logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۸
[ شناسه خبر : ۹۴۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
معاون سازمان صنعت و معدن استان زنجان خبرداد

هدفگذاري 500 ميليون دلاري صادرات كالا از استان زنجان/ افزايش 35 درصدي صادرات كالا از استان زنجان

هدفگذاري-500-ميليون-دلاري-صادرات-كالا-از-استان-زنجان-افزايش-35-درصدي-صادرات-كالا-از-استان-زنجان

معاون سازمان صنعت و معدن استان زنجان با اشاره به افزايش 35 درصدي كالا از استان زنجان گفت: ميزان صادرات كالا از استان زنجان در هشت ماهه نخست امسال حدود 280 ميليون 500 هزار دلار بود.

به گزارش موج رسا; امير‌علي مسيبي امروز در جمع خبرنگاران با اشاره وضعيت صادرات استان زنجان اظهار كرد: با توجه به اينكه در گذشته اتفاقات سياسي و اقتصادي كه در سطح كشور و دنيا ايجاد شده بود خوشبختانه رشد صادراتي را داشتيم و در اين مدت وضعيت صادرات نسبت به سالهاي گذشته بهتر بود.

وي تصريح كرد: امسال براي صادرات استان زنجان 500 ميليون دلار هدفگذاري شده است كه در حال حاضر نيز از برنامه در نظر گرفته شده جلوتر هستيم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بيان كرد: آخرين آماري كه از گمرك دريافت كرديم ميزان صادرات استان زنجان در هشت ماهه حدود 280 ميليون 500 هزار دلار بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد رشد داشتيم.

وي عنوان كرد: به لحاظ وزني نيز ميزان صادرات استان زنجان 143 هزار و 230 هزار تن بوده كه به لحاظ وزني نيز با افزايش 45 درصدي مواجه هستيم.

مسيبي با بيان اينكه در كنار صادرات محصولات صنعتي يك سري صادرات نيز در بخش كشاورزي، فرش دستبافت، خدمات، گردشگري و كه مبدا توليدات از استان بوده ولي صادرات آنها از ساير گمركات يا ساير تجار انجام مي‌شود افزود: اگر مجموع اين ميزان صادرات را جمع كنيم ميزان صادرات استان نزديك به 300 يا 320 ميليون دلار مي‌شود.

وي با بيان اينكه هر سال اين آمار جمع بندي شده و به صورت تفكيك ارائه مي‌شود و بيشتر ما در طول سال آمار گمرك را ارائه مي‌كنيم افزود: اين آمارها نشان مي‌‌دهد اگر اتفاقي در حوزه صادرات نيفتد و يك مقدار نيز دولت در برگشت ارز دولت مساعدت كند اميداوريم بتوانيم با اين شرايط برنامه صادراتي استان زنجان را محقق كنيم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در ادامه با اشاره به بحث واردات ابراز كرد: عمده وارداتي كه اتفاق مي‌افتد نياز كارنجات فعال در سطح استان اعم از ماشين آلات، مواد اوليه و قطعات بوده است.

وي با اشاره به اينكه ميزان كالاهاي وارداتي به استان زنجان در هشت ماه نخست سال 190 ميليون دلار بوده است افزود: اين ميزان واردات نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش يافته است.

مسيبي ابراز كرد: اگر بخواهيم تفسيري از اين ميزان كاهش واردات داشته باشيم اينكه كه هيچ اتفاقي در واحد‌هاي توليدي به دليل بوجود آمدن شرايطي اين در اوايل سال ايجاد شد نيفتاده و اين شرايط باعث سردگمي تجار و بازرگانان در رابطه با نحوه ثبت سفارشات شد.

وي عنوان كرد: در بحث خروج آمريكا از برجام كه دولت يك مقدار بايد سامانه خود را بروزرساني كرده و يك مقدار بايد وضعيت را مديريت مي‌كرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان افزود: اين شرايط باعث شد ما در سطح كشور در بحث واردات با كاهش مواجه شديم ولي در بحث ميزان وزني كالاهاي وارداتي افزايش داشتيم كه اين موضوع به واردات ماشين آلات توسط برخي از واحدهاي توليدي برمي‌گردد.

وي با اشاره به اينكه عمده صادرات محصولات توليدي از استان زنجان غيرنفتي است خاطر نشان كرد: بيشتر كالاهاب صادراتي كالاي ساخته يا به نوعي نيمه ساخته بوده و چيزي در مورد ميعانات گازي، نفت و پتروشيمي در بحث صادرات استان زنجان وجود ندارد.

مسيبي بيان كرد: چيزي كه هدف دولت در صادرات كالاهاي غيرنفتي بوده در استان زنجان 100 درصدي محقق مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه صادرات كشور با احتساب ميعانات گازي 31 ميليارد است و بدون احتساب ميعانات گازي 28 ميليارد بوده و همچنين ميزان افزايش صادرات كالا در كشور 12 درصد است ولي در سطح استان اين ميزان افزايش صادرات بالاي 30 درصد بوده و اين نشان مي‌دهد كه ما به نوعي در صادرات كالا در استان با برنامه عمل كرده و وضعيت خوبي داريم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بيان كرد: اين آمارها نشان مي‌دهد كه واحد‌هاي صنعتي توليدي و تجاري ما آسيب كمتري در اوايل امسال به دليل شرايط ايجاد شده ديدند.

وي با اشاره به صادرات كشمش از استان زنجان بيان كرد: كشمش يكي از اقلامي كه از مزيت‌هاي استان زنجان در بحث صادرات آن به خارج از كشور محسوب مي‌شود.

مسيبي بيان كرد: صادرات اين محصول متاثر از دو آيتم كه يكي ميزان توليد داخل بوده و ديگري به قيمت‌هاي جهاني اين محصول برمي‌گردد.

وي عنوان كرد: هر كدام از موارد مطرح شده دچار نوسان مي‌شود صادرات ما را در اين حوزه با مشكل مواجه مي‌كند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بيان اينكه يكي از مواردي كه در ميزان صادرات اين محصول تاثير گذار است گران تمام شده محصول بوده كه گاها قيمت صادراتي بالاتر از قيمت جهاني تمام مي‌شود و اين كار براي صادر كنندگان مشكلاتي را ايجاد مي‌كند.

وي ابراز كرد: گران تمام شدن توليد كالاها در داخل به صادرات پايدار داخلي ضربه مي‌زند كه در حال حاضر دو شركت در بحث صادرات كشمش در استان فعال هستند عمدتا اين شركت‌ها به كشورهاي اروپايي صادرات دارند.

مسيبي با اشاره به اينكه در حال حاضر از استان زنجان به 49 كشور صادرات انجام مي‌شود افزود: از اين تعداد حدود 7 كشور امسال به مقصد صادراتي استان افزوده شده است.

وي افزود: در حال حاضر بحث تحريمها تاثير در صادرات نداشته چرا كه آمار صادرات استان زنجان روند افزايش دارد هر چند در تامين مواد اوليه و جا‌به‌جايي ارز كمي تاثير گذاشته ولي در روند صادراتي تاثيري نداشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در مورد مشكلات واحدهاي نساجي در تامين مواد اوليه عنوان كرد: در حال حاضر اين واحد ها مشكل در تهيه مواد اوليه فكر نمي‌كنم داشته باشند و در اتفاقي كه در نواسانات ارز افتاد شايد اين واحد‌ها در تامين مواد اوليه در مقطعي با مشكل مواجه شدند.

وي خاطر نشان كرد: بايد براي تامين ارز كاري انجام مي‌شد كه دولت سازكاري براي تامين ارز اين توليدگنندگان طراحي نكرده بودند.

مسيبي بيان كرد: سامانه‌هاي نيما و گروه بندي كالاها و ثبت سفارشات اتفاق افتاد و در مدت 4 تا 5 ماه اين مشكلات نه تنها صنعتگران نساجي بلكه ساير توليد كنند و واردكنندگان را با مشكل مواجه كرد.

وي با اشاره به ارائه صادرات فرش از استان زنجان بيان كرد: ميزان صادرات فرش از استان زنجان در حدود 10 ميليون دلار است ولي اين آمار دقيقي نيست كه بتواند به آن استناد كرد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر