logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۱
[ شناسه خبر : ۹۳۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خبرداد

تولید بيش از 21 تن انواع فرآورده‌های زنبور عسل در استان زنجان

تولید-بيش-از-21-تن-انواع-فرآورده‌های-زنبور-عسل-در-استان-زنجان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به ميزان توليد عسل در استان زنجان گفت: امسال در استان زنجان بيش از 21 تن انواع فرآورده‌های زنبور عسل در استان زنجان توليد شد.

سید محمدعلی صادقی در گفت و گو با خبرنگار  موج رسا;با اشاره به اینکه پرورش زنبور عسل علاقه مندان بسیاری در استان زنجان دارد، اظهار کرد: طبق سرشماری انجام گرفته در سال جاری، این استان داری 2 هزار و 252 زنبورستان است که یک هزار و 733 نفر در این زنبورستان ها مشغول به کار بوده و شغل اصلی870 نفر از بهره برداران استان زنبورداری است.

وي با اشاره به رشد بیش از 15 درصدی تولید عسل استان نسبت به مدت مشابه سال قبل، از تولید بیش از یک هزار و 77 تن عسل طی سال جاری در استان زنجان خبر داد و عنوان کرد: همه ساله علاوه بر عسل، سایر فرآورده های فرعی همچون بره موم، موم، گرده گل و ژل رویال توسط زنبورداران استان تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان همچنین از تولید 16 هزار و 343 کیلوگرم موم طی سال جاری در استان زنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال همچنین یک هزار و 128 کیلوگرم بره موم، 3 هزار و 666 کیلوگرم گرده گل و 97 کیلوگرم ژل رویال در استان تولید شده است.

صادقی بیان كرد: حمايت از تشکيل و تقويت تشکل هاي زنبورداري بویژه زنجيره هاي توليد عسل يکي از اولويت هاي معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان محسوب می شود و تلاش بر این است در شهرستان هاي مختلف استان اين زنجيره ها تشکيل شود به طوری که در اين راستا تاکنون مجوز فعاليت براي 6 پشتيبان در شهرستان هاي زنجان، سلطانيه، ايجرود، خدابنده و ماهنشان صادر شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه زنبورداران استان از تخصص و تجربه کافی در زمينه پرورش زنبور عسل برخوردار هستند، افزود: 142 نفر از زنبورداران استان داراي تحصيلات فوق ديپلم و بالاتر هستند و مابقي زنبورداران نيز علاوه بر داشتن تجربه عملي، در مراكز ترويجي جهاد كشاورزي و فني حرفه اي آموزش هاي لازم را كسب مي كنند.

وی خاطرنشان کرد: عمده نژادهای زنبور عسلی كه در استان زنجان پرورش داده می شود نژاد  مدا « Meda »  و نژادهاي بومي است و طی سال هاي اخير نژادهاي اصلاح شده از جمله كارنيولا و کارنیکا نیز توسط زنبورداران مورد استفاده قرار گرفته است. //ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر