logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۹
[ شناسه خبر : ۹۶۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خبرداد

افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها با مدیریت مزارع و باغات در فصل زمستان

افزایش-تولید-و-کاهش-هزینه‌ها-با-مدیریت-مزارع-و-باغات-در-فصل-زمستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اقدامات زمستانی در مزارع و باغات گفت: با مدیریت مزارع و باغات در فصل زمستان منجر به افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

ربابه شب خیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: انجام برخی اقدامات در مزارع و باغات در فصل زمستان و اوایل بهار توسط کشاورزان، تاثیر بسزایی در مقابله با آفات و بیماری ها و کنترل علف های هرز دارد به طوری که به واسطه انجام برخی عملیات در مزارع و باغات در طول فصل سرما، عملکرد محصول به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اهمیت مدیریت مطلوب مزرعه طی ایام زمستان به منظور کاهش استفاده از سموم شیمیایی در روند تولید محصولات کشاورزی عنوان کرد: «یخ‌آب زمستانه» از جمله عملیات بسیار مهمی است که کشاورزان بویژه در تاکستان ها برای مقابله با آفت «زنجره مو» باید به صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: در عملیات یخ آب زمستانه، مزارع و باغات به صورت غرقاب آبیاری شده و با یخ زدن آب سطح زمین در اثر سرما آفات و بیماری ها، بذور علف های هرز و تمام عوامل بیماری زا از بین می‌رود.

وی اهمیت هرس درختان در کاهش جمعیت آفات و بیماری ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این راستا باقیمانده آفات و عوامل بیماری زا از شاخه های درختان حذف شده و با خارج کردن آن ها از محیط باغ و یا سوزاندن آن ها از بروز بسیاری از خسارات جلوگیری می‌شود.

شب خیز عنوان کرد: عملیات هرس همچنین باعث تهویه هوا و تابش خورشید به تمام قسمت های درخت می‎‌شود که این خود عاملی بسیار تاثیرگذار در کنترل جمعیت آفات و عوامل بیماری زا به حساب می آید.

وی با بیان اینکه «شخم برگردان» نیز از دیگر اقداماتی است که با انجام آن یکسری آفات و بیماری ها از لایه های زیرین خاک به سطح خاک منتقل شده و به طرق مختلف از بین می روند، گفت: با به‌کارگیری عملیات و اقدامات غیر شیمیایی فوق توسط کشاورزان، هزینه های تولید به حداقل رسیده و کمیت و کیفیت محصولات تولیدی ارتقا می یابد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر