی به خروج از کشور برای بحث درمان ندارد، بلکه کشور ما سالیانه پذیرای هزاران بیمار از کشورهای منطقه و همچنین ایرانیان مقیم خارج است.

وی افزود: اگر در زمینه پیشگیری از بیماریها مثالی بزنیم کافی است به یک آمار توجه کنیم و آن اینکه در سال 57 آمار مرگ و میر کودکان زیر یک سال ما 110 در 1000 بود یعنی از هر 1000 کودک متولد شده 110 نفر به سن یک سالی نمی‌رسیدند اما اکنون این آمار ده‌ها برابر کم شده و به 10 در 1000 رسیده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه امید به زندگی در ایرانیان در حدود 50 سال بود که امروز این عدد به بالای 70 سال رسیده است، اظهار کرد: اگر به گسترش شبکه‌های مراقبت بهداشتی نگاه کنیم شاید بتوان گفت که به صورت کاملا ممتاز و متمایز از همه کشورها عمل کردیم و خدمات بهداشتی را تا عمق روستاها گسترش دادیم یعنی کمتر روستایی در کشور از خدمات بهداشتی، درمانی و خانه بهداشت بی‌بهره است.

وی با بیان اینکه برنامه ایمن‌ساری ملی نیز باعث شده تا برای فقیر و غنی یک واکسن را تامین کنیم، گفت: پوشش بالایی از واکسیناسیون را در کشور ایجاد کردیم که برای پیشگیری  از بیماریهای واگیردار بسیار موثر بوده است.

بیگلری با اشاره به اینکه قبل از انقلاب در تولید دارو و تجهیزات پزشکی جزو وابسته‌ترین کشورها بودیم، عنوان کرد: اکنون در سایه همت و تلاش جوانان کشور 90 درصد داروهای مصرف داخل توسط کارخانجات داخلی تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: در خصوص تامین عدالت در سلامت جزو کشورهایی هستیم که توانستیم عدالت را برقرار کنیم یعنی همه ایرانیان فارغ از اینکه ساکن کجای سرزمین بزرگ هستند و یا در چه رده سنی قرار دارند از خدمات حوزه سلامت برخوردار می‌شوند.

رئیس انستیتو پاستور ایران بیان کرد: اگر برگردیم و این اتفاقات را با وضعیت بهداشت در کشورهای دیگر مقایسه کنیم می‌توان گفت که کار بسیار بزرگی در ایران انجام شده است یعنی حوزه پزشکی همگام با کشورهای توسعه یافته حرکت کردیم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به صورت منحصربفرد تاثیر خودش را در حوزه سلامت نشان داده است، افزود: وقتی کشوری توانسته مرگ کودکان زیر یک سال را از 110 در 1000 به 10 در 1000 برساند یا خانه‌های بهداشت را تا عمق روستاها گسترش دهد و یا اینکه داروها و نیروهای حوزه سلامت را خودش تامین کند، می توانیم اعلام کنیم که در این حوزه بسیار پیشرفت داشته‌ایم.

بیگلری بیان کرد: در خصوص تولید مقالات می‌توان گفت که کشورهای منطقه را پشت سرگذاشته و یکی از بهترین کشورها هستیم یعنی کشور برتر منطقه در رشد علمی این حوزه هستیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: تعداد بیمارستانهای ساخته شده و همچنین تخت‌های بیمارستانی نشان از یک همت بلند و کار جهادی در حوزه سلامت دارد که همه اینها به برکت انقلاب اسلامی بوده است.

بیگلری این را نیز گفت که دستاوردهای علمی بسیاری را توسط دانشمندان حوزه پزشکی ایران در کشور شاهد هستیم.

وی با اشاره به آموزش نسل جدید دانشمندان کشور در انستیتو پاستور ایران گفت: 250 دانشجو در مقطع دکترای تخصصی مشغول آموزش هستند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر