logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۵
[ شناسه خبر : ۹۱۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
گاهی به آداب و رسوم طولانی ترین شب سال؛

رنگ باختن یلدای ایرانی با همنشینی عروسک های اروپایی/ صله ارحام سنتی که فراموش نشده است

رنگ-باختن-یلدای-ایرانی-با-همنشینی-عروسک-های-اروپایی-صله-ارحام-سنتی-که-فراموش-نشده-است

برخی سنت های یلدای ایرانی به دلیل ورود تم های جدید و اروپایی به این جشن ایرانیان، رنگ باخته است.

به گزارش موج رسا; يلدا، طولاني‌ترين شب سال يكي ‌از آداب به يادگار مانده از گذشتگان و پيشينيان، شب انار و آجيل و قصه و هندوانه، شب لحظات مهرورزي و شب تولد خورشيد است.

شب يلدا درازترين شب سال است، شبي كه در آن صبح ديرتر آغاز و ماه و ستاره‌ ديرتر به خانه‌ مي‌روند، شب يلدا در فرهنگ ايرانيان جايگاه ويژه‌اي دارد و در آن رسم و رسوماتي دارند كه جالب و خواندني است . 

استان زنجان يكي از استان‌هاي كشور است كه در آن شب يلدا در ميان مردم جايگاه ويژه‌اي دارد و مردم در اين ايام كارهايي را انجام مي‌دهند كه براي ديگر هموطنان جالب است. خواندن فال حافظ، شاهنامه‌خواني، نقل خاطرات، قصه‌گويي پدر و مادربزرگ‌ها از سنت های قدیمی این شب است که این روزها رنگ باخته است.

حضور در منزل بزرگان خانواده، خواندن دعاهاي شكرانه‌ نعمت و سلامتي، تزيين سفره‌ مخصوص با انواع ميوه‌ها و خشكبار، تهيه تنقلات و شيريني‌جات، خوردن هندوانه و از همه مهمتر صله ارحام، از جمله رسوم و سنت‌هاي ديرينه مردم زنجان در شب يلدا محسوب مي‌شود .

عده‌اي بر اين باورند كه خوردن هندوانه در اين شب، باعث جلوگيري از تاثير سرما در زمستان و گرمازدگي در تابستان مي‌شود كه اين كار در بيشتر نقاط كشورمان صورت مي‌گيرد و مردم در اين شب هندوانه مي‌خورند. يكي از مهم‌ترين و زيباترين كارهايي كه در شب يلدا انجام مي‌گيرد صله رحم و ديدار از بزرگان است كه هنوز از با وجود گذشت سال‌ها مردم و به ويژه كوچكترها تلاش مي‌كنند به خوبي آنرا عملي كنند.

اگر چه شب یلدا یکی از رسوم قدیمی ایرانی‌هاست که در آن خانواده‌ها برای گذراندن بلندترین شب سال دور هم جمع می‌شوند اما امروزه این رسم تبدیل به مانور تجمل‌گرایی شده که نمود و مصادیق آن در روزهای منتهی به شب یلدا به شدت در کوچه و خیابان‌های شهر زنجان دیده می‌شود.

در این میان چیزهای جدیدی نیز تبدیل به روال و عادت شده و هر سال با آب و تاب بیشتری نسبت به سال قبل در مراسم یلدای ایرانی‌ها جای خود را باز می‌کند که یکی از آنها مراسم بردن هدیه و مهمانی نخستین شب یلدای عروس و داماد جوان است که هزینه آن هر ساله بالاتر می‌رود. 

یکی دیگر از نمودهای یلدا فروش تم‌های یلدایی است که به قیمت‌های گزاف در زنجان به فروش می‌رسد، فروشگاه هایی که این تم‌ها را عرضه می‌کنند، قیمت‌های متفاوتی را عرضه می‌کنند. قیمت تم یلدایی از 5 هزار تومان آغاز می‌شود و گاهی تا 50 هزار تومان نیز می‌رسد. 

ورود مهمان های ناخوانده به شب یلدای ایرانی ها از کمرنگ شدن برخی نمودهای این سنت تاریخی می گوید، این روزها بابانوئل هایی اروپایی سر از مغازه های زنجان در آورده و شب یلدا میهمان زنجانی ها است.

این دگرگونی فرهنگی از ورود یک عروسک آغاز می شود و ممکن است چند سال بعد اثری از یلدای ماندگار ایرانی ها نماند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر