logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۷
[ شناسه خبر : ۹۱۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 12 دقیقه ]
بازخوانی دیپلماسی انفعالی؛

ظریف با غرور ملی ایرانیان چه کرد؟

ظریف-با-غرور-ملی-ایرانیان-چه-کرد؟

مقامات ارشد دولت روحانی از جمله ظریف در مقابل آمریکا، اروپا و حتی آل سعود از موضع ضعف و حقارت برخورد کرده ولی در مقابل صاحبنظران و منتقدان داخلی با تندی و پرخاش برخورد می‌کنند!

به گزارش موج رسا; «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه-۲۳ آذر ۹۷- در کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان گفت، منتقدان سیاست خارجی دولت بر اساس اشتباه محاسبه، حرف‌های ترامپ را در داخل تکرار کرده و غرور مردم ایران را می‌شکنند.

ظریف به منتقدان دستگاه دیپلماسی توصیه کرد که غرور ملی ایرانیان را بالا ببرند.

وزیر امور خارجه در جایگاه طلبکار نشسته و منتقدان دولت را به همصدایی با دشمن و شکستن غرور ملی ایرانیان متهم کرده است.

بیشتر بخوانید:

آقای ظریف! دیپلماسی التماسی شما غرور ملی را لگدمال کرد

صدق و کذب سخنان امروز ظریف

"غرب مرکز دنیا نیست"؛ گفتمان کیست؟

به بهانه این اظهارنظر خلاف واقع، مروری کوتاه داریم بر کارنامه ظریف و یافتن پاسخ این سؤال که «ظریف با غرور ملی ایرانیان چه کرد؟!»

** ظریف-آذر ۹۲- با نادیده گرفتن توان دفاعی ایران با لحنی تمسخرآمیز گفت: «آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟!». وی با این اظهارنظر این پیام را به طرف مقابل منتقل کرد که ما ضعیف هستیم و قدرت چانه زنی نداریم.

** وزیر امور خارجه دولت روحانی- شهریور ۹۳- و در برهه‌ای که طرف ایرانی باید دست بالا را می‌گرفت تا بتواند به خوبی امتیازگیری کند، در اقدامی تأسف برانگیز گفت: «رسیدن به هر نوع توافقی، بهتر از عدم توافق است».

** ظریف-بهمن ۹۴- به فاصله کوتاهی از فاجعه منا در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر (وزیر خارجه آل‌سعود) با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید...۵۰۰ زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم»!

** جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا- تابستان ۹۴-در شورای روابط خارجی امریکا گفت: «چند ماه پیش که یک محموله از سوی ایران راهی یمن بود، خیلی زود با همتای خود –ظریف- تماس گرفتم و گفتم که این امر می‌تواند باعث یک رویارویی جدی شود و ما آن را تحمل نمی‌کنیم. وی نیز در مدت زمانی بسیار کوتاه با من تماس گرفت و گفت قرار نیست این محموله به زمین برسد یا از آب‌های بین‌المللی خارج شود و بعد راهی کشور خودشان شد».

** در دولت روحانی و در دوران ریاست ظریف بر وزارت خارجه برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، آمریکا در اقدامی غیرقانونی از ورود نماینده ایران در سازمان ملل جلوگیری کرد.

حمید ابوطالبی که از طرف رئیس جمهور به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل انتخاب شده بود به بهانه حضور در تسخیر لانه جاسوسی از ورود به مقر سازمان ملل منع شد. دولت آمریکا-فروردین ۹۳- به صورت رسمی اعلام کرد که کنگره این کشور ورود ابوطالبی به خاک آمریکا را ممنوع کرده است. ابوطالبی پیش از این و در سال ۱۳۷۲ یک بار سابقه اخذ روادید از آمریکا با هدف عضویت در هیئت نمایندگی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل را داشت و همین کافی بود تا حتی تصور اینکه آمریکا برای ابوطالبی ویزا صادر نکند  آن هم در شرایطی که دولت یازدهم تمایل زیادی برای نزدیکی به غرب از خود نشان داده است، ایجاد نشود. دولت یازدهم در نهایت در یک عقب نشینی آشکار، از معرفی حمید ابوطالبی انصراف داد و  «غلامعلی خوشرو» سفیر ایران در سوئیس (برن) را به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک منصوب کرد.

** هیات پارلمانی اروپا-آذر ۹۲- به تهران آمد. «تارجا کرونبرگ» رئیس هیات اروپایی در دیدار محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه هنگام ورود وی از برخاستن و ادای احترام خودداری کرد. چنین رفتار تحقیر آمیزی با یک مقام جمهوری اسلامی آن هم در خاک کشورمان توسط دیپلمات‌های بیگانه اتفاقی بی نظیر بود. کرونبرگ در همان سفر در دیدار با هاشمی رفسنجانی رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز همین رفتار را تکرار کرد.

** در سال ۹۴ فاجعه بزرگ منا رخ داد و حدود ۶۰۰ زائر ایرانی در این حادثه تلخ به شهادت رسیدند. انفعال وزارت خارجه دولت روحانی و بی توجهی ظریف به غرور ملی ایرانیان موجب شد تا رژیم آل سعود در جایگاه طلبکار نشسته و گستاخی کند. زانو زدن وزیر امور خارجه در مقابل امیر کویت برای صدور وزیرا برای سفر هیات ایرانی به عربستان و عدم صدور ویزا برای وزیر فرهنگ دولت یازدهم از جمله ااتفاقات تأسف برانگیز در آن مقطع بود. سعودی‌ها حتی به ظریف در مورد فاجعه منا اجازه ملاقات هم ندادند.

** در بهار ۹۴، حادثه تأسف برانگیز و شرم‌آور تعرض پلیس سعودی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، باعث خشم و نفرت مردم کشورمان شد. در حالی که مراجع تقلید، نمایندگان مجلس و رسانه‌ها خواستار برخورد دولت با این موضوع شدند، دولت اقدام قابل توجهی انجام نداد و رسانه‌های حامی دولت با زیرپاگذاشتن غرور ملی ایرانیان اعلام کردند که تا زمان توافق نهایی هسته‌ای نباید به تنش با عربستان سعودی دامن زد!

** در تابستان ۹۴ مسافران ایرانی در فرودگاه استانبول شاهد برخورد زننده ماموران هواپیمایی بودند؛ به گونه‌ای که سه تن از بانوان ایرانی را پس از ضرب و شتم و بی احترامی بازداشت کردند.

** در فروردین ۹۶ به بهانه بازرسی، به تعدادی از زنان ایرانی در فرودگاه تفلیس هتک حرمت شد. در آذر ۹۷ نیز پلیس فرودگاه تفلیس ضمن بازداشت ۲۰ ساعته یک زن ایرانی، رفتاری خشونت آمیز و بی سابقه با وی داشت.

** در بهمن ۹۵ در اقدامی غیرمنتظره و سؤال‌برانگیز، مراسم امضای قراردادهای تجاری میان ایران و سوئد به جای مراکز رسمی کشورمان در منزل سفیر سوئد برگزار شد. براساس یک اصل شناخته شده دیپلماتیک، قراردادها و مقاوله‌نامه‌ها و... در مراکز رسمی کشور میزبان امضاء می‌شود و انتقال آن به منزل سفیر کشور میهمان نه فقط با روال جاری و تعریف شده سیاسی مغایرت دارد، بلکه تحقیر کشور میزبان  را نیز به دنبال دارد. برگزاری مراسم امضای قراردادها در منزل سفیر سوئد، به جای مراکز رسمی و دولتی، می‌تواند این توهم را به دنبال داشته باشد که جمهوری اسلامی ایران توان حفظ امنیت مراسم را نداشته است و به این علت مراسم در منزل سفیر صورت گرفته است!. اقدامی مشابه آنچه در منزل سفیر سوئد انجام گرفت در طول تاریخ، نه فقط در ایران بلکه در هیچ کشور دیگری سابقه نداشته و کشورهای میزبان، اینگونه حرکت‌ها را نقض حاکمیت خود تلقی کرده و هرگز به آن تن نمی‌دهند.

** در پاییز ۹۴، ۹ معلم ایرانی توسط دولت امارات بازداشت شدند و در اقدامی تحقیرآمیز و بی سابقه، موهای سر آنان تراشیده شد.

** پس از امضای برجام و در زمانیکه مقامات ارشد دولت، باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا را فردی مؤدب و باهوش معرفی کرده بودند، وی در اقدامی ضد ایرانی به کنگره پیشنهاد داد که برای مبارزه با آنچه که خود تروریسم می‌خواندش، نظارت قوی‌تری بر روی کسانی که بدون ویزا به آمریکا مسافرت می‌کنند اعمال نماید. اوباما در سخنرانی‌اش خواستار بازنگری در برنامه معافیت از اخذ روادید و ایجاد یک غربالگری قوی‌تر برای افرادی می‌شود که خواهان ورود به آمریکا هستند. تنها ساعتی پس از سخنرانی اوباما پیش‌نویس طرح «محدودیت صدور ویزا» روی سایت کنگره آمریکا منتشر شد. پس از آن مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۰۷ رأی موافق در برابر تنها ۱۹ رأی مخالف قانون «بهبود برنامه معافیت از اخذ روادید و ممنوعیت سفر تروریستی» موسوم به قانون H.R.۱۵۸ را تصویب کردند. به موجب این قانون که بعدتر به امضای باراک اوباما رسید ایران به کشورهایی که در منطقه نگرانی آمریکا قرار دارند اضافه شد و به این ترتیب افرادی که به یکی از کشورهای ایران، سوریه، عراق و سودان سفر کرده بودند  بدون داشتن ویزا قادر به سفر آمریکا نبوده و در واقع با مستثنی شدن از این قانون محروم شده‌اند.

** «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی- تیر ۹۵- گفت:

«حداقل از نظر علمی ۴۰ سال استاد دانشگاه هستم، لذا این را می‌توانم بگویم. پیش از این دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های خارج در تماس بودند و تزهای مشترک داشتند و به ویژه دانشمندان اروپایی به راحتی به ایران می‌آمدند و در کارگاه‌های فنی، آموزشی و تحقیقاتی مشارکت داشتند و این در حالی بود که هیچ مسئله‌ای در رفت و آمد آنها وجود نداشت. هم اکنون و پس از پیش آمدن قضایای روادید تعداد زیادی از دانشمندان اروپایی که مقداری احتیاط می‌کنند از آمدن به ایران استنکاف دارند. به قول دانشگاهی‌ها این یعنی وضعیت آنها پیش از برجام بهتر از پس از برجام بوده است».

** «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا-بهمن ۹۵ - فرمان اجرایی بررسی سخت‌گیرانه سوابق مهاجران به آمریکا را امضا کرد. بر اساس متن نهایی این فرمان، صدور روادید برای اتباع کشورهای «مضر برای منافع ایالات متحده» به مدت ۹۰ روز تعلیق شده است. این بازه زمانی در پیش‌نویس فرمان ۳۰ روز بود. هرچند فهرست دقیقی از کشورهای هدف منتشر نشده، اما بر اساس ارجاعات متن به نظر می‌رسد این فرمان شامل حال اتباع دستکم هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی باشد. کارشناسان مسائل بین الملل، این اقدام ترامپ را ادامه مسیر اوباما در تصویب قانون محدودیت ویزا اعلام کردند.

پس از صدور قانون مهاجرت، تعدادی از هم‌وطنانمان که به‌دلایل مختلفی قصد سفر به آمریکا را داشتند از کشورهای مختلف دیپورت شدند. حدود ۳۰۰ نفر از آنها از اتریش و آن‌طور که شنیده شده از داخل هواپیما بازگردانده شدند و تعداد زیادی نیز  در فرودگاه‌های مختلف آمریکا بازداشت شدند و برخی نیز تحت بازرسی تحقیرآمیز قرار گرفتند.

** تیر ۹۶ تنها ۴۸ ساعت پس از بازگشت ظریف از فرانسه، پاریس رسماً میزبان نشست گروهک تروریستی منافقین شد. گروهکی که دستش به خون ۱۷ هزار ایرانی آلوده است.

** اسفند ۹۶ کشور آلمان در توهینی آشکار و اقدامی گستاخانه از تأمین سوخت هواپیمای حامل محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان امتناع کرد.

** خرداد ۹۷، دولت هلند با فرار به جلو، با اخراج دو دیپلمات ایرانی و برچسب اتهام قتل به جمهوری اسلامی، از مسئولیت اعطای پناهندگی به عامل حادثه تروریستی ۷ تیر، شانه خالی کرد.

** تیر ۹۷، آلمان در اقدامی غیرقانونی و با دلایل واهی، دیپلمات ایرانی را که از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بود، بازداشت کرد. مهر ۹۷، رسانه‌های غربی از استرداد دیپلمات ایرانی بازداشت شده در آلمان به بلژیک خبر دادند.

** تابستان ۹۷، فرانسه یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرد.

** تابستان ۹۷، بعد از خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های اروپایی بدون توجه به تعهدات خود برای خروج از ایران صف کشیدند. در همین راستا شرکت‌های بدعهدی همچون پژو و توتال اعلام کردند که فعالیت‌های خود در ایران را تعلیق خواهند کرد. شرکت‌های ایرباس، زیمنس، اینژی، مرسک، دی زی بانک آلمان و چند شرکت دیگر نیز بیانیه‌های مشابهی صادر کردند.

** آذر ۹۷ همزمان با ادعای اروپا مبنی بر گشایش کانال مالی، شرکت مخابرات آلمان در اقدامی گستاخانه خطوط تلفن و اینترنت بانک‌های ایرانی مستقر در این کشور را قطع کرد.

** در شهریور ۹۷ تعدادی از اعضای گروهک‌های تروریستی به سفارت ایران در فرانسه تعرض کردند. پلیس فرانسه علیرغم اطلاع قبلی، برای جلوگیری از این تعرض در محل حاضر نشد!

** از ۲۹ مهر تا ۳ آبان ۹۷ نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی پاریس موسوم به SIAL برگزار شد. نکته قابل تأمل اینجاست که فرانسه، پاویون ایران در نمایشگاه مذکور را بست و در ادامه این رفتار خصمانه، حضور بازرگانان و شرکت‌کنندگان ایرانی برای بازدید از این نمایشگاه را نیز ممنوع اعلام کرد.

موارد فوق تنها بخشی از مصادیق پایمال شدن غرور ملی ایرانیان در دوران ریاست ظریف در وزارت خارجه است.

مقامات ارشد دولت روحانی از جمله ظریف در مقابل آمریکا، اروپا و حتی آل سعود از موضع ضعف و حقارت برخورد کرده ولی در مقابل صاحبنظران و منتقدان و کارشناسان در داخل با تندی و پرخاش برخورد می‌کنند!

نشان دادن تصویر بدون روتوش شیطان بزرگ، غرور ملی را خدشه دار نمی‌کند. غرور ملی، وقتی خدشه دار می‌شود که ایرانِ توانمند را رعیت و آمریکا را کدخدا جا زده و پالس ضعف به دشمن مخابره کنیم.

غرور ملی، وقتی خدشه دار می‌شود که وزیر خارجه رژیم آل سعود را دوستِ خود بنامیم و نمک بر زخم خانواده ۶۰۰ شهید فاجعه منا بپاشیم. غرور ملی وقتی خدشه دار می‌شود که علیرغم توهین مقام انگلیسی به مردم ایران، سراسیمه به استقبال او بشتابیم.

و غرور ملی وقتی خدشه دار می‌شود که علیرغم اذعان به همصدایی اروپا و آمریکا در موضوع برجام و توهین‌های سخیف مقامات اروپایی درباره توان موشکی کشورمان، اقتصاد کشور و معیشت مردم را همچنان معطل برجام و FATF نگه داریم.

منبع: مشرق نیوز

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر