logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰
[ شناسه خبر : ۹۴۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس مسائل بین الملل مطرح کرد؛

برنامه ریزی آمریکا برای سیاست های جدید در غرب آسیا

برنامه-ریزی-آمریکا-برای-سیاست-های-جدید-در-غرب-آسیا

محسن جلیلوند با اشاره به سفر مقامات آمریکایی به غرب آسیا گفت: سفر مقامات این کشور به غرب آسیا به نوعی توجیه متحدین عربی آمریکا است و قصد دارند خروج آمریکا از منطقه را تشریح کنند و بگویند که چرا قصد دارند سوریه را ترک کنند.

به گزارش موج رسا;محسن جلیلوند، ه سفر «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا به غرب آسیا اشاره کرد و اظهار داشت: مسئله ای که خود آمریکایی ها از سفر وزیر امور خارجه خود به غرب آسیا اعلام کردند این است که پمپئو می خواهد در این سفر، هماهنگی هایی با کشورهای غرب آسیا جهت سیاست های جدید آمریکا ترتیب دهد.

 

وی تصریح کرد: آمریکا تصمیم دارد بخشی از نیروهای خودش را از سوریه خارج کند و در عین حال در افغانستان یک سری اقداماتی انجام می دهد.

 

کارشناس مسائل بین الملل افزود: به گفته خود آمریکایی ها سفر مقامات این کشور به غرب آسیا به نوعی توجیه متحدین عربی آمریکا است تا خروج آمریکا از منطقه را تشریح کنند و بگویند که چرا قصد دارند سوریه را ترک کنند.

 

جلیلوند خاطر نشان کرد: حالا اینکه پشت پرده این ماجرا چیست، باید تقارنش را با سفر جان بولتون به ترکیه و اسرائیل ارزیابی کرد که مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه آمریکا چه طرحی دارند و میخواهند چه تحرکاتی را انجام دهند.

 

وی تاکید کرد: از نظر استراتژیک به نظر می رسد سال 2019 برای خاورمیانه یک سال پر از تحولات خواهد بود و بحث خروج آمریکا از سوریه یا افغانستان مطرح نیست؛ در حقیقت برای آمریکایی ها بحث استراتژیکی مطرح است و در نظر دارند روندهایی را که قبلاً در خاورمیانه طی شده را تکمیل کنند.

 

محسن جلیلوند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا مهم ترین هدف سفر سران آمریکا به غرب آسیا هماهنگ کردن کشورهای عربی جهت مقابله با ایران است؟" گفت: کشورهای عربی در سالیان متمادی هم علیه جمهوری اسلامی ایران هماهنگ و متحد هستند و از این بیش تر امکان ندارد که جهت تقابل با ایران یکدیگر را همراهی کنند.

 

وی اظهار داشت: به نظر می رسد اگر آمریکا بخواهد اقدامی در سطح منطقه انجام دهد، باید یک تضمین امنیتی برای اسرائیل داشته باشد.

 

این کارشناس به سفر نتانیاهو به عمان اشاره کرد و گفت: با توجه به تحرکاتی که در حال حاضر در عمان و سوریه مشهود است، به نظر می رسد آمریکایی ها تضمین های امنیتی را از اعراب برای اسرائیل می گیرند تا بعد از آن بتوانند سیاست های پشت پرده سفر سران خود به غرب آسیا را پیاده کنند.

 

جلیلوند تصریح کرد: پیش بینی اینکه آمریکایی ها پشت این قضیه چه سیاستی دارند، خیلی سخت و دشوار است؛ اما به طور قطع یک نوع تضمین امنیتی برای اسرائیل است.

 

وی در ادامه گفت: اینکه بگوییم سفر آمریکایی ها به غرب آسیا با بحث قتل خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستان مرتبط است، یک بحث انحرافی و فرعی است و ربطی به سیاست های استراتژیک آمریکا ندارد و به نوعی قتل خاشقجی شلوغکاری بود.

 

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در بحث یمن هم به نظر می رسد، آمریکایی ها در حال ایجاد توازن در یمن هستند تا بتوانند به اهداف خودشان برسند و درصدد این هستند که با ورود سازمان ملل و صلح بندر الحدیده به هر صورت به یک سری توافقات دست یابند.

 

جلیلوند اشاره کرد: در حقیقت آمریکا با توجه به اینکه 2 هزار نیرو در سوریه دارد می خواهد 1000 نفر از آن ها را به عراق و 500 نفر را در مناطق مختلف پراکنده کنند.

 

وی به ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این ناو به تنهایی 6 هزار نفر پرسنل دارد، بنابراین نباید به رفتن آمریکا از منطقه امیدوار و خوشحال بود و سوت و کف زد که این ها رفتند.

 

جلیلوند سال جدید میلادی را سالی پر چالش دانست و گفت: آمریکایی ها در حقیقت در حال بازی جدید هستند و احتمالاً برای سال 2019 میلادی باید دید که چه برنامه ای را در منطقه دارند و چه سیاستی را دنبال خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که "هدف نهایی آمریکا از این ماموریت چیست؟" گفت: آمریکایی ها در نظر دارند با اعزام سران خود به غرب آسیا به نوعی امنیت اسرائیل را در منطقه حفظ و فشار حداکثری به ایران وارد کنند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر