logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۷
[ شناسه خبر : ۹۵۴۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل استاندارد استان زنجان:

استاندارد ملی چاروق در زنجان تدوین شد/ هنر چارق دوزي در زنجان قدمت ديرينه دارد

استاندارد-ملی-چاروق-در-زنجان-تدوین-شد-هنر-چارق-دوزي-در-زنجان-قدمت-ديرينه-دارد

مدیرکل استاندارد استان زنجان چاروق دوزی را یکی دیگر از هنرهای دستی زنجان عنوان كرد و گفت: در راستاي تقويت اين هنر استاندارد ملی چاروق در زنجان تدوین شد.

به گزارش موج رسا; دست‌های ظریف هنرمندان چاروق دوز زنجانی در تولید آن مهارت ویژه‌ای دارند. اصولا صنعت کفاشی از قرن یازدهم هجری در شهر رونق فراوانی داشته است. تمرکز کفاشان در دو بازار بالا و پائین و اختصاص یافتن راسته‌های گوناگون به این فن حکایت از رونق آن در ادوار گذشته دارد.

به علت ورود کفش‌های کارخانه‌ای و علل دیگر، کفاشی بومی از رونق افتاده و اساتید آن به چاروق دوزی روی آورده‌اند. این چاروق‌ها به طور مشخص زنانه بوده و استفاده از آن جنبه تشریفاتی و تفننی دارد. چاروق‌ها از دو قسمت کف و رو تشکیل شده است کف آن از چرم ظریف و رویه آن از نخ‌های نازک رنگی با تزئین‌های چشم نواز یراق کاری، گل گذاری و نخ کشی ابریشمی با نخ‌های طلایی و نقره‌ای ساخته و بافته می‌شود، چنان که مصنوعات آن باب طبع ایرانی و خارجی است و مناسبترین سوغات شهر محسوب می‌شود.

داود کارگرزاده، مدیرکل استاندارد استان زنجان در مورد تدوین استاندارد ملی براي  صنعت چاروق دوزي در زنجان اظهار کرد: در راستای تدوین استاندارد ملی چاروق، اعضای کمیسیون فنی تدوین استاندارد چاروق، به منظور آشنایی با مراحل ساخت چاروق به رختشویخانه زنجان مراجعه و در نشستی با مردعلی حیدری، استاد با سابقه و مشهور چاروق دوز زنجانی،همه مراحل ساخت چاروق را بطور عملی برای اعضای کمیسیون فنی تشریح شد.

وي همه لوازم و تجهیزات اولیه مورد نیاز را برای اعضای کمیسیون فنی تدوین نام برد و افزود: از مواد اولیه برای صنعت چاروق دوزی می‌توان به چرم، مقداری تکسون، پارچه مخمل، میخ و انواع نخ ابریشم و پنبه زری، پاشنه و زیگزاگ و از تجهیزات مورد نیاز برای دوخت چاروق می‌توان به قالب، چکش، سوزن، قلاب، قیچی و غیره اشاره کرد.

 بر اساس این گزارش، اعضای کمیسیون فنی تدوین استاندارد چاروق، برای آشنایی هرچه بیشتر با تاریخچه ساخت چاروق به موزه مردان نمکی مراجعه کردند که قدمت مردان نمکی موجود در موزه، به بیش از 2500 سال قبل از میلادی می رسد و وجود کفش چرمی و چاقو همراه با مردان نمکی حاکی از آن است که صنایع دستی در استان زنجان، قدمتی دیرینه دارد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر