logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۹
[ شناسه خبر : ۹۳۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان:

35 نوع ماده معدني در استان زنجان وجود دارد/ 66 معدن در استان زنجان غيرفعال است

35-نوع-ماده-معدني-در-استان-زنجان-وجود-دارد-66-معدن-در-استان-زنجان-غيرفعال-است

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به در حال حاضر 380 معدن در استان زنجان وجود دارد گفت: از اين تعداد 66 معدن غيرفعال است.

به گزارش موج رسا; ناصر فغفوري امروز در جلسه ديدار معدنكاران با استاندار با اشاره به اينكه در حال در استان زنجان 380 معدن وجود دارد اظهار داشت: از اين تعداد 314 معدن فعال بوده و 66 معدن غيرفعال است.

وي همچنين با اشاره به ميزان ذخاير معدني در استان زنجان بيان كرد: ميزان ذخيره معادن استان زنجان 600 ميليون تن است.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در ادامه همچنين به تعداد فعالان در اين حوزه نيز اشارو بيان كرد: در حال حاضر در استان زنجان در حوزه معدن حدود 2 هزار 600 نفر فعاليت مي‌كنند.

وي با اشاره به ميزان برداشت مواد معدني از معادن فعال استان زنجان افزود: 12 ميليون تن سالانه مواد معدني از معادن استان زنجان استخراج مي‌شود.

فغفوري با اشاره به حقوق وصولي از معادن استان زنجان بيان كرد: حقوق دولتي كه از معادن وصول مي‌شود از سال 94 سير صعودي را داشته از 7 ميليارد تومان به 12 ميليارد تومان در سال 95 رسيده و در سال 96 19 ميليارد تومان بوده و پيش‌بيني مي‌شود كه تا پايان امسال به 20 ميليارد تومان برسد.

وي به عدم همكاري مناسب فرماندارا و بخشداران با معدنكاران در شهرستانها ابراز كرد: بخشداريها و فرماندريها انتظارات ديگري علاوه بر تكاليف قانوني از معدنكاران دارند كه اين موضوع نياز به توجه و ساماندهي دارد.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اينكه تنوع معدني در كشور حدود 60 تا 65 نوع است خاظر نشان كرد: در حال حاضر 35 نوع ماده معدني در استان زنجان وجود دارد.

استخراج 30 نوع ماده معدني در استان زنجان

وي تصريح كرد: از اين تعداد 30 نوع ماده معدني از معادن موجود در سطح استان برداشت انجام مي‌شود كه در صد قابل توجهي از مواد معدني در استان زنجان را به مرحله استخراج رسانديم.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بيان اينكه در استان زنجان قابل توجهي از انواع مواد معدني از معادن استان استخراج مي‌شود بيان كرد: استان زنجان در معادن كشور سهم قابل توجهي نيز دارد.

وي با اشاره به فعال بودن شهرك‌هاي تخصصي مرتبط با صنايع معدني در استان زنجان بيان كرد: در اين راستا دو شهرك در استان فعال بوده و اين امر يكي از مزاياي اين بخش در استان محسوب مي‌شود.

تشكيل مجتمع‌هاي معدني در استان زنجان از ضروريات است

فغفوري قابليت دسترسي استان به بازار مصرف مواد معدني را از ديگر مزاياي استان دانست و افزود: وجود ذخاير معدني منحصر به فرد از قبيل برم، سليس، خاك‌هاي صنعتي، آهن و غيره جزو پتانسيل استان زنجان است.

وي با اشاره به اينكه كوچك مقايس بودن معادن استان باعث شده هزينه‌هاي مصرف شده براي بهره‌برداران به صرفه نباشد و اين مشكل باعث شده برخي از معدن امكان رقابت پذيري را نداشته باشد افزود: براي حل اين مشكلات بايد به دنبال ايجاد مجتمع‌هاي معدني در سطح استان باشيم.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بيان اينكه يكي از مسائل سختي كه حوزه معادن دارد ريسك بالا سرمايه‌گذاري در اين بخش است افزود: انتظاري كه از دولت و مسئولان وجود دارد حمايت از فعالان در اين حوزه است.

وي با اشاره به عدم حمايت كافي از فعاليت‌هاي معدني افزود: فعالان اين حوزه مسائل زيست محيطي را از مسائل مقابله‌اي در اين حوزه مي‌دانند.

فغفوري با بيان اينكه حجم فعاليت‌هاي معدني در استان زنجان كمتر از ساير استانها است بيان كرد: استخراج مواد معدني در برخي از استانها چند برابر استان زنجان است.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به تاثير فعاليت‌هاي معدني در ساخت و ساز‌ها اشاره و بيان كرد: هر قدر فعاليت‌هاي معدني بيشتر باشد رونق در ساخت و ساز‌ها هم ايجاد مي‌شود.

وي با اشاره به شرايط سختگيري بانك‌ها در ارائه تسهيلات به معدنكاران در استان زنجان بيان كرد: بانك‌ها پروانه بهره برداري معدنكاران به به عنوان وثيقه نمي‌پذيرند و كمتر مواقعي اتفاق مي‌افتد كه يك بانكي پروانه بهره‌برداري را به عنوان وثيقه قبول كرده باشد.

فغفوري بيان كرد: براي حل اين مشكل معدنكاران نيز راهكارهايي تدوين شده و براي استانداري ارائه خواهد شد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر