logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۴
[ شناسه خبر : ۹۰۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت:

قطعنامه ۲۲۳۱ فعالیت موشکی ایران را محدود نمی‌کند

قطعنامه-۲۲۳۱-فعالیت-موشکی-ایران-را-محدود-نمی‌کند
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ فعالیت موشکی ایران را محدود نمی‌کند.

به گزارش موج رسا; محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز چهارشنبه 14 آذر ماه و در حاشیه جلسه هیئت دولت  درباره  اهمیت الحاق ایران به توافقنامه آب و هوایی پاریس، گفت: اهدافی که ما برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه تعیین کرده‌ایم، از اهدافی که در کنوانسیون پاریس متعهد شده‌ایم، جدی‌تر و محکم‌تر است. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، این است که در این موضوع بسیار مهم بین‌المللی حضور فعال داشته باشیم.

ظریف درخصوص قطعنامه ۲۲۳۱ و فعالیت‌های موشکی  اظهار کرد: آنچه واضح است و خود آمریکایی‌ها هم به آن اعتراف کرده‌اند این است که برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ فعالیت موشکی ایران را محدود نمی‌کند.
 
وی افزود: خانم شرمن در زمان مذاکرات و برایان هوک دو هفته پیش گفتند که قطعنامه ۱۹۲۹ ایران را مجبور می‌کرد، اما قطعنامه ۱۹۲۱ از ایران در باره یک نوع به خصوص از موشک‌ها تقاضا می‌کند.
 
رئیس دیپلماسی کشور گفت: از آنجایی که ایران برنامه سلاح هسته ای ندارد بنابراین برنامه موشکی خود را برای حمل  این سلاح  طراحی نمی‌کند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: موشک‌های جمهوری اسلامی با توجه به اینکه نقطه زن هستند فقط برای سلاح‌های متعارف طراحی شده‌اند.
 
وی ادامه داد: آمریکایی‌ها از برجام خارج شده‌اند و همواره می‌خواهند پوششی را برای نقض تعهدات خود در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دست و پا کنند به همین دلیل این ادعاها را مطرح می‌کنند و دیدیم که شورای امنیت حاضر نشد این ادعای بی اساس را بررسی کند.
 
ظریف درباره خبر بازگشت ناوهای آمریکایی به خلیج فارس گفت: ما اعتقاد داریم حضور خارجی‌ها در خلیج فارس مخل امنیت خلیج فارس است اما جمهوری اسلامی با اقتدار از تمامیت ارضی و منافع ملی خود دفاع می‌کند.
 
وزیر  امور خارجه درباره سرانجام طرح استیضاحش در مجلس گفت: من در جریان روند کار نیستم. این موضوع مربوط به نمایندگان  مجلس است، آنها هستند که تصمیم می‌گیرند. اگر تصمیم داشتند استیضاح را ادامه بدهند، حتماً در خدمت آنها خواهم بود اگر هم تصمیم گرفتند که منتفی شود، به تصمیم آنها احترام می‌گذارم.
 
ظریف تصریح کرد: در کمیسیون امنیت ملی و نمایندگانی که درخواست استیضاح داشتند، خواستند که موضوع به بعد از تعطیلات مجلس موکول شود، ما هم پذیرفتیم.
 
وی با اشاره به سفر هفته گذشته خود به اتحادیه اروپا، خاطرنشان کرد: براساس آنچه در سفر اخیر از اروپائیان شنیدیم، توافقات نهایی در حال انجام است و در آینده‌ای نزدیک شاهد ثبت SPV هستیم اما با توجه به اینکه آمریکایی ها به محض مطلع شدن از هر توافقی تلاش می‌کنند با فشار مانع از تحقق آن شوند، اروپایی‌ها این مرحله را در حالت محرمانه دنبال می کنند تا به نتیجه برسند و زمانی که نهایی شد اعلام می‌کنند.
 
وزیر امور خارجه در خصوص بررسی CFT در مجلس، یادآور شد: آنچه من خبر دارم در کمیسیون امنیت ملی و با کمک شورای نگهبان، برخی از ایرادات شورا به این لایحه برطرف شد و قرار است اصلاح آن ایرادات در مجلس به تصویب برسد.
 
ظریف اظهار کرد: در برخی موارد ایرادات شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود؛ در این مورد هم مجلس تصمیم گرفت ایرادها را به مجمع تشخیص ارسال کند. ایراد اصلی شورای نگهبان در خصوص بحث تعریف اقدامات تروریستی بود که فکر می‌کنم با اصلاحی که در مجلس صورت گرفت، این مسئله برطرف شده باشد.
 
وزیر امور خارجه کشور تصریح کرد: تفاوتی که بین ایران و ایالات متحده وجود دارد درباره میزان تعهدات است. میزان تعهداتی که ما در این کنوانسیون داریم از تعهداتی که در کشور برای خود تعیین کرده‌ایم، کمتر است.
 
ظریف درخصوص واکنش ایران به عهد شکنی کشورها در قراردادهای دوجانبه گفت: ما هیچ کشوری را مجبور نمی‌کنیم برخلاف منافع خود اقدامی کند، آنچه مشخص است این است که کشورها منافعی دارند اما یک منفعت بزرگتری برای همه کشورها وجود دارد و آن این است که قوانین و مقررات بین المللی دستخوش یک ادعا از سوی قدرت‌ها قرار نگیرد. بازار ایران یک بازار بسیار مطلوب برای کشورهاست و علاقه مندی به این بازار وجود دارد. با سیاستی که جمهوری اسلامی ایران درپیش گرفته و انزوایی که برای آمریکا ایجاد شده این مسئله در نهایت به نفع ملت ما تمام می شود و کشورها با گذر از فشارهای ابتدایی آمریکا منافع خود را درک و دنبال خواهند کرد.
 
وی درباره تلاش برخی کشورها برای تحریم ایران به دلیل گسترش توان موشکی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر تقویت توان دفاعی خود تاکید دارد و اعلام کرده‌ایم توان دفاعی ما موضوع مذاکره نیست و سیاست بازدارندگی را ادامه خواهیم داد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سیاست ما تدافعی است و در عمل هم این واقعیت را نشان داده‌ایم. کشورهایی که درخصوص توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی می‌کنند همان کشورهایی هستند که میلیاردها دلار تسلیحات را به منطقه ما ارسال کرده و باعث ناامنی در منطقه شده‌اند، پس نمی‌توانند از کشور بزرگ و مقتدر ایران بخواهند توان دفاعی خود را کنار بگذارند.
منبع: راه دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر